چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام‌جمعه بجنورد با تأکید بر اینکه نهاد نماز جمعه، پایگاهی نیست که مخصوص عده و جناحی خاص باشد، گفت: نهاد رحمانی نماز جمعه فوق جناح‌بازی‌ها بوده و در این جدول‌های دنیایی و سیاسی نمی‌گنجد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در آیین تجلیل از اعضای ستاد نماز جمعه و امامان موقت بجنورد، با گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور، اظهار کرد: ما امروز وارث نهادی به نام نماز جمعه هستیم که هم شهید داده، هم در مسیر انقلاب استقامت ورزیده، هم دشمنان را معرفی کرده است و هم بصیرت مردم را ارتقاء داده است.

وی با تأکید بر اینکه این پایگاه، پایگاهی نیست که مخصوص عده و جناحی خاص باشد، تصریح کرد: نماز جمعه به تعبیر مقام معظم رهبری نهاد رحمانی است و با چتر آن بر سر همه گسترده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در مرحله اعلام، نهاد نماز جمعه را نهاد رحمانی اعلام کرده‌اند؛ یعنی همه باید بیایند و این نهاد برای همه است؛ از این‌ رو نماز جمعه گزینش نمی‌کند که چه کسی بیاید و چه کسی نیاید بلکه برای همه دریچه‌ای گشوده به‌ سوی معنویت است.

وی با بیان اینکه امام‌جمعه کسی را سوا نمی‌کند زیرا امام همه مردم است، خاطرنشان کرد: نهاد رحمانی نماز جمعه فوق جناح‌بازی‌ها بوده و در این جدول‌های دنیایی و سیاسی نمی‌گنجد؛ چراکه این‌ها خیلی کوچک‌تر از آن هستند که نماز جمعه در آن‌ها بگنجد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تأکید کرد: رسالت نماز جمعه فراجناحی و فراملی بوده و گاهی پیام نماز جمعه تهران به آن‌ سوی دنیا هم می‌رسد؛ از این‌ رو باید با این نگاه نماز جمعه را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه در نماز جمعه نگاه این است که همه آمده‌اند بنده خداوند شوند، اضافه کرد: در نماز جمعه همه باید ناهی از منکر شوند تا در قالب این نهاد قطره‌ها جمع شده و دریای رحمت الهی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه نماز جمعه برای همه است و باید همه بتوانند زیر سایه این درخت نشسته و بهره ببرند، اضافه کرد: نگاه ما باید این باشد که روزبه‌روز بر اعضا و مأمومین نماز جمعه اضافه کنیم.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نماز جمعه ثابت بوده و کاری به این دولت و آن دولت و یا این جناح و آن جناح ندارد.

وی ادامه داد: نماز جمعه از نهادهایی است که دست‌کاری نمی‌شود و ولایت برای آن تصمیم می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که حتی مردم هم نمی‌توانند با رأی خود امام‌جمعه تعیین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: اهمیت این موضوع به‌ اندازه‌ای است که بدون حکم ولی در جامعه دینی، نماز جمعه تحقق پیدا نمی‌کند و در حکومت اسلامی حتی برای اقامه نماز جمعه به امامت مجتهد مسلم هم باید ولی امر اجازه دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوع ویروس منحوس کرونا و متعاقب آن تعطیلی نمازهای جمعه مردم را از این نعمت محروم کرده است، افزود: امیدواریم با رفتن کرونا بار دیگر شاهد شکوه نماز جمعه و حضور جانانه مردم در این آئین عبادی سیاسی و پیام‌رسانی نماز جمعه باشیم.

در پایان این مراسم از اعضای ستاد نماز جمعه بجنورد و ائمه جمعه موقت مرکز خراسان شمالی تجلیل شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha