جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام آزادی

حوزه/ حجت الاسلام آزادی کناری در جمع فعالان اقتصادی گفت: طرح فروش اوراق نفتی به مردم، دولت آینده را با ورشکستگی مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام حسین آزادی کناری، امروز در جمع فعالین اقتصادی و خیرین این شهر با اشاره به طرح گشایش اقتصادی دولت، اظهار کرد: براساس این طرح دولت قصد دارد با فروش اوراق نفتی به شکل سلف نفتی، یک گشایش اقتصادی به وجود بیاورد که از جزئیات این طرح می توان به میزان عرضه ماهانه نفت پیش فروش شده با ارز نیمایی و نحوه عرضه آن اشاره کرد. 

وی افزود: در این طرح دولت ۲۲۰ میلیون بشکه نفت را در بازه زمانی یک ساله در بازار سهام عرضه می کند و خریداران می توانند در ۲ سال آینده معادل ریالی قیمت جهانی نفت با احتساب نرخ روز ارز را دریافت کنند.

امام جمعه هادی شهر با تشریح معامله سلف نفتی، بیان کرد: در معامله سلف یک کالای مدت دار را به بهای نقد خریداری می کنیم که در سلف نفتی، نفت به طور مدت دار و نقد به مردم فروخته می شود و موعد تحویل آن دو سال آینده خواهد بود و به شکل اوراق عرضه می شود که سلف موازی نفتی به این خاطر گفته شده است. 

وی هدف گشایش اقتصادی رئیس جمهور را تأمین کسری بودجه دولت دانست و عنوان کرد: با بررسی مجلس مشخص شد که دولت ۱۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه دارد و می خواست با فروش نفت به خود مردم، این کسری را تامین کند.

حجت الاسلام آزادی کناری با اشاره به سخنان رئیس جمهور، از دیگر اهداف طرح گشایش اقتصادی را کم کردن تورم و نقدینگی در بازار معرفی کرد و گفت: دولت می گوید با افزایش نقدینگی، تورم افزایش پیدا می کند و موجب گرانی کالا خواهد شد و دولت با جمع آوری نقدینگی می خواهد تورم را کاهش دهد.

وی به دلایل موافقین و مخالفین این طرح پرداخت و بیان کرد: از مهم ترین دلایل موافقین این طرح می توان به مدیریت نقدینگی و جبران کسری بودجه دولت اشاره کرد تا به وسیله آن مشکل کسری بودجه دولت که باعث فشار بر مردم شده است حل شود.

امام جمعه هادی شهر در ادامه به دلایل مخالفین اشاره کرد و افزود: این طرح منسجمی نیست و باید نقایص آن برطرف شود و اگر برطرف شود؛ سابقه دولت نشان داده که توان مدیریت طرح های بزرگ را ندارد مثل ارز نیمایی که نتوانست مدیریت کند و باعث اختلاس شد که امروز پرونده های ارزی و مالی زیادی پدید آمده است و یا در موضوع بنزین که موجب بحران اجتماعی شد.

وی ادامه داد: این طرح سرمایه گذاری پرخطر و ریسک بزرگی برای مردم است، چراکه قیمت نفت شاید در دوسال آینده کاهش پیدا کند که خسارت بزرگی برای مردم است و نمی توان ضرر آن را جبران کرد.

آزادی کناری با اشاره به اینکه این طرح دولت آینده را با ورشکستگی مواجه خواهد کرد، افزود: اگر کسری بودجه دولت از طریق مردم تامین شود در دو سال آینده و در دولت بعد مردم باید پول خود را از دولت تحویل بگیرند که دولت نوپا در همان ابتدای کار بدهکار مردم است و ظلم بزرگی در حق دولت آینده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha