پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 914339
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
همایش

حوزه/ دومین همایش بانوان عاشورایی با عنوان تربیت فاطمی و حماسه حسینی به مناسبت روز خانواده از سوی معاونت امور بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دومین همایش بانوان عاشورایی با عنوان تربیت فاطمی و حماسه حسینی به مناسبت روز خانواده از سوی معاونت امور بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین کمیته فرهنگی اربعین حسینی و با مشارکت بنیاد بین‌المللی اربعین، موسسه حوراء زینب وابسته به عتبه حسینیه، موسسه ام البنین (عراق ) و، موسسه آموزش عالی شهید مطهری( عراق) به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خانم لاله افتخاری معاون امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین، ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کننده در این هم اندیشی گفت: سپاس از پروردگار به جهت توفیق برگزاری نشست دوم در روز خانواده و تشکر از حاضران در همایش که قبول زحمت کردند و این مهم را پذیرفتند.

معاون امور بانوان کمیته فرهنگی اربعین اظهار کرد: امسال سلسله نشست‌های تخصصی بین المللی بانوان عاشورایی  به منظور ارایه الگوهایی از بانوان تربیت شده مکتب وحی خواهیم پرداخت و اینکه در نشست اول از صدر اسلام تا پایان دوران امامت امام مجتبی (ع) بررسی شد و امروز تربیت فاطمی و حماسه عاشورا با حضور صاحبنظران از کشورهای مختلف دنیا  مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی همچنین  از عتبه حسینیه و موسسه حوراء زینب (س)، موسسه ام البنین و موسسه آموزش عالی شهید مطهری عراق، بنیاد بین المللی اربعین و،کمیته فرهنگی وآموزشی ستاد مرکزی اربعین  و جامعه المصطفی العالمیه برای مشارکت در این هم اندیشی تقدیر کرد.

مصادیق بارز زندگی حضرت زهرا (س) از نگاه استاد حوزه علمیه خواهران

در ادامه این نشست بانو مجتهده صفاتی  از استادان سطح عالی حوزه علمیه خواهران، به ضرورت الگوگیری از خاندان وحی بویژه حضرت زهرا (سلام الله علیها) پرداخت و به تاثیر رفتارشان برکودکان و تربیت آنها تاکید کرد.

وی توجه به اهمیت رسالت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در تربیت ائمه  علیهم السلام اشاره کرد و یادآور شد:  توجه به محبت نسبت به کودکان و  توجه به شخصیت دادن به کودک از جمله ویژگی‌های برجسته آن حضرت بود.

بانو صفاتی،  توجه دادن کودکان به حقوق متقابل اعضای خانواده و عدم تعدی از آن،  توجه به آموزش نظم در زندگی،  عدم تفاوت و تبعیض میان فرزندان و رعایت عدالت، توجه به تغذیه مناسب کودکان،  تقوای مالی و رعایت آن برای مثال عدم پذیرش صدقه،  دلسوزی نسبت به دیگران را از مصادیق بارز زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) برشمرد و به مقایسه آن در روز کربلا پرداخت .

حضرت زهرا (س) سرآمد الگو در حرکت به سوی تمدن اسلامی تا زمان ظهور

در ادامه خانم مینو اصلانی عضو کارگروه زنان دفتر مقام معظم رهبری در این هم اندیشی  با اشاره به ضرورت نیاز به الگو در حرکت به سوی تمدن اسلامی تا زمان ظهور، سرآمد این الگوها در این مسیر را حضرت زهرا (س) دانست.

وی تصریح کرد: در عرصه سیاسی ایشان جداکننده‌ی حق از باطل‌اند و نشان دهنده مسیر حق در زمان خود بودند در حوزه اجتماعی به ارتقای سطح آگاهی جامعه کمک کردند و در عرصه‌ی اقتصادی به مستضعفان و نیازمندان جامعه توجه خاص می‌کردند.

عضو کارگروه زنان دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: حضرت زهرا (س) در نظام تعلیم و تربیت و در خانواده‌ عامل آرامش و پر مهر و محبت بود و در یاری کردن اعضای خانواده در اطاعت و بندگی خداوند متعال نقش مهمی داشت.

 حضرت زهرا (س) سرآمد و الگوی برتر و اول در صفات و کمالات است

در ادامه این نشست نعیمه محمد اسماعیل  از مدرسان دانشگاه عراق به تبیین ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخت و اظهار کرد: ایشان سرآمد و الگوی برتر و اول در صفات و کمالات است. ایشان به عنوان الگوی بانوی اول در حجاب، انفاق، دفاع از ولایت و جانفشانی در این راه شناخته می‌شوند.

وی سپس بعضی جریانات تاریخی و حیات حضرت را مطرح کرد و حضرت زهرا (س) را واسط و حلقه وصل امامت و نبوت دانست و به مقایسه ویژگی ها و سیره حضرت زهرا(س)، آشنایی با مهارتهای زندگی از دیدگاه حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: قهرمانان کربلا تربیت شده دامان ایشان هستند و بشر امروز نیز بیش از هرزمانی بدان نیازمند است .

مدرس دانشگاه عراق، مهارت‌های زندگی را در دو بخش رابطه انسان با خالق و رابطه انسان با دیگر انسان‌ها برشمرد و گفت: هریک از دو بخش در سه بعد شناختی، رفتاری و عاطفی قابل بررسی است.

وی برای هریک از این موضوعات باتوجه به فرمایشات و سیره حضرت زهرا(س)  مطالب ومصادیقی مطرح کرد و گفت: شناخت حقوق متقابل زوجین و والدین و فرزندان، شاخصه‌ها و ویژگی‌های انسان‌های تربیت شده در مکتب فاطمی همچون صلابت، مجاهدت در راه ترویج دین، ‌عزت طلبی، پویایی، حفظ حجاب، صبر و بردباری است.

حضرت زهرا (س) از حیث ولایتمداری، و دفاع از ولایت و اطاعت از ولایت الگو بود

در ادامه این هم اندیشی خانم رجاء بیطار از نویسندگان و شاعران عراقی، جایگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گفتار پیامبر (ص) و امام عسکری (ع) را مطرح و حوادث و رویدادهای زمان حضرت زهرا(سلام الله علیها) را با جریان عاشورا و حضرت  زینب(سلام الله علیها) مقایسه کرد.

وی ویژگی‌های حضرت زهرا(سلام الله علیها) از حیث ولایتمداری، و دفاع از ولایت و اطاعت از او، ایثار و فداکاری در راه خدا را مطرح و همین شاخص‌ها را در مورد حضرت زینب (س) بررسی و آن را اثبات کرد.

 حضرت زهرا (س) ولایت را مرکز حیات بخش جامعه می‌دانست

حجت الاسلام حمزه شیخ تبار مبلغ و فعال فرهنگی بین الملل در این هم اندیشی به زبان انگلیسی با موضوع نقش حضرت فاطمه (س) در تحکیم و تقویت امامت در جامعه اسلامی سخنرانی کرد و گفت: حضرت زهرا (س) تلاش کردند به مردم اهمیت مفهوم امامت عادلانه و پرهیزکارانه را بیاموزند. ایشان کوشیدند تبیین کنند چرا خداوند متعال تا این اندازه بر این مفهوم تاکید کرده است. حضرت زهرا (س) ولایت را مرکز حیات بخش جامعه می‌دانست.

 براساس این گزارش، در این هم اندیشی شرکت کنندگانی از هند ایران ، لبنان و عراق  به زبان های عربی ، فارسی و اردو سخنرانی کردند که این نشست از شبکه های الاربعین و هیات به صورت آنلاین پخش شد.

«حماسه و جهاد در سیره فاطمی»، «تفکر فاطمی و دفاع از حریم ولایت و رهبری»، «نقش گفتمان فاطمی در زیست مؤمنانه»، «سیره فاطمی در مواجهه با انحرافات و کژی‌ها در جامعه» و «نقش حضرت فاطمه(س) در تربیت شخصیت‌های حماسه‌ساز عاشورا» از محورهای این نشست‌ بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha