پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه در دیدار با حجت الاسلام رمضانی

حوزه/ باید ادبیات جهانی در لسان ما وجود داشته باشد، برخی در سخنان خود امامت را محدود به شیعیان می کنند در حالی که امام، امام البشر است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،به نقل از ابنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه و مدیران این مرکز با حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جمعی از مسئولان فرهنگی این مجمع دیدار و گفتگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در این دیدار اظهار داشت: حضور آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه های علمیه با نگاه های بین المللی و سوابق درخشان مدیریتی را فرصت مغتنمی می دانیم؛ امیدواریم که ایشان حوزه را به سمت فعالیت گسترده در عرصه های بین المللی ببرند.

وی با تأکید بر لزوم جهانی فکر کردن حوزه های علمیه گفت: باید ادبیات جهانی در لسان ما وجود داشته باشد. برخی در سخنان خود امامت را محدود به شیعیان می کنند در حالی که امام، امام الشبر است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. با معرفی محدود امام، نتوانستیم جوامع بین المللی را با معالم و معارف اهل بیت(ع) آشنا کنیم. در حالی که مأمور هستیم زیبایی های کلام اهل بیت(ع) را به جهانیان منتقل کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه مفاهیم، قوانین و دعاهای بین المللی در اسلام داریم افزود: برخی از دانشمندان درباره اخلاق جهانی بحث می کنند و می گویند که باید به سمت اخلاق جهانی برویم؛ این در حالی است  که بن مایه های اخلاق جهانی در اسلام وجود دارد.

وی افزود: در همه ارکان، اعضا و برنامه های شورای عالی حوزه و مجمع باید نگاه بین المللی حاکم باشد؛ حتی در برخوردها نیز این امر رعایت شود و ما در این عرصه با همه رفتار و کردارمان به عنوان مبلغ فرهنگ اهل بیت(ع) هستیم. لازم است به زبان و فرهنگ کشورها مسلط باشیم. الان اغلب، دانش آموخته های قم، اسلام را قمی معرفی می کنند و متأسفانه ما به نگاه بین المللی نرسیده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ شبکه درون و برون مرزی داریم؛ گاهی از حوزه کارشناسانی در این شبکه ها شرکت می کنند، اما هیچ کدام از این ها در اختیار حوزه قرار نگرفته است و تولید محتوا را در اختیار حوزه قرار نمی دهند. آنچه در برنامه ریزی رسانه ای اهمیت دارد انتقال مؤثر پیام است. انتقال مستقیم پیام اغلب تاثیر کمی دارد اما استفاده از تکنیک های پیام رسانی می تواند تأثیر آن را چندین برابر کند. برای مثال در کانال های مختلف تلویزیونی کشوری مثل آلمان، کشیشی را نمی بینید که درباره اخلاق سخنرانی کند اما رفتار و اخلاق خوب با مراجعه کنندگان در ادارات جزء قانون است یعنی به هر ترتیب توانسته اند اخلاق را در عمل به مردم منتقل کنند. این انتقال البته ابعاد مختلف دارد ممکن است لازم باشد بخشی از آن ذیل قوانین موضوعه کشور قرار بگیرد؛ اما به هرحال نتیجه مهم است. در ایران همه شبکه های تلویزیونی ما از اخلاق سخن می گویند. روحانیون هم حضور خوبی دارند ولی وضعیت ادارات به گونه دیگری است و در جامعه آن مقداری که مورد انتظار است، اخلاق مشاهده نمی شود.

وی با بیان اینکه حوزه باید با نگاه واقع گرایانه به اهداف خود برسد، افزود: ضروری است که در حوزه نهضتی ایجاد شود تا در عرصه محتوا، آثاری تولید کند. زمانی که در آلمان بودم درباره حقوق حیوانات تحقیق می کردم در میان آثار فارسی جستجو کردم تا میزان آثار کار شده را به دست بیاورم، اما چیزی پیدا نکردم که به صورت آکادمیک و نگاه امروزی این مسئله مهم بین المللی را تبیین کند.  

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه نباید در کارهای فرهنگی موازی کاری صورت بگیرد، اظهار داشت: باید جلوی موازی کاری و اتلاف منابع را گرفت زمانی مطلع شدم، چند مرکز مختلف در خارج از کشور قرآن را با پول بیت المال به زبان آلمانی ترجمه می کنند در حالی که جایی نیست تا بر کار آنها نظارت کند.

وی تأکید کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب این است که در حوزه های علمیه نگرش بین المللی ایجاد شده است و این نگاه باید تعمیق و گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به لزوم بازتعریف مأموریت های محوله و همکاری و هم افزایی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حوزه اظهار داشت: آیت الله اعرافی در جایی گفت که مقالات زیادی داریم؛ که می شود این مقالات را به ویکی شیعه ارائه کرد و حوزه هم می تواند از ظرفیت مجمع در دیپلماسی عمومی استفاده کند؛ چون مجمع با ارتباط با مجامع عمومی و مبلغان در سراسر جهان، قوی ترین دیپلماسی عمومی را دارد.

وی همچنین گفت: یکی از دغدغه های من این است که تاکنون برای تازه مسلمانان و مردم کشورهای دیگر، کتابی که به صورت ایجابی شیعه را معرفی کند، آماده نکرده ایم. کارها و تولیدات ما باید مبتنی بر نیازها و آسیب شناسی ها باشد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان گفت: امروزه بهترین دوران تعامل و هم افزایی مجمع با حوزه است و مسئولان دو نهاد برای انعقاد تفاهم نامه باید جلسات دیگری برگزار کرده؛ مسائل جزئی تر را بررسی کرده تا به سمت اجرایی شدن آنها برویم.

پیش از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، قائم مقام دبیرکل و معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: این نشست را، نشست مبارکی می دانم. امیدوارم که باب همکاری های جدی بین مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حوزه هر چه سریع تر باز شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی تبار افزود: پیامبر(ص) و دین  ما جهانی است؛ پس حوزه های علمی هم باید بین المللی و جهانی باشند. اما تربیت در حوزه، جهانی و بین المللی نیست. تربیت برای قم است و ما نمی توانیم قمی فکر کرده و جهانی عمل کنیم. فکر قمی، متأسفانه به جامعة المصطفی العالمیه هم تسری پیدا کرده است و نتیجه آن این است که طلبه ای که در قم تربیت می شود نمی تواند رسالت خود را انجام دهد.

وی درباره ضرورت بین المللی اندیشیدن حوزه های علمیه گفت: حوزه ظرفیت های زیادی دارد اما هیچ گاه از ظرفیت های خود استفاده نکرده است. اگر بخواهیم طلبه ها را با دغدغه های جهانی تربیت کنیم باید برای آنها دغدغه ایجاد کنیم. پیشنهاد می کنم معاونت بین الملل در همه مدارس از همان ابتدا نشست هایی برگزار کرده و همواره ضرورت بین المللی اندیشیدن را آموزش دهد. تلاش های معاونت بین الملل حوزه خوب است اما باید توجه داشته باشیم که امکان دارد برنامه ی خوبی تدوین شود اما مجری نتواند آن را خوب اجرا کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی تبار با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه باید اساتیدی با نگاه بین المللی تربیت کنند، افزود: در حوزه های علمیه بین سطح اندیشه ورز با مدیریت آن فاصله زیادی وجود دارد و تولیدات، عملیاتی و اجرایی نمی شود. تولیدات مجمع نیز غالبا ایرانی است. ما به ۶۸ زبان کتاب ترجمه کرده ایم اما ترجمه ها، ایرانی و قمی هستند. لذا این محصولات مناسب با نیازهای مخاطب نیستند و بالتبع آثار مطلوب را ندارد.

وی همچنین گفت: ما باید برای جوانان، نوجوانان و زنان برنامه ریزی داشته باشیم و برنامه های ما فقط برای یک گروه سنی نباشد اما مشاهده می شود گاهی در اینکه برنامه ها را در چه قالب هایی به مخاطب برسانیم، غفلت کرده ایم.

قائم مقام دبیرکل مجمع با اشاره به ضرورت همکاری معاونت حوزه با مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: باید جلسات متعدد با بررسی مسائل جزئی برگزار شود؛ چون مجمع ظرفیت های زیادی دارد و هر جا شیعه وجود دارد، آنجا پایگاه مجمع است و مجمع باید انسان را مورد خطاب قرار داده و پیام اهل بیت(ع) را منتقل کنیم.

وی درباره لزوم تشکیل اتاق های فکر برای بررسی مشکلات و برنامه ریزی اظهار داشت: باید جلسات مشترکی برگزار کرده و درباره جزئیات مسائل گفتگو کنیم تا برنامه ها اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه  نیز در سخنان کوتاهی گزارشی از فعالیت های بین المللی حوزه و عرصه های همکاری حوزه با مجمع جهانی اهل بیت(ع) ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha