جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حامد اشتری

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن داستان طلاب تصریح کرد: با وجود تأکید همیشگی مقام معظم رهبری، متاسفانه فرهنگ معمولاً مورد بی مهری و کم مهری دولتمردان در دولت های مختلف قرار گرفته و می گیرد.

حامد اشتری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که استفاده درست از ابزار هنر و ادبیات و نیز بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای، لازمه ی تأثیرگذاری مطلوب در انجام فعالیت های فرهنگی است، اظهار داشت: هنرمندان از آن جا که با اثر خود با مخاطب عام و خاص در ارتباط هستند، رسالت بسیار مهمی بر عهده دارند چرا که می توانند با فعالیت متعهدانه، زمینه ساز هدایت و آگاهی اَبنای بشری باشند.

وی افزود: یکی از الزامات موفقیت در فعالیت هنری و فرهنگی این است که شرایط، اقتضائات و نیازهای مخاطب از سوی هنرمند و فعال فرهنگی مورد توجه جدی قرار گیرد و به قول معروف ما بتوانیم به لسان قوم با آن ها صحبت کرده و به تعامل بپردازیم.

این نویسنده حوزوی همچنین گفت: به اعتقاد بنده در راستای تأثیرگذاری بر اقشار مختلف جامعه، هنر انقلاب اسلامی باید بتواند به شاخصه های زبان قوم دست یابد که این مهم لزوماً مترادف با یک سری کلمه و واژگان نیست بلکه بیشتر ناظر به شیوه و فرمی است که برای دست یابی به هدف آن هم در مواجهه با مخاطب عام باید از آن بهره جُست.

وی افزود: هنرمند و نویسنده با خلق اثر خود در واقع دیگران را دعوت به تماشای آن می کند و این گونه می خواهد زیبایی های کار خود را متناسب با درک و فهم مخاطب به نمایش درآورد که طبعاً در مواجهه با هر مخاطبی باید همراه با ارایه فرم خاص خود باشد

این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: به عقیده بنده، پاشنه آشیل برخی از هنرمندان ما این است که در پی بردن به اهمیت این اصل دچار ضعف هستند و لذا گاهی کارشان آن اثرگذاری مطلوب را ندارد.

وی افزود: از سویی به جهت کم کاری مسئولان و مدیران فرهنگی و ضعف هنرمندان، آن قدر برخی آثار تولید شده، مبتذل و سطحی می شوند که اصلاً در قالب هنر نمی گنجند بلکه بیشتر باید آن ها را در دسته و گونه کوچه بازاری قرار دارد که چه بسا هر کسی هم بتواند به خلق آن بپردازد.

اشتری ادامه داد: در برخی دیگر از آثار نیز چنان بحث های فرمی پیچیده مطرح شده که گویا صاحب اثر می خواسته آن گونه که زیست جهانی اش است دیگران نیز همان را ببینند و درک کنند و لذا هنرمند و نویسنده فکر می کند مخاطب یا باید این موضوع را بفهمد و اگر نمی فهمد، ایراد از اوست و لذا زبان به سرزنش می چرخاند که مردم اهمیت هنر و یا قلم او را نمی فهمند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حمایت همه جانبه از مقوله فرهنگ و هنر از سوی مسئولان تأکید کرد و گفت: جای بسی تأسف است که معمولاً در همه دولت ها، فرهنگ مورد کم مهری دولتمردان قرار می گیرد به طوری که در دوره های مختلف مقام معظم رهبری نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده و بارها تذکر داده اند که اهمیت فرهنگ حتی از اقتصاد نیز بالاتر است.

عضو هیئت مدیره انجمن داستان طلاب بیان داشت: از سویی متاسفانه در بسیاری از دوره ها نیز کمیسیون فرهنگی مجلس آن طور که باید و شاید اثرگذاری مطلوب نداشته که باید این ها همه ریشه یابی و آسیب شناسی شود.

وی در خاتمه افزود: ما باید به تأسی از شهید آوینی با دغدغه بالای انقلابی و دینی دست به تولید اثر هنری و ادبی بزنیم، چرا که با تولید اثر فاخر و ارزشمند می توان تحولاتی در جامعه رقم زد و نه آثار کم بازدهی که صرفاً در آن ها نگاه کمی وجود دارد و چندان از کیفیت خبری نیست.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha