جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
لبنان

حوزه/ "ریحانه مرتضی" گفت: به نظر من آمریکا باید بابت این عمل تجاوزکارانه مجازات شود، چرا که وحشت و ترس زیادی در دل مسافران این پرواز به وجود آورد و عده ای نیز مجروح شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» پرواز تهران- بیروت، در تاریخ ۲ مرداد ۹۹- هواپیمایی ماهان ایر به مقصد لبنان رهسپار شده بود که با تجاوز دو فروند هواپیمای جنگی آمریکایی  روبرو می شود. این اقدام تجاوزکارانه و خلاف عرف بین الملل موجب مجروحیت سرنشینان این هواپیمای غیر نظامی شد.

در خصوص علل این اقدام تجاوزکارانه کارشناسان حوزه نظامی ،امنیتی و هوا و فضا  اظهار نظرهای مختلفی داشتند؛ اما آنچه که مثل همیشه واضح است و از خوی تجاوزکارانه آمریکا توقع می رود جنگنده های این رژیم تروریستی سعی داشتند با نزدیک شدن به این هواپیما و به اشتباه انداختن پدافند هوایی سوریه این هواپیما را در تیررس سوری ها قرار دهند تا ماه ها بتوانند برای اختلاف افکنی میان دو ملت ایران و سوریه خوراک رسانه ای پیدا کنند و از سوی دیگر با تحریک ایران منطقه را در آستانه جنگی اجباری و تحمیلی قرار دهند.

در همین راستا برای آشنا شدن بیشتر با اتفاقاتی که در این پرواز افتاده با یکی از سرنشینان این هواپیما خانم "ریحانه مرتضی" خبرنگار الکوثر به گفت و گو پرداختیم.

"ریحانه مرتضی" بانوی لبنانی که سال ها برای دیدار با خانواده اش در این مسیر یعنی مسیر پروازی بیروت و تهران سفر می کند، بعد از چند ماه که پروازهای بین المللی به دلیل شیوع کرونا با محدودیت رو برو بود، برای دیدار با خانواده اش به لبنان سفر می کند. توصیف شرایط قبل و در حین سفر و اتفاقاتی که برای وی و سایر مسافران افتاده همچنان بعد از گذشت چند روز آمیخته با ترس و دلهره است و شاید این شرایط روحی فقط مختص وی نباشد بلکه تا ماه ها در روحیه کودکان و زنان و سایر مسافران که در این پرواز حضور داشتند تاثیر منفی بگذارد.

حوزه: لطفا از سفر اخیری که با پرواز ماهان به بیروت داشتید و دلایل این سفر و اتفاقاتی که شاهد بودید، توضیح دهید.

من  دبیر-خبرنگارشبکه الکوثر هستم، اخیرا تماسی از لبنان داشتم و چون مادرم مشکلات قلبی داشت و عمل جراحی انجام داده بود، نمی توانستم به دلیل شیوع ویروس کرونا و  این که پرواز های بین المللی بسته بود به لبنان سفر کنم. اما بالاخره دولت ها با شرایط کرونا پروتکل هایی را ایجاد کردند تا دوباره رفت و آمدها کمی باز شود، بنابراین تصمیم گرفتم که به دیدن خانواده ام بروم.

من به همراه برادرم که در ایران درس می خواند، قرار شد به لبنان سفر کنیم. اما مشکلی  وجود داشت که پرواز ها فقط به لبنان مسیر رفت انجام می شد و  برگشتی نداشت تا اینکه شنیدم در روز ۲۳ ژوئیه پروازی برای لبنان وجود دارد که پرواز بازگشت آن امکان پذیر است. خیلی خوشحال شدم و بلیت گرفتم.

نکته ای که شاید برای شما جالب باشد این بود که از زمانی که بلیط گرفتم اطرافیان، همسر و همکارانم به مزاح می گفتند ممکن است در این پرواز شهید شوی و یا اسرائیل هواپیما را بدزدد و تمام اینها خیلی تصادفی مطرح می‌شد. من به همراه دوستم ،دختر چهار ساله اش و برادرم بعد از دادن تست  پی سی و منفی بودن تست هایمان آماده اعزام شدیم.

بیشتر مسافرهای این هواپیما لبنانی بودند و می خواستند خانوادگی به دیدن خانواده هایشان به لبنان بروند و یا اینکه دانشجو بودند و بعد از اتمام امتحانات به لبنان سفر می کردند.آن چیزی که بیشتر در این پرواز برای من جلب توجه می کرد تعداد بچه ها در این پرواز بود، من در مدت ۱۰ سالی که در این مسیر رفت و آمد دارم تا کنون این تعداد بچه در یک پرواز ندیده بودم.

ما هر سه نفر احساس خاصی نسبت به این پرواز داشتیم ولی هیچ کدام حرفی نمی زدیم .وقتی مهماندار غذا را آورد من نگاهم به  برگه اطلاعاتی بود که در حال خطر باید چه کاری انجام دهیم و برای اولین بار نزدیکترین درب خروجی را شناسایی کردم، انگار ناخود آگاه خودم را برای حادثه ای آماده می کردم.

در طول سفر کمربند ایمنی بسته بودم که در  اواخر سفر تصمیم گرفتم کمربند صندلی ام را باز کنم و به نظرم مشکلی نبود، صندلی من شماره دی ۲۳ کنار راهرو وسط هواپیما بود و از سمت راست یک جوان لبنانی و از سمت چپ برادرم و جلوی او دوستم فاطمه و دختر خرد سالش بود.

نزدیک لبنان بودیم و  بالای آسمان سوریه در حال پرواز و عکس گرفتن. واقعا نمی دانم در آن لحظه  چه اتفاقی افتاد و تا کنون یادم نیست چه شد ولی یادم هست بالا بودم و یک دفعه به سمت پایین سقوط کردم و پایم آسیب دید. فقط دیدم برادرم من را بلند کرده و به من کمک کرد تا بنشینم. صحنه جالبی نبود به بالا پرتاب شدیم و همه خیلی ترسیده بودند.

در آن لحظه فکر می کردم مشکل فنی در هواپیما پیدا شده و گمان می کردم به مرگ نزدیک شدم.همه مسافران دچار ترس و وحشت شده بودند و دوستم  نگران دخترش بود.و مستقیم جلیقه نجات را باز کردیم و خودمان را آماده بدترین اتفاق کردیم.

در آن شرایط  همه مسافران  نگران همدیگر بودند، خدمه هواپیما صدا زد که  به دکتر نیاز داریم و چند نفر برای کمک رفتند  ، همه در حال دعا و توسل به خدا و اهل بیت علیهم السلام،بودند که خدمه پرواز آمد  و برای ما توضیح دادند که چه اتفاقی افتاده است.

حوزه: آیا شما لحظه ای که جنگنده های آمریکایی به سمت هواپیما ی مسافربری آمدند را مشاهده کردید؟

در جایی که نشسته بودم جنگنده هایی آمریکایی را ندیدم برای همین وحشت زده شدیم، از خدمه پرسیدیم  و گفتند که نگران نباشید یک هواپیما نزدیک ما شده و خلبان مجبور شد زود ارتفاع را کم کند تا تصادفی پیش نیاید.من گمان می کردم  یک هواپیمای مسافر بری بوده و یا یک حمله سایبری .

وحشت بچه ها از لحظه حمله جنگنده های آمریکایی به هواپیمای ایرانی

همه ما نگران بودیم؛ خصوصا نگران بچه ها بودیم ، مسافران دیگر دیده بودند که دو جنگنده به هواپیما نزدیک شده و می گفتند، احتمالا آمریکایی و صهیونیستی بوده است. در صحبتی که با خلبان داشتم و از او تشکر کردم ، او به من گفت نمی تواند توضیح بدهد که چه اتفاقی افتاده اما باید این کار را  انجام می داده.

حوزه : به نظر شما مسئولیت این حمله تروریستی به هواپیمای ایرانی و مجروحیت و ایجاد وحشت مسافران و کودکان در این پرواز بر عهده کیست؟

این اتفاقی که  برای یک هواپیمای ایرانی و مسافربری که ۹۰ در صد مسافران آن  لبنانی بودند و بیشتر دانشجو، اگر این اتفاق برای هواپیمایی آمریکایی می افتاد، همه نهاد ها و سازمانهای بین المللی اعتراض می کردند و درخواست  تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به این تجاوز را داشتند  اما در حال حاضر سازمان های بین المللی کجا هستند. نهادهای حقوق بشری کجا هستند، و چه کسی را جع به وحشت و ترس کودکان در این هواپیما صحبت می کند.

برخی از بانوان در این هواپیما بار دار بودند و پشت سر من  زن و شوهری با دختر ۵ ماهه حضور داشتند، چه کسی قرار است  حق این افراد را در لحظات مرگباری که تجربه کردند، مطالبه کند.

به نظر من آمریکا باید بابت این عمل تجاوز کارانه مجازات شود چرا که وحشت و ترس زیادی در دل مسافران این پرواز به وجود آورد و عده زیادی نیز مجروح شدند.در حال حاضر همه سازمان های بین المللی سکوت کردند و حرفی برای گفتن ندارند.

چرا که در نظر آنها  آمریکا حق دارد در سیاست همه کشورها دخالت کند و تعیین و تکلیف کند، اما هیچ نهاد و یا کشوری صدای اعتراض خود را  بلند نمی کند و جلوی زور گویی های او نمی ایستد.

حوزه: به نظر شما چه دلایلی پشت این اقدام تروریستی و تجاوزکارانه آمریکا وجود دارد ؟

به نظر من  ایران تنها کشوری است که محکم جلوی زور گویی های آمریکا ایستاده است، این امر باعث شده آمریکا  دست به چنین اقدامات حقیرانه ای بزند. این اقدام نشان داد که آمریکا در جنگ و مبارزه با ایران باخته و راهی جز اذیت و  آزار مردم بی گناه و بچه های معصوم ندارد، و این از آمریکا بعید نیست‌.

تجاوز به هواپیمای ایرانی به موجب قانون بین ملل قابل مجازات است

این اقدام یک جرم و جنایت بود و به موجب قانون بین ملل قابل مجازات است، اما آمریکا به دنبال  تبرئه خودش هست و طبق روال معمول به  دروغ هایی که قابل توجیه و قابل قبول نیستند، روی آورده است، و یکی از دروغ های آن ها این بود که جنگنده های آمریکا نزدیک هواپیما شدند تا مطمئن از هویت این هواپیما شوند.!! در واقع  دروغ های آمریکایی‌ها غیر قابل قبول است  اما آنها خود را  با این مزخرفات نجات می دهند.

حوزه: واکنش حزب الله و مقامات لبنانی را در قبال این اقدام تروریستی را چگونه ارزیابی می کنید؟

با وجود سکوت بسیاری از نهادها و سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف  اما برخی از شبکه ها، نهاد ها و  حزب های مقاومت این جرم واضح را محکوم کردند، حزب الله لبنان این اقدام را به اقدامی خشونت آمیز و  کار تروریستی بسیار خطرناک توصیف کرد.

همچنین حزب الله  لبنان اعلام کرد؛ که آمریکا  یک نیروی اشغالگر در سرزمین و فضای هوایی سوریه به شمار می رود، و  با ایران و سوریه ابراز همبستگی نمود و این تجاوز را اقدامی غیر قابل قبول و مجرمانه از سوی ایالات متحده خواند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha