چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 918824
۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
تصاویر/ آیین رونمایی از آخرین آثار گروه فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار، آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)،‌ گفت: اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، حرف درستی نیست؛ زیرا ما در متون اسلامی جواب همه ی مریضی ها را نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دوره فقه پزشکی این مرکز، با اشاره به اینکه امسال سومین سال تحصیلی داوطلبان این دوره است گفت: وجود این گونه کلاس های تخصصی فقه نشان دهنده ی رشد حوزه علمیه قم است.

وی بیان داشت: ما باید آرام آرام متون قوی و منابع خوبی را برای این دوره تدوین کنیم؛ آخرین منبع تنظیم شده در این مورد، کتاب آیات قرآنی مربوط به فقه پزشکی است که ما معتقدیم هرکسی بخواهد در عرصه ی فقه پزشکی صاحب رأی شود، باید حداقل یک دوره به صورت اجتهادی این کتاب را مطالعه نماید.

عضو جامعه مدرسین قم اظهار داشت: تشکیل گروه فقه پزشکی، یک تحول بزرگ در حوزه علمیه قم است اما ما باید بیشتر از اینها تلاش کنیم تا بتوانیم طلابی عالِم به مسائل مستحدثه ی پزشکی تربیت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تقویت متون فقه پزشکی هم وظیفه ی اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار است و هم طلابی که در این گروه مشغول به تحصیل هستند.

استاد درس خارج حوزه گفت: هرچه زمان بیشتر پیش می رود، بیماری ها و امراض تکثیر بیشتری پیدا می کنند و بر زندگی مردم و حتی فرهنگ آن ها تأثیر بیشتری می گذارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اساساً مسئله ی دین و امور پزشکی مسئله ی بسیار مهمی است و جای تأمل دارد؛ اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، حرف درستی نیست. زیرا ما در متون اسلامی جوابی برای همه ی مریضی ها نداریم.

وی گفت: اما در باب مسئله ی اساسی سلامت و اهمیت پرداختن به آن، دین حرف دارد؛ همانطور که در مورد علوم مهندسی دین در تمام مسائل فنی آن ورود نمی کند، در مورد تمام مریضی ها و راه های درمان آن ها نیز دین نظر نمی دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مثال هایی اظهار داشت: علم فقه، کیفیت ساخت بمب اتم را نمی گوید، ولی در مورد اصل درست کردن و تولید آن نظر می دهد و ما را به سمت راه درست در تولید و یا عدم تولید آن هدایت می کند.

وی با مهم برشمردن مسائل پزشکی جدید گفت: تغییر جنسیت، رحم اجاره ای، شبیه سازی و امثال این مسائل بوسیله ی علم بشر در دسترس انسان ها قرار گرفته است اما دین در مورد آن ها و روش رسیدن به این نتایج نظری ندارد؛ ولی در مورد اینکه این امور چه تأثیری در مسیر سعادت و هدایت انسان دارد، دخالت می کند و نظر دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: بشر هرچقدر در علم پزشکی پیشرفت می کند نیازش به فقه هم بیشتر می شود.

وی ضمن تشکر از همه ی اساتید گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: متأسفانه نهادهای مرتبط با نظام مقدس جمهوری اسلامی در مورد مسائل مرتبط با دین، ارتباط قوی با حوزه برقرار نکرده اند. تا به عنوان مشاور تخصصی از اساتید و منابع حوزوی استفاده ببرند و این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها این مطالبه را از مسئولین دستگاه های دولتی و غیردولتی داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شاید یه دوست IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    اولا این که جناب شیخ که در هیچ جا نگفته «طب اسلامی نداریم» دوما این که جناب شیخ منظورشان از طب، همان پزشکی امروزی هست؟ اگر اینگونه باشد، باید گفته شود ما پزشکی اسلامی نداریم، ولی طبی که برخاسته از آموزه های وحیانی و دینی باشد، از گذشته وجود داشته و تنها مسئله که موجب ندیده شده آنها شده؛ فاصله گرفتن بشریت از علم است