جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قاسم العبودی

"قاسم العبودی" نویسنده عراقی طی یادداشتی نوشت: دلیل دیگری نیز که ممکن است پنهان باشد ، قطع روابط عراق و ایران و رفتن عراق به آغوش کشورهای خلیج فارس است ، که رهبران آن این روزها برای عادی سازی با صهیونیست ها عجله دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ، موضوع دیدارهای اخیر رئیس جمهور فرانسه از برخی کشورهای منطقه چون عراق و لبنان و اهداف و برنامه های ظاهری و پنهانی آن در محافل کارشناسان منطقه ای و بین المللی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

در همین راستا "قاسم سلمان العبودی" کارشناس و نویسنده و فعال سیاسی عراق در این راستا یادداشتی نوشته است:  

مکرون بین بیروت و بغداد؛  راهبردی واحد و تاکتیکی مختلف

دیدار رئیس جمهور فرانسه مکرون از بغداد در چارچوب حمایت از نقش آمریکا در عراق برای باقی ماندن نیروهای نظامی این کشور است تا این هدف را که همان حضور نیروهای نظامی در عراق است محقق کند. موضوعی که نیروهای سیاسی شیعه در عراق بر اساس مصوبه پارلمان عراق خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق هستند.

همانطور که مکرون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور عراق برهم صالح اظهار کرد؛ که جنگ با تروریست داعش همچنان ادامه دارد و فرانسه می خواهد به بغداد کمک کند تا ارتش این کشور را در مبارزه با چالش های تروریستی تجهیز و مسلح نماید.

از سوی دیگر بین دو دولت فرانسه و ترکیه اختلاف و درگیری به دلیل دخالت اخیر ترکیه در لیبی وجود دارد. کشوری که برای فرانسه مخزن نفت است و پاریس از آن بهره می برد و مهاجرت غیر قانونی به اروپا را که از سواحل لیبی نشات می گیرد را کنترل می کند.

علاوه بر این، ترکیه مشغول حفاری در دریای مدیترانه در سواحل یونان و قبرس است که پاریس به دلیل  روابط خوب با این دو کشور،مرتبط است. به نظر می رسد ورود ترکیه به شمال عراق از طریق ارسال پیام رمزگذاری شده از بغداد به آنکارا به نقطه اعتماد پاریس برای محدود کردن نفوذ ترکیه در مناطق مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است.

با مقایسه بین سفر مکرون از بیروت و بغداد می توان موارد زیر را مشاهده کرد:

مکرون در سفر اخیرش به لبنان در خصوص حزب الله لبنان اعلام کرد که این حزب در دولت منتخب لبنان مشارکت دارد و بایستی با آن به عنوان یک واقعیت برخورد شود و درباره سلاح حزب الله صحبتی مطرح نکرد.

مکرون معتقد است که ممکن است ترکیه بخواهد در شمال لبنان ماجراجویی داشته باشد و با ورود ارتش ترکیه به عرصه لبنان ساحت این کشور را تحت تأثیر قرار دهد. چنانچه در گذشته نیز ترکیه به کشور سوریه تجاوز و لشگر کشی کرد و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد،  حزب الله بر اساس ساختار اعتقادی و بنیادین خود هر گز اجازه چنین اقدامی را نمی دهد و بین ارتش ترکیه و حزب الله جنگ به وجود خواهد آمد.

البته موضوع در جبهه عراقی مورد بازدید مکرون کاملاً متفاوت است. اینکه وی عمداً به دولت عراق در مورد مسئله اعتبار کشور و حمایت از حاکمیت عراق تاکید می کند و در تلاش برای حمایت و پشتیبانی الکاظمی در راستای خلع سلاح گروه های مقاومت عراق است و  لحن بسیج بین المللی در حمایت از نخست وزیر عراق که مکرون آغاز نموده، چیزی نیست جز اینکه  نخست وزیر را به این سمت گرایش دهد.

دلیل دیگری نیز که ممکن است پنهان و نامشخص باشد، قطع روابط عراق و ایران و رفتن عراق به آغوش کشورهای خلیج فارس است، که رهبران آن ها این روزها برای عادی سازی با صهیونیست ها عجله دارند تا عراق پس از مدتی در حوزه کشورهای خلیج فارس قرار بگیرد، و معامله ننگین قرن را که واشنگتن می خواهد قبل از انتخابات آینده آمریکا  اجرایی کند محقق شود.

من فکر می کنم عقب نشینی آمریکا در منطقه خاورمیانه و همچنین شکست در داخل ایالات متحده، به مکرون چراغ سبزی برای انجام تحرکاتی در منطقه خاورمیانه داده است. به ویژه که عراق و لبنان ، به دلیل شباهت تجربیات دو کشور که از تقسیمات سیاسی داخلی و سهمیه بندی ها رنج می برند در راستای تکمیل پروژه بزرگی که  آمریکا در منطقه خاورمیانه آغاز کرده به حساب می آیند.

همچنین بسیاری از اسرار ممکن است در روزهای آینده از دیدار امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه آشکار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha