جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر| مراسم عزاداری نوجوانان کانون حاج قاسم سلیمانی در سومین روز درگذشت سید الهشدا(ع)

حوزه/ مشاور تربیتی و عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم گفت: در ارتباط با نوجوان توجه به زبان بدن، گوش دادن فعال، حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل، مهارت غلبه بر تعارض، شناسایی افکار تحریف شده، شفاف سازی کلام، بحث منصفانه، شیوه مناسب گفت‌وگو به جای رفتار و برخی موارد دیگر از اصول اساسی در برگزاری ارتباط و میزان اثرگذاری هر اصل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، خانم دکتر بنت الهدی افشاری نژاد صبح امروز در کارگاه مجازی مهارتی ارتباط با نوجوان، اظهار داشت: نوجوانی شامل سه بخش در اوایل نوجوانی( ۱۱ تا ۱۴ سالگی ) که تغییرات بلوغ سریع است، اواسط نوجوانی (۱۴تا۱۷ سالگی ) تغییرات بلوغ کامل شده اند و اواخر نوجوانی( ۱۷تا۲۰ سالگی)، ظاهری کاملا بزرگسال دارد و انتظار دارد نقش های کاملا بزرگسال را بر عهده بگیرد.

وی در زمینه تغییرات دوره نوجوانی، گفت: مهم‌ترین راههای ارتباطی با نوجوان شناخت تغییرات این دوره از جمله تحولات جسمی،  روحی، عاطفی، روانی، رفتارهای متناقض، کسب هویت در نوجوانی، ترس‌های دوران نوجوانی، خیال پردازی، نپذیرفتن امر و نهی، تغییرات شناختی و عقلانی و مشکلات دوران نوجوانی  و نیز تغییرات همگانی شامل انزوا طلبی، خستگی و ملامت و بی‌حوصلگی، احساسات تند و بدخلقی، فقدان اعتماد به نفس و حیا و عفت ارتباطی به شمار می رود که نیازمند تبیین موضوع است.

کارشناس خانواده و مشاوره تربیتی و عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم عناصر ارتباط شامل فرستنده، پیام و گیرنده و سپس انواع ارتباط قدرت مدار، خودمحور، منفی، منفعل، مثبت  و مؤثر و ویژگی‌های هر نوع را بیان کرد.

وی افزود: در ارتباط با نوجوان توجه به زبان بدن، گوش دادن فعال، حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل، مهارت غلبه بر تعارض، شناسایی افکار تحریف شده، شفاف سازی کلام، بحث منصفانه، شیوه مناسب گفتگو به جای رفتار و برخی موارد دیگر  از اصول اساسی در برگزاری ارتباط و میزان اثر گذاری هر اصل است.

کارشناس و مشاور تربیتی، اصول برقراری ارتباط موثر با طلاب نوجوان را برشمرد و گفت: علل شکست در برقراری ارتباط مربوط به تیپ شخصیتی، خانواده ، آموزشگاه و استاد است و شخصیت برون گرا و یا درون گرای فرد،  ویژ گی های منحصر به فرد دارد که در ارتباط گیری شخص با دیگران متفاوت است.

دکتر افشاری نژاد در بخش دیگری از آموزش های کارگاه مهارتی ارتباط با نوجوان، طبقه بندی انواع دلبستگی در دوره نوجوانی و تفاوت های دلبستگی و وابستگی را  بیان کرد.

وی در پایان چگونگی ارتباط و موانع ارتباطی استاد و شاگرد را مطرح کرد و سبک های ارتباطی در کلاس از جمله مستبدانه، سهل گیرانه، تغافلی و مقتدرانه را برشمرد و به بسط و توضیح این سبک ها پرداخت و منابعی را برای مطالعه از جمله کتاب راهکارهای برقراری ارتباط مؤثر و بهبودی فردی، مهارت های ارتباطی مؤثر، مراقبت از نوجوان، والدین و نوجوانان، راهنمای رفتار با نوجوانان و...معرفی کرد.

 به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(س) و با همکاری با مدارس علمیه نرجس یزد و الزهراء میبد کارگاه مجازی مهارتی ارتباط با نوجوان در چهار روز با حضور استاد حوزه خانم بنت الهدی افشاری نژاد، کارشناس خانواده و مشاور تربیتی برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha