جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه دفاع فاطمه جمالی

حوزه/ طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن مرکز تخصصی ام‌الائمه نجف آباد از پایان نامه خود با موضوع «بررسی ساختار سوره اعراف با تمرکز بر آیه ۱۷۲» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، فاطمه جمالی، طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن مرکز تخصصی ام‌الائمه نجف آباد از پایان نامه خود با عنوان «بررسی ساختار سوره اعراف با تمرکز بر آیه ۱۷۲» با راهنمایی حجت الاسلام اباذر کافی موسوی و داوری ولی الله جعفری در مدیریت حوزه علمیه خواهران اصفهان دفاع کرد.

خانم جمالی با بیان اینکه کشف هدف های سوره ها یکی از بهترین راه ها برای فهم معانی سوره و آیات است، گفت: منظور از هدف سوره این است که «هر سوره ای از سور قرآن کریم دارای جان و روحی است که در کالبد آیات آن سوره جریان دارد و این روح بر مبانی و احکام و اسلوب آن سوره دارای سلطه و إشراف است.

وی ادامه داد: یکی از آیات سور قرآن که محل بحث است و بررسی هدف سوره بهترین راه برای کشف معنا و مفهوم آن می باشد، آیه ۱۷۲ سوره اعراف است. برخی مفسرین به آیه ۱۷۲ سوره اعراف برای اثبات و تبیین عالم ذر استناد کرده اند و در کیفیت و نحوه دلالت و ظهور آیه اختلاف نظر بسیاری پدید آمده به گونه ای که نمی توان به جامعی بین این اقوال دست یافت که به نظر می رسد این اختلافات ناشی از نحوه نگاه مفسر به روایات مربوط به عالم ذر و مقدار دخالت مضمون آن در تفسیر آیه و همچنین عدم توجه لازم به سیاق و محتوای سوره باشد.

جمالی اظهار کرد: پژوهش حاضر با بررسی معنای مقصود واژگان آیه و تفکیک بحث تفسیر از روایات تفسیری به بیان انسجام و ارتباط آیات سوره اعراف پرداخته و محور اصلی این سوره را هشداری می داند برای یهود و مشرکان عصر نبوی تا با نگاهی به سرگذشت و عاقبت اقوامی که به خاطر انکار آیات و بینات الهی، مورد خشم و عذاب الهی واقع شده اند؛ عبرت گرفته و از انکار قرآن و تکذیب سخنان پیامبر اکرم(ص) دست بردارند.

وی گفت: در ادامه این پژوهش آیه مورد نظر از دیدگاه مفسران مورد بررسی قرار می گیرد و در آخر به مقصود و معنای آیه ۱۷۲ پرداخته شده و معنای جدیدی را ارائه می نماید و اتمام حجت و اشهاد را به معنای ارائه بیانات و حجت های انبیای الهی در طول تاریخ می داند؛ به گونه ای که انسان ها، نسل به نسل، شاهد ارائه آن بوده اند و وحدانیت خداوند را درک می کردند ولی عده ای به خاطر تکبر و یا گرایش به فساد، آن را انکار کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha