جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وزیر بهداشت

حوزه/ وزیر بهداشت گفت: یکی از مهمترین و اساسی ترین حمایت های تاریخی در این ایام که ممکن است هر کشوری هر ۱۵۰ یا ۲۰۰ سال یکبار با چنین آفتی گرفتار شود، حمایت های هوشمندانه و سرشار از بصیرت مقام معظم رهبری بود و ماندگاری این روش در تاریخ مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر سعید نمکی در نشست ستاد ملی پیگیری های ویژه محرم که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه تهران برگزار شد، اظهار داشت: اینکه رهبری بصیر، عالم و هوشمند، هم از مدافعان سلامت حمایت کند و موجب دلگرمی آنها شود و هم در بزنگاه های مهم، این مرد بزرگ، برای برون رفت از پیچیدگی ها، ارائه طریق کنند و هم خودشان به شدت مقید به رعایت دستورالعمل ها، هستند، برای ما که به عنوان سربازان مدافع سلامت کشور، خدمت می کنیم، خیلی ناب و شیرین است.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت گفت: یکی از مهمترین و اساسی ترین حمایت های تاریخی در این ایام که ممکن است هر کشوری هر ۱۵۰ یا ۲۰۰ سال یکبار با چنین آفتی گرفتار شود، حمایت های هوشمندانه و سرشار از بصیرت مقام معظم رهبری بود و ماندگاری این روش در تاریخ مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

 وی افزود: در چنین شرایطی با دوستان در بخش فرهنگی و مذهبی جلساتی داشتیم که چه کنیم تا مناره و گلدسته و کوچه و بازار نام و ذکر مصیب کربلا شود؟ چه کنیم در عین بلند بودن صدای یاحسین(ع) در کشورمان کسی نتواند بگوید فردی در روضه امام حسین(ع) گرفتار کرونا شد؟ و به دنیا مدلی جدید از مدیریت دین، سیاست، سلامت و مسائل اجتماعی و ... را نشان دهیم و بگوییم ما کفایت داریم که آمیزه ای از عاطفه، انسانیت، دین، شریعت، اخلاق و سلامت را به تصویر بکشیم و این مدلی برای دنیا بشود که امروز از همه طرف به ما حمله می کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: روزهای خیلی سختی را در عرصه بین المللی مدیریت می کنیم. در سخت ترین ایام تحریم های ظالمانه، به مدیریت بیماری کرونا می پردازیم. در شرایطی که همه راه ها را بر ما بسته اند، حتی برای یک دارو برای بیمار غیر کرونایی باید ۱۰۰ مرز را دور بزنیم و یک دلار را با هزار دغدغه، بچرخانیم و یک کشتی را با هزار معرکه برای حمل و نقل پیدا کنیم. با لطف خداوند نگذاشتیم که در این ایام، حتی یک بیمار هم پشت در بیمارستان ها بماند و نشده که یک بیمار خاص برای دارو سرگردان داروخانه ها باشد که ناشی از لطف الهی و زحمات شبانه روزی همکاران ما است که به اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد دارند.

دکتر نمکی گفت: برای ما خیلی مهم است که آبرو و عزت نظام محفوظ بماند. خیلی مهم است که دیگران نتوانند مغلطه کنند که عاشورا و تاسوعا، عامل شیوع کرونا شد. نتوانند بگویند در جمهوری اسلامی ایران، نظام سلامت یا سرسپرده تحجر شد و یا خود جزیی از تحجر بود یا بگویند علم بر اداره سلامت جمهوری اسلامی حاکم نیست یا احساسات است یا سرسپردگی و وادادگی است.

وی تاکید کرد: وقتی رهبر یک کشور می فرمایند که "من هم منتظرم ببینم ستاد ملی کرونا چه می گوید و بعد به آن عمل کنم" ما خود به خود این بهانه ها را از جهان گرفته ایم مگر کسانی که می خواهند از این دایره بیرون باشند .

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تردید ندارم که امسال محرمی سرشار از خرد و شعور در کنار ذکر اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا خواهیم داشت. تردید ندارم که همه عزیزان مستحضر هستند که همکاران ما ۶ ماه است که در سخت ترین شرایط کار و خدمت می کنند و برخی از همکاران ما دو و سه شیفت در لباس های گرم محافظتی، فعالیت دارند.

دکتر نمکی افزود: زمانی که شاهد اپیدمی کرونا در خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و استان های مرزنشین کشور بودیم عده زیادی می خواستند این را عامل گسست بین اهل تشیع و تسنن کنند. حتی یک بیمار اهل تسنن در کشور در این شرایط، بیرون از بیمارستان ها لحظه ای معطل نماند و این حربه ها را از دشمن گرفتیم. امروز دشمن در پی این است که بگوید به دلیل ولنگاری های ناشی از عدم رعایت پروتکل ها، سیلی از بیماران راهی بیمارستان ها شدند و به پرستار و پزشک، اجحاف جدیدی وارد شد.

وی بیان کرد: تردید ندارم که رعایت پروتکل ها در ایام محرم و صفر توسط مسئولان و صاحبان هیئت ها اجرا خواهد شد. کمک، همراهی، مشاوره و نظارت در این زمینه توسط همکاران اجرا خواهد شد و فضای مجازی و سازمان صدا و سیما و اصحاب رسانه که در به تصویر کشیدن عظمت و همدلی و وفاق شرایط کنونی کشور، تلاش کردند، در کنار ما خواهند بود تا همه با هم محرمی با شکوه و آنچه مقام معظم رهبری فرمودند را در کنار رعایت اصول و حمایت از سلامت مردم را داشته باشیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در ۴۸ ساعت گذشته به دلیل فشار سنگین ناشی از برگزاری کنکور سراسری، از جنبه های مختلف تحت فشار بودیم و چون در این راه قرار را بر این گذاشتیم که "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم/ که در طریق ما کافری است رنجیدن"، خیلی دلخوری ها را اعلام نکنیم، اما بر ما و همکاران مان روزهای سختی می گذرد و دیشب نتوانستم ۱۰ دقیقه هم استراحت کنم.

دکتر نمکی اظهار داشت: بررسی می کردم که برپایی یاد شهدای کربلا از کی بود؟ بعضی ها به عهد یا دورانی منتسب می کنند که شاید خیلی دورتر از ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال روایت شود اما به اعتقاد بنده، اولین راوی حماسه کربلا، حضرت زینب(س) بودند که وقتی از ایشان پرسیدند بانوی بزرگوار در کربلا چه دیدی؟ فرمودند بخدا به جز زیبایی، هیچ چیزی ندیدم و اولین کسی که زیبایی حماسه عاشورا را با زبانی زیبا بیان کرد، پرستار دلسوز عاشورا و کربلا بود.

وی افزود: اولین کسی که به عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخت و با پای پیاده و با چشم نابینا از مدینه به سمت کربلا راه افتاد، جابر ابن عبدالله انصاری بود که عطیه ابن سعد این جناده کوفی دست او را گرفت و با پای پیاده در بیستم صفر او را به مزار مطهر سید الشهدا(ع) رساند. صحنه ورود جابر با چشم نابینا به کربلا و مزار مطهر اباعبدالله(ع) و بیان درد او، اولین روضه عاشورا بود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: عطیه می گوید وقتی که جابر را به کربلا بردم گفت اول برای غسل، مرا به فرات ببر و به رسم احرام، لنگی بر خود پیچید و گفت من را به مزار امام حسین(ع) ببر و وقتی رسیدیم گفت دست من را بر مزار امام حسین(ع) بگذار و وقتی گذاشتم، به قدری گریست و ناله کرد که بیهوش شد و وقتی به هوش آمد خطاب به امام حسین(ع) گفت "یاحسین یا حسین" دید جوابی نیامد و بعد گفت آیا دوست جواب دوستش را نمی دهد که عطیه به او می گوید این دوست تو سر ندارد و بدن صدپاره دارد چگونه می خواهد به تو پاسخ دهد؟ و بعد رو به سایر شهدا کرد و به زیارتنامه خواندن پرداخت و مبنای زیارتنامه در تشیع به کلام جابر بر می گردد که "اشهد انک قد اقمت الصلاه..." مبنای عزاداری شیعه از همان روزهای اول پس از شهادت امام حسین(ع) و اصحاب با وفایش است و نمی شود آن را به تاریخ یا زمانی منتسب کرد.

دکتر نمکی تصریح کرد: مگر می شود شور عشق و سوز عاشقان اهل بیت و به خصوص بازگویان حادثه کربلا را در محرم خاموش کرد؟ همه مردم ایران عاشق اباعبدالله الحسین(ع) و اهل هیات هستند و می فهمند که وزیر بهداشت به عنوان فردی که از کودکی در آغوش مادر در روضه امام حسین(ع) زمانی که شیر می خورده، اشک مادر در روضه ایشان بر صورتش می چکیده، امسال خیلی سخت است که بگوید دلم می خواهد پروتکل هایی را رعایت کنید که در رعایت این پروتکل ها، نام حسین(ع) را نشنویم.

وی با اشاره به جلسات زیاد با سازمان تبلیغات و مسئولان حوزه فرهنگی و مذهبی در خصوص برگزاری با شکوه عزاداری ها در ایام محرم، گفت: راه های متفاوتی را رفتیم و همدلی و همزبانی کردیم و آنچه که امروز به عنوان پرچم تشیع در منطقه در دست ما است و باید آن را برافراشته نگه داریم به عنوان کشوری مترقی و پیشگام در جهان اسلام نه فقط در جهان تشیع، مسئولیت جدیدی را بر دوش ما می گذارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha