جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کشاورز بارگاهی مام جمعه سغدآباد

حوزه/ حجت الاسلام کشاورز بارگاهی گفت: بهترین روش جذب جوانان، احترام گذاشتن و تحویل گرفتن و بها دادن و محبت، مشورت کردن و مشارکت دادن و واگذاری مسئولیت به آنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، پنجم مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه در ایران اسلامی به امامت حضرت آیت الله طالقانی است. پنجم مرداد ماه ۱۳۵۸ برای اولین بار آیت‌الله طالقانی به همراه مردم از اقشار و سنین مختلف در اولین نماز جمعه تهران شرکت کرد و در خطبه‌ها یادآور شد: "این مکتب ماست که حرف حسابی را بشنویم صاحب عقل‌ها هدایت‌ یافته‌ها چنین هستند این وسیله کمال انسانی است که حرف مخالف شنیده شود و بعد بهترین گرفته شود."

به بهانه فرا رسیدن این روز به سراغ حجت الاسلام علیرضا کشاورز بارگاهی امام جمعه شهر سعدآباد از شهرستان دشتستان استان بوشهر رفتیم که در ادامه این گفتگو از منظر شما مخاطب گرامی می گذرد.

حوزه: نظرتان در مورد اهمیت جایگاه نماز جمعه را بیان کنید

با عنایت به اینکه پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور به امامت مرحوم آیت الله طالقانی ابوذر زمان به فرمان و حکم امام خمینی در سال ۱۳۵۸ هستیم حقیر این روز مهم و پر خاطره را تبریک و گرامی می دارم. درباره اهمیت نماز جمعه باید بگویم "نماز جمعه یکی از زیباترین و اثر گذارترین جلوه های عبادی و سیاسی و اجتماعی اسلام است که در نخستین روزهای هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه بنیان نهاده شد و همراه خود برکات بیشماری را برای جامعه اسلامی به ارمغان آورد. و در انقلاب اسلامی به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب مانند یک قرارگاه است در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، و نماز جمعه نقش بی بدیلی در اخلاق مدار نمودن جامعه، معرف افزایی، آسیب زدایی، دفاع از ارزش های اسلامی و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی داشته و کانون وحدت و یک پارچگی جامعه اسلامی است.

در اهمیت و عظمت این عبادت مهم همین بس که خداوند به عنوان میزبان هفتگی مومنین با زیباترین کلام و شیواترین سخن مومنان را به این عبادت روح بخش سیاسی و عبادی فرا میخواند و به تعبیر من کارت دعوت ویژه برای حضور در این مهمانی سراسر نور و کانون نیایش و نیاز و میعادگاه عاشقان و عارفان و دلدادگان و عابدان صادر نموده است و فرمود: یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاهِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَهِ فَاسْعَوْا إِلَیٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ) ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که برای نماز در روز جمعه ندا در داده بشد پس به سوی یاد خدا(اقامه نمازجمعه) بشتابید و داد و ستد را رها کنید که این برای شما بهتر است اگر بدانید.(سوره جمعه آیه۹)

قطعا کسانی که با بانگ موذن لبیک گوی دعوت پروردگارند و به سوی نماز سیاسی عبادی جمعه می شتابند و کار و کسب و هر سرگرمی دیگری را به سویی می افکنند. مهمان شایسته و سعادتمند حضرت حقند که به مهمانی نور و سرچشمه آب حیات می رسند و آب حیات مینوشند و مستغرق در نور می شوند.

 اذان روز جمعه و دعوت به نماز جمعه زیباترین پیغام پروردگار است که از عالم ملکوت به گوش می رسد. به قول شاعر:

نماز جمعه دریای خروشان   زرحمت چشمه ای فیاض وجوشان

جلای دل اذان دلربایش           بلای جان دشمن خطبه هایش

حوزه:  ابتکاری در برگزاری نماز جمعه داشته اید؟

باید بگویم در مجموعه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که متولی اصلی نماز جمعه است برای به روز کردن نماز جمعه و بروز بودن ائمه جمعه کارهای ارزشمندی در حوزه فناوری و اطلاع رسانی انجام گرفته که قابل مقایسه با اوایل انقلاب و حتی ده های هفتاد و هشتاد نیست و دیگر اینکه امامان جمعه فاضل و جوان با معیارهای ولایی و انقلابی با توان علمی و پاسخگویی همراه سوابق درخشان مردم دوستی به خدمت گرفته شده است که خود منشأ تحول و نو آوری خواهد بود.

اما ابتکار حقیر در حوزه خطبه‌های نماز جمعه یکی طرح ابتکاری و کاربردی بیان تقوا در قالب تمثیل و داستان های متقین در آغاز خطبه اول است و دیگری بیان خطبه‌های نماز جمعه با ادبیات فاخر و عرفانی است و دوری گزیدن از قبل و قال های غیرمتعارف که در بسیاری از تریبون‌های سیاسیون رایج است، چون معتقدم تریبون نماز جمعه بسیار مقدس است و امام جمعه اسوه و الگویی برای تقین و نماز گزاران و عموم افراد جامعه و نماز جمعه علاوه بر داشتن صلابت سیاسی باید کلاس معرفت، اخلاق، عرفان، حکمت و ادب باشد و اگر خطیبی فضای مصلای جمعه را غیر از این کند در حق خود و مومنین و جامعه ظلم کرده است.

حوزه: امام جمعه موفق چه ویژگی هایی دارد؟

امام جمعه موفق امام جمعه ای است که حالات معنوی و روحانی خوبی همراه با بیان شیرین و عمل صالح داشته باشد و بتواند اثر معنوی و روحانی قابل توجهی را در مستمعین خود ایجاد کند و روحانیت و معنویت در خطبه های او به چشم آید. از سوی دیگر مردم دار و با مردم بسیار مهربان و بی‌تکلف باشد و همه مردم را دوست بدارد، زیرا امام جمعه متعلق به یک فرد و یا گروه اجتماعی نیست و به تعبیر من چون سمت روحانی دارد، پدر معنوی شهر است.

در یک کلام امام جمعه موفق آن امام جمعه‌ی است که مانند اکسیژن باشد و همه احساس نیاز اخلاقی، معرفتی، عرفانی و سیاسی و......گره گشایی نسبت به او داشته باشند

حوزه: در مورد روش های جذب جوانان به نماز جمعه توضیح بفرمایید

در پاسخ به این سوال باید گفت که جوانان سرمایه‌های ارزشمند جامعه اسلامی انسانی هستند، تربیت و تعالی فرهنگی و معنوی آنان رسالت اصلی امامان جمعه و نهاد نماز جمعه است می باشد. ویژگی های جوانان دردوره نوجوانی و جوانی یکی از حساس ترین دوره زندگانی آنان است و جوانان در این دوره ویژگی های خاصی را دارا هستند.

از جمله عاطفی بودن، زود رنجی و به دلیل ناپختگی و کم تجربگی و احساسات شدید به طور طبیعی خطا پذیری بیشتر و از طرفی روحیه استقلال طلبی و ستیزه جویی زمینه چالش ها و تضادها را در میان این قشر و بزرگ تر ها به وجود می آورد. علیرغم این ویژگی ها اگر با جوانان با صداقت و احترام و محبت برخورد شود به سهولت می توان در عمق دل و صفای قلب آنها نفوذ کرد.

پیامبر اسلام (ص) فرمودند: بر شما باد جوانان که قلب آنان رقیق تر و آماده پذیرش خیر است، وقتی خداوند مرا برای بشارت و انذار مردم مبعوث کرد سالخورده ها با من مخالفت کردند اما جوانان با من پیمان بستند (به نقل از محجه البیضاء، جلد ۳). این فرمایش گهر بار رسول اکرم(ص) نشان دهنده تربیت پذیری، الگو پذیری و تاثیر پذیری جوانان است.  

پس بهترین روش روش احترام گذاشتن و تحویل گرفتن و بها دادن و محبت، مشورت کردن و مشارکت دادن و واگذاری مسئولیت به آنان است؛ البته در جامعه امروز داشتن امکانات مادی جهت تشویق و بهرمندی جوانان از امکانات مادی هم نقش بسیار موثری در جذب دارد که نباید از آن غفلت کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha