شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دعای عرفه

حوزه/ به خاطر استقبال مسلمانان و مردم خداوند را شاکرم که توفیق ترجمه این دعای عرفانی را به اینجانب عنایت فرمود و ویراستاری این اثر را آقای مصطفی السالوادوری انجام داد وموسسه فرهنگی وهنری اندیشه شرق باکمک بنیاد خیرین سفیران نور اهتمام به چاپ آن نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام محسن ربانی مترجم دعای عرفه به زبان اسپانیولی و مدیر موسسه فرهنگی وهنری اندیشه شرق، ترجمه این دعارا لذت بخش، نشاط آفرین و یک اثر ماندگار دانست و اضافه کرد: به خاطر استقبال مسلمانان و مردم خداوند را شاکرم که توفیق ترجمه این دعای عرفانی را به اینجانب عنایت فرمود و ویراستاری این اثر را مصطفی السالوادوری انجام داد و موسسه فرهنگی و هنری اندیشه شرق با کمک بنیاد خیرین سفیران نور اهتمام به چاپ آن نمود.

مترجم دعای عرفه به زبان اسپانیولی در رابطه با عرفان اسلامی اظهارداشت: عرفان نوعی معرفت الهی است که  از راه توجّه کامل به ذات خداوند و دل بریدن از غیر او بدست می آید، در جهان امروز خیلی از مردم دنبال آشنایی با خداوند متعال از طریق معنویت وعرفان هستند، منطقه آمریکای لاتین هم از این امر مستثنا نیست.

جلسات عرفانی معمولا با استقبال خوبی مواجه میشود خصوصا بعد از انقلاب اسلامی گرایش به اسلام وعرفان در بین اساتید و دانشجویا ن آمریکای لاتین خیلی زیاد شده، علاوه بر اینکه جوامع اسلامی از دعاهای اهل بیت علیهم السلام به خوبی استقبال کرده اند، از این روبه خاطر استقبال مسلمانان و مردم خداوند را شاکرم که توفیق ترجمه این دعای عرفانی را به اینجانب عنایت فرمود و ویراستاری این اثر را آقای مصطفی السالوادوری انجام داد وموسسه فرهنگی وهنری اندیشه شرق باکمک بنیاد خیرین سفیران نور اهتمام به چاپ آن نمود.

حضرت سیدالشهداعلیه السلام این دعا را با حمد و ستایش خداوند سبحان آغاز نموده اند و فرموده اند: "اَلْحَمْدُلله الَّذی لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا کَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ فَطَرَ اَجْناسَ الْبَدائِعِ واَتْقَنَ بِحِکْمَتِهِ الصَّنائِعَ"؛ حضرت اباعبدالله علیه السلام در این دعا به خداوند می فرمایند که: حمد مخصوص خدایی است که قضا و قدر او را به هیچ طریقی نمی توان دفع کرد و از سویی دیگر حمد مخصوص پروردگاری است که اگر بخواهد چیزی را به بنده اش عطا نماید، کسی قادر نخواهد بود آن عطا و بخشش را باز گرداند. این همان اشارتی است که خداوند در قرآن کریم و خطاب به پیامبر اکرم (ص) بیان می فرماید: "أَلَمْ یَجِدْکَ یَتیمًا فَآوَی وَ وَجَدَکَ عائِلاً فَأَغْنَی.

اگر به فرمایشات حضرت امام خمینی رحمه الله علیه وامام خامنه ای رهبر معظم انقلاب دام ظله توجه کنیم عظمت این دعای عظیم الشان را بهتر درک می کنیم.

امام خمینی(ره) بر این قضیه تأکید داشتند که در دعای عرفه حضرت سیدالشهدا مسائلی هست که ما از آنها غافلیم..

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی در تفسیر دعای عرفه می‌فرمایند: «ادعیه‌ای که از ائمه اطهار وارد شده است این هم یک سفره‏‌ای است پهن شده برای اینکه همه از آن استفاده کنند، هر کسی به مقدار فهمش و اکثراً چیزهایی است که عامه مردم از آن استفاده می‏‌کنند و فقراتی در ادعیه هست که فلاسفه از آن استفاده می‏‌کنند. فقراتی هست که عرفا از آن استفاده می‏‌کنند. فقراتی هست که خاصه اولیا باید از آن استفاده کنند. همین در دعای عرفه‏‌ای که حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه) در روز عید خوانده، در روز عرفه خوانده‏‌اند، این دعا اکثراً چیزهایی است که اکثر بینندگان از آن استفاده می‏‌کنند، لکن در بین آن یک چیزهای دیگری هست که استفاده از او مشکل است، حتی برای عرفای بزرگ أَیَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهُورْ ما لَیسَ لَکَ این تعبیر غیر از این است که هُوَ الْمُظْهِرُ. أَیَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهور ما لَیْسَ لَکَ یعنی ظهور همه از توست، ظهور توست مَتی‏ غِبْتَ حَتّی‏ تَحْتاجُ الی‏ دَلیل چه وقت غائب بودی؟ هیچ وقت غائب نبودی، از تو باید استدلال به دیگران بشود، نه از دیگران استدلال به تو، و هکذا. این از نعمت‏‌های بزرگی است که برای بندگان خدا آمده است و هر کسی به اندازه خودش از او استفاده می‏‌کند و بسیاری هم هستند که گمان می‏‌کنند استفاده کردند، لکن واقع مطلب بسیار مشکل است. یعنی بعضی امور است که تصدیقش آسان است، لکن تصورش مشکل. بعضی از مسائل هست که تصور انسان نمی‏‌تواند بکند، لکن تصدیقش می‏‌کند و مسائل که مال اهل معرفت است از این جور مسائل هستند، تصدیق می‏‌شود کرد به اینکه هو الظاهر، لکن تصور هو الظاهر یک تصوری است که بسیار مشکل است، مگر برای آنهایی که خاصه اولیا هستند و عید شریف قربان و اینکه همه را خواستند، فی‌الناس، فریاد بزن بین ناس که بیایند و بیایند به سوی تو ای ابراهیم، و به سوی رسول خدا در وقتی که رسول خدا هست، و به سوی ولیّ در وقتی که ولیّ هست، به سوی او بیایند و به سوی او آمدن، به سوی خدا رفتن است، نه اینکه به سوی او بیایند در مقابل به سوی خدا رفتن، به سوی او رفتن عین به سوی خدا رفتن است‏ (صحیفه امام، جلد ‏۱۸، صفحه ۱۲۱).

یکی از شاگردان ایشان نقل می کنند:"ایشان با وجود سن زیاد دعای عرفه را که قرائت آن زمان زیادی طول می کشید، ایستاده و رو به قبله می خواندند".

در اندیشه و عقیده امام خمینی(س) این ادعیه برگرفته از ناب ترین منبع وحی و معدن معارف یعنی قرآن کریم و خود یکی از بهترین دستمایه ها برای آشنا کردن با معارف الهی است:

«ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد» می ‏خوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه» امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی -علیهما السلام- و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است از ما است [مفتخریم]» (صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۳۹۶و۳۹۷).

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظه ‌لحظه‌ی این ساعات مثل اکسیر مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم. یک نمونه [از اعمال‌]، این دعای عجیب امام حسین (علیه‌السّلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است. یک نمونه‌ی دیگر دعای امام سجاد (سلام‌الله‌علیه) در صحیفه‌ی سجّادیّه است. اینها را با تأمّل و با تفکّر بخوانید؛ این توشه‌ی شما است.» ۹۴/۶/۲۵

خدا را برای به دنیا آمدن در دولت اسلام شکر کنید:اقبال بزرگی که شما جوانان آورده‌اید این است که در دوره‌ی حاکمیت اسلام هستید. بعضی در این دوره متولد شده‌اید و بعضی در این دوره جوانی‌تان را گذرانده‌اید و این، اقبال بسیار بزرگی است.

خوشا به حالتان! کما این ‌که، حضرت امام حسین علیه‌السلام، در «دعای عرفه» خدا را شکر می‌کند که در دولت کفر به دنیا نیامده است. (چون ایشان در دولت پیغمبر به دنیا آمدند). آری! این قضیه آن‌قدر عظمت دارد که امام حسین، آن هم در دعای عرفه خدا را شکر می‌کند که او را در دولت کفر به دنیا نیاورده و در دولت اسلام به دنیا آورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha