شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ اکران و نقد فیلم سینمایی حق سکوت

حوزه/ نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "حق سکوت" با حضور کارگردان این فیلم و کارشناسان و منتقدین در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدهادی نائیجی در جلسه اکران و نقد فیلم حق سکوت که به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: بیان بخشی از زندگی علمی روحانیون و طلاب در کنار موضوع تبلیغ یکی از اهداف ساخت این فیلم بود و این تماشاگران هستند که باید در این زمینه نظر بدهند که به چه اندازه در این زمینه موفق بودیم.

وی در خصوص انگیزه ساخت این فیلم نیز بیان داشت: یکی از انگیزه‌های شخصی من برای ساختن این فیلم این بود که در فیلم‌های پیش‌ از این در حق لباس محترم روحانیت به‌نوعی اشتباه صورت گرفته بود؛ به‌طوری‌که برای وجاهت بخشیدن به طلبه، بیل به دست روحانی یا طلبه می‌دهند یا این‌که وی را برق‌کار و.. می‌کنند.

نائیجی با بیان این‌که سینما نتوانسته تصویر درستی از روحانیت را نشان دهد، گفت: به دلیل این‌که سال‌های سال در شهر قم ساکن هستم برخلاف این نگاه‌های غلط بر این موضوع تأکید دارم که تعریف روحانیت پیچیده‌تر است.

وی ادامه داد: در صنعت سینما به‌نوعی روحانیت را نشان می‌دهند که انگار شاغل نیست و به عبارت بهتر صنعت سینما آدرس غلط به مردم می‌دهد و به همین علت این فیلم را ساختم.

کارگردان فیلم سینمایی حق سکوت ابراز داشت: در این فیلم تلاش کردیم در پرداخت داستانی، شأن و جایگاه تحصیل علمی را حفظ کنیم و علاوه بر این شأن و جایگاه تبلیغ را نشان بدهیم.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه هزار طلبه سال‌ها درس می‌خوانند تا مردم شخصیتی همچون آیت‌الله بهجت را بشناسند.

نائیجی تأکید کرد: باید نشان بدهیم که اولویت یک روحانی درس خواندن است و از اوقاتش می‌زند تا تحصیل کند.

وی به مشکلات پیش روی فیلم‌سازان نیز اشاره کرد و بیان داشت: افزایش نظارت‌ها در حوزه فیلم‌سازی و برخی از ملاحظات موجب شده که دست فیلم‌سازان بسته باشد.

* قصه قوی، نقطه قوت و نگاه ساختاری به حوزه، نقطه ضعف حق سکوت است

همچنین در این نشست نقد و بررسی، حجت الاسلام سید عباس سیدنژاد به عنوان کارشناس و منتقد حضور داشت و گفت: این فیلم که با کارگردانی خوب آقای نائیجی نیز همراه شده است، دارای قصه ای قوی است که در واقع نقطه قوت فیلم است.

وی ادامه داد: در بسیاری از فیلم‌ها شاهد آن هستیم که به موضوعات عادی و پیش‌پاافتاده نیز توجه نمی‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال در برخی از فیلم‌ها حتی عمامه و لباس روحانیون را نیز اشتباه به تصویر می‌کشند؛ اما در فیلم حق سکوت، این موضوعات به خوبی رعایت شده است؛ به نحوی که تمام المان‌های طلبه‌ها را نشان داده است.

این کارشناس سینما بیان داشت: ساختار فیلم بسیار حرفه‌ای و با شناخت کامل صورت گرفته است و همین موضوع، جذابیت فیلم را بالا برده است.

حجت‌الاسلام سید نژاد تأکید کرد: فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته مجوز اکران نگرفته، هیچ ارتباطی با حوزه علمیه نداشته و در واقع، حوزه علمیه در عدم اکران این فیلم ها هیچ نقشی ندارد؛ چون اصلا مرجع توقیف این فیلم ها، حوزه علمیه نیست.

وی در بیان نقاط ضعف فیلم نیز بیان داشت: اگر فیلم نگاه کاراکتری را به مخاطب القاء می کرد، اشکالی پیش نمی آمد؛ اما این فیلم، نگاه ساختاری به حوزه دارد که از نقاط ضعف فیلم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha