شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی امینی اطهر، نماینده طلاب یاسوج، گچساران و دنا

حوزه/ اینجانب به توفیق الهی  قرآن کریم را در مدت یک سال و نهج البلاغه را در مدت سه سال در کنار درس ها حفظ نموده و در این راستا به تربیت حدود ۵۰ حافظ کل، نصف و ثلث قرآن و نهج البلاغه با شمه ای از تفسیر، ترجمه و مفاهیم پرداخته ام.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی امینی اطهر، نماینده طلاب یاسوج، گچساران و دنای استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گویی به فعالیت های خود برای طلاب، مشکلات حوزه و روحانیت و راهکارهایی برای حل آن و... پرداخته که مشروح آن به این شرح است:

    

* در ابتدا خودتان را معرفی کرده و خلاصه ای از سوابق و توانمندی هایتان بیان کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اینجانب علی امینی اطهر متولد۱۳۶۰ از روستای چفتاب، انارک بخش لوداب شهرستان یاسوج بوده و در سال ۱۳۷۸ با تشویق پدر عزیزم به حوزه علمیه آمده و مدت ۶ سال در مدرسه علمیه یاسوج و مدت ۱۴ سال در حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی به تحصیل و تدریس دروس حوزوی  پرداختم و در حال حاضر نیز نماینده دوره هشتم طلاب و فضلای محترم یاسوج، گچساران و دنا می باشم.

«استاد حوزه و دانشگاه»، «دارای یک کتاب چاپ شده  و دو مقاله در حال چاپ»، «حافظ کل قرآن کریم و نهج البلاغه»، «اتمام دروس خارج فقه و اصول و تدوین رساله سطح ۴ حوزه در رشته تفسیر و علوم قرآن»، «۱۲ سال سابقه تدریس در مدارس علمیه علوی، امام رضا(ع) و حجتیه قم»، «۱۵سال سابقه تبلیغ کوتاه مدت در مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد و قم»، «فعالیت در رشته های ورزشی چوی لی فوت کنگ فو و پارکور و دارای دان ۲ تکواندو»، «مربی ورزشی آمادگی جسمانی و تکواندو به مدت یک سال در جامعه المصطفی» و ... از جمله سوابق و توانمندی های بنده است.

اینجانب به توفیق الهی  قرآن کریم را در مدت یک سال و نهج البلاغه را در مدت سه سال در کنار درس ها حفظ نموده و در این راستا به تربیت حدود ۵۰ حافظ کل، نصف و ثلث قرآن و نهج البلاغه با شمه ای از تفسیر، ترجمه و مفاهیم پرداخته ام.

   

* چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

از بهترین دوران زندگی بنده، افتخار نوکری طلاب و فضلا در دوره هشتم مجمع نمایندگان طلاب است که خداوند متعال توفیقاتی عنایت فرمود و به اجرای برخی فعالیت ها و برنامه ها پرداخته ام.

از ابتدای شروع دوره نمایندگی تاکنون و در راستای خدمت به طلاب و فضلای شریف استان، تاکنون قریب به ۱۰۰ جلسه با مسؤولین محترم کشوری، دولتی، حوزوی، ائمه جمعه و مجمع نمایندگان طلاب داشته ام تا بتوانم برای بهبود مشکلات موجود قدمی بردارم.

دغدغه اصلی ما در این دوره از مجمع نمایندگان، پیگیری مجتمعی برای طلاب شریف استان برای فعالیت های آموزشی، فرهنگی، اقامتی و ... بوده که با کمک خدای متعال و همکاری و همراهی نمایندگان طلاب استان کهکیلویه و بویراحمد که بنده به نمایندگی از آنان پیگیر این مجتمع بوده ام، هم اکنون در نزدیکی حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، مجتمعی با هزینه قریب به ۲ میلیارد تومان خریداری شده که امید است تا پایان این دوره از آن بهره برداری بهینه شود.

همچنین در نتیجه جلسات فوق، صندوقی در مرکز خدمات حوزه های علمیه برای طلاب استان ایجاد گردید و بنده از طرف مرکز خدمات حوزه های علمیه و دفتر نماینده محترم ولی فقیه به عنوان مسئول این صندوق جهت خدمتگزاری به طلاب شریف استان منصوب شدم که امید است بتوانیم به نحو احسن به طلاب خدمت رسانی داشته باشیم.

از دیگر فعالیت ها، تهیه و توزیع قریب به ۷۰۰ بسته معیشتی در دوران قبل و حین ویروس کرونا برای طلاب استان مقیم قم و شهرستان بوده که تعدادی از این بسته ها بصورت مشارکتی از طرف خود طلاب تهیه شده و اقدام به توزیع آن کرده ایم.

«وصل شهریه ۱۱۰ نفر از طلاب استان»، «رایزنی برای دریافت قریب به یکصد میلیون تومان وام برای طلاب و تقدیر از مبلغین برتر، مقام های ورزشی، حفاظ قرآن و نهج البلاغه، ممتازین تحصیلی و ...» و «حضور به موقع در مدرسه مبارکه فیضیه برای رسیدگی به مشکلات طلاب» از دیگر فعالیت ها بوده است.

    

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

ضمن تشکر از مدیران و زحمت کشان حوزه های علمیه و تلاش های خوبی که تاکنون انجام شده و در آینده هم انجام می شود، اگر بنده این توفیق را داشتم به نظرات حضرت آقا که فرمودند دروس حوزوی باید تغییر کند و به روز شود، عمل نموده و برخی ملاحظات را کنار می گذاشتم.

«کم نمودن زمان تحصیل طلاب، تغییر مدارک علمی حوزه از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم از مدرک معادل به یک مدرک رسمی»، «ایجاد جایگاه ویژه برای قرآن، نهج البلاغه و احکام در دروس اصلی حوزه»، «شناسایی طلاب مستعد و پژوهشگر و استفاده بهینه از آنان در مدارس علمیه»، «چابک سازی کادر اداری حوزه و انتخاب نیروهای جوان برای مدیریت و معاونت در مدارس علمیه»، «ایجاد منابع پایدار برای حوزه های علمیه در راستای استقلال حوزه و طلاب»، «هزینه مناسب برای تربیت طلاب فاضل، فقیه، مجتهد، مهذب و مسؤولانی دلسوز، متخصص و متعهد» و ... از دیگر نیازهای امروز حوزه است که باید برای آن فکری شود.

    

* اگر به جای رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا بودید، چه برنامه ها و اولویت هایی را مدنظر قرار می دادید؟

اگر بنده رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودم با توجه به نامه حضرت امام (ره) به آیت الله مشکینی و بیانات راهبردی مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان طلاب با ایشان، جایگاه مجمع نمایندگان طلاب وفضلای حوزه های علمیه را در کشور چنان بالا می بردم که حداقل بعد از مجلس شورای اسلامی به تصمیمات و برنامه های این مجمع توجه ویژه می شد و این ظرفیت وجود دارد.

حمایت بیشتر از نمایندگان طلاب و فضلا از دیگر برنامه هایی است که باید از سوی رئیس محترم مجمع نمایندگان طلاب انجام شود؛ چراکه نمایندگان طلاب سپری برای مدیریت حوزه، جامعه محترم مدرسین و مراجع عظام تقلید بوده و وقتی حمایت مناسبی از آنان صورت نگیرد، چگونه می توانند مشکلات طلاب و فضلا را حل و فصل نمایند.

    

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

نفوذ در سطوح مختلف، قابل بررسی است:

الف) در سطح مرجعیت و مرجع سازی: این سطح از نفوذ در درجه اول از طریق مطرح کردن عناصر وابسته به جریان های منحرف یا ضد نظام و یا لااقل سکولار و غیر معتقد به اسلام سیاسی و یا افراد زاویه دار با خط ولایت فقیه اتفاق می افتد.

در درجه دوم از طریق نفوذ در دفاتر و بیوت مراجع جهت تأثیرگذاری بر ذهنیت مراجع و اطرافیان آنها برای جهت دهی به مواضع مراجع و بیوت آنها می تواند صورت بپذیرد.

ب) در سطح تصمیم گیران و مدیریت کلان حوزه:

این سطح از نفوذ نیز از دو طریق ممکن است اتفاق بیفتد: اول تلاش در جهت به قدرت رساندن عناصر وابسته یا غیر انقلابی و سکولار و یا لااقل افراد زاویه دار با خط ولی فقیه در سطح تصمیم گیری حوزه علمیه.

دوم تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار تصمیم گیران و مدیریت کلان حوزه علمیه برای ایجاد تقابل با اندیشه های امامین انقلاب و یا لااقل جلوگیری از اولویت دادن به منویات ایشان.

ج) در سطح مدرسین اعم از مقدمات سطوح عالی و خارج:

این سطح از نفوذ نیز از دو طریق ممکن است اتفاق بیفتد: اول تلاش برای رساندن عناصر وابسته یا غیر انقلابی و سکولار به سمت استادی و ترویج افکار غیر انقلابی از طریق آنها،

دوم تلاش برای تأثیر گذاری بر افکار اساتید حوزه برای ممانعت از حرکت صحیح حوزه در مسیر رسیدن به حوزه تراز انقلاب

د) در سطح عموم طلاب و فضای عمومی حوزه:

این سطح از نفوذ نیز از دو طریق ممکن است اتفاق بیفتد: اول تلاش برای ورود عناصر وابسته یا غیر انقلابی و سکولار به حوزه و تقویت آنها و استفاده از آنها به عنوان سیاهی  لشکر برای ممانعت از اصلاحات لازم و دامن زدن به تفکرات ارتجاعی.

دوم تلاش برای تأثیر گذاری بر افکار عمومی طلاب برای فاصله گرفتن آنها از آرمان های نظام و انقلاب و ترویج افکار سکولار و غیر انقلابی.

    

* مشکلات حوزه و روحانیت چیست و چه راهکارهایی برای حل آن دارید؟

حوزه علمیه دچار مشکلات متعددی است که در اینجا به طور مختصر تنها به چند مورد از مشکلات عمده می پردازیم.

الف) مشکلات آموزشی از جمله متون درسی نامناسب و نظام آموزشی ناکارآمد و عدم تناسب برنامه ها با اهداف و آرمان ها

ب) ناکارآمدی سیستم حاکم بر حوزه و عدم شایسته سالاری در عرصه های مختلف از جمله مدیریت و کادر اداری و اساتید به دلیل نظام رابطه محور و بعضاً قبیله گرا که ناشی از حاکمیت نگاه های سلیقه ای و بخشی و عدم تعریف ساز و کاری مناسب برای شایسته سالاری است.

ج) غلبه شعارزدگی و نگاه های سطحی و کمی به جای نگاه های عمیق و مبتنی بر مبانی

د) تقلید های کورکورانه از مظاهر و دست آورد های مدرنیته بدون ارزیابی صحیح آنها

ه) عدم تناسب آموزش ها با نیازهای جامعه و انتظارات جدید

و) مشکلات عمیق مالی و اقتصادی در سطوح مختلف خصوصاً در سطح عمومی طلاب و اساتید

ز) ناتوانی از جذب نیروهای مستعد و نخبه به اندازه نیاز و از آن بالاتر ناتوانی در استفاده بهینه از اندک نخبگان جذب شده به دلیل عدم وجود برنامه های کارآمد برای شناسایی، هدایت و حمایت از آنها.

    

* نقش حوزه و روحانیت در تحقق شعار سال (جهش تولید) چیست؟

حوزه و روحانیت باید تلاش کند تولیدات متناسب با کارکرد خود را که عمدتاً فرهنگی هستند سامان دهی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha