جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 917854
۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

حوزه/ علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان که از تفاسیر مهم و معتبر شیعه محسوب می­ شود، انسانی را کامل می­ داند که اعتقادات و رفتارش بر طبق قرآن باشد.

اکر بهرامیان معاون پژوهش مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون ویژگی‌های انسان کامل از منظر تفسیر المیزان گفت: شناخت ویژگی­های انسان کامل از موضوعات مورد اهمیت اسلام بوده است، تأکیدات فراوانی در رابطه با ویژگی ­های انسان سعادتمند در قرآن کریم بیان‌شده است تا خود را بشناسد و به مقام والا و شایسته برسد.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان، انسانی را کامل می­ داند که اعتقادات و رفتارش بر طبق قرآن باشد. ایشان بر این باورند که احکام و قوانین انسان‌ساز چه مربوط به اجتماع باشد و حال مجتمع را اصلاح و منظم نماید و چه مربوط به عبادات باشد و آدمی را به کمال معرفتش یاری ­رساند ؛ ‏باید از طریق نبوت الهی و وحی آسمانی به آدمی برسد. قرآن کریم نیز به این امر توجه خاص مبذول داشته و با دستورات و راهنمایی­های خود در پی آن است که همه انسان‌ها را به این سمت‌وسو هدایت نماید.

بهرامیان با بیان اینکه تعبیر «انسان کامل» واژه قرآنی نیست ادامه داد: اوصافی مانند انسان مؤمن، متقی، مهتدی، مفلح، مصلح، مقرب، مخلَص، مطهر، مصطفی، مطمئنه، مجتبی، خلیفه‌الله، امام، رسول، نبی، ولی‌الله، سابق، صادق، همه اشاره به مفهوم انسان کامل دارد و علامه طباطبایی (ره) نیز در ذیل این آیات، به ویژگی­های انسان کامل پرداخته است.

پژوهشگر حوزوی یادآور شد: علامه طباطبایی(ره) معتقد است برای رسیدن به تکامل،  ابتدا باید نفس را از صفات رذیله پاک و بعد صفات ممدوح را دارا شد.

وی گفت: ویژگی­ های کمال انسان در سه حیطه مدنظر است، حیطه اعتقادی مانند ایمان به خدا، قیامت و کتاب‌های آسمانی؛ حیطه احساسی مانند ترس از خدا، حب و عشق به خدا و رضایت در زندگی؛ حیطه رفتاری مانند خضوع، خشوع ، اهل نماز و روزه بودن و علاوه بر آن باید موانع رسیدن به کمال را برطرف کرد تا به ثمره پاک ساختن نفس از صفات رذیله و آراستن آن به صفات جمیله یعنی رسیدن به خیر و سعادت ابدی دست یافت؛ چرا که اگر آدمی از ایمان و اعتقاد صحیح و منطقی، احساس و عاطفه ­ای توأم باعقل و رفتار و عملی الهی برخوردار گردد، می­ تواند به تکامل و سعادت ابدی راه یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha