شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فاطمه الزهرا اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام موسویان گفت: کارشناس فرهنگی به بیان راهکارهای رسیدن به مقام تسلیم پرداخت و ادامه داد: مواظبت بر اوقات نماز باعث شاکر شدن انسان می گردد و بنده شاکر، صبور می شود و وقتی صبر برای کسی حاصل شد، در برابر امر الهی تسلیم می گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام موسویان، در جمع اساتید، طلاب و کادر مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) اصفهان، پیام های عاشورا را حاصل زیارت نامه ها و پیام های امام حسین(ع) در قالب خطبه های ایشان دانست و گفت: مهمترین منبع برای تمسک جستن به پیام های عاشورا را می توان از سخنان معصومین و اهل بیت (علیهم السلام) دریافت کرد.

وی با اشاره به فرازی از زیارت نامه حضرت ابوالفضل(ع) ( أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَالتَّصْدِیقِ وَالْوَفاءِ وَالنَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِیِّ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ الْمُرْسَلِ و...)،  به چهار ویژگی بارز یاران امام حسین(ع) اشاره کرد و ادامه داد: تسلیم و تصدیق، وفای به عهد و خیر خواهی مهمترین ویژگی یاران امام حسین(ع) بود.

کارشناس فرهنگی به بیان راهکارهای رسیدن به مقام تسلیم پرداخت و ادامه داد: مواظبت بر اوقات نماز باعث شاکر شدن انسان می گردد و بنده شاکر، صبور می شود و وقتی صبر برای کسی حاصل شد، در برابر امر الهی تسلیم می گردد.

موسویان با توجه به آیه ۸۷ سوره انبیاء (وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَی، فِی الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ) گفت: انسان در عین حال که برای رسیدن به هدفش نهایت تلاشش را انجام می دهد باید به رضای خداوند متعال هم راضی باشد.

 وی  به آیه ۱۱۲ سوره بقره «بَلی‌ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»  اشاره کرده و افزود: کسانی که به مقام تسلیم برسند، حسن ظن پیدا می کنند و ترسی بر دل آنها نمی ماند. این بندگان حتی در شرایط سخت  و بحرانی هم چنان آرامشی دارند که با گردبادهای روزگار آسیب نمی بینند.

حجت الاسلام موسویان در ادامه به بیان توضیح مختصری در زمینه مقام تصدیق پرداخت و خاطر نشان کرد: تصدیق باعث صالح  بودن می شود، فرد متخلق به اخلاق حسنه تصدیق، مطیع امر مولایش می شود و عاقل می گردد، تصدیق و تسلیم دو ویژگی هستند که عقل انسان را شکوفا می کنند. انسان عاقل  گناه نمی کند. انسان عاقل  با توجه به ایه ۶ سوره سبأ (وَیَرَی الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ هُوَ الْحَقَّ)،  هر چه از پیامبر اکرم(ص) می بیند را حق می دانند.

حجت الاسلام موسویان با بیان دو ویژگی دیگر از یاران امام حسین(ع)، گفت: یاران امام حسین(ع) در عهد و عقد خود وفا دار بودند ایه ۲۰سوره رعد:«الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمِیثاقَ» به این خصوصیت اشاره دارد. خیر خواهی  به دنبال  وفای به عهد می آید، اولین کسی که در عاشورا وفای به عهد خود را نشان داد حضرت عباس(ع) بود، بنابراین فرق بین جبهه کفر و حق در چهار ویژگی تسلیم، تصدیق وفای به عهد و خیرخواهی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha