جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سال تحصیلی جدید خوراسگان

حوزه/ اگر کسی به خاطر مدرک و امور دنیوی پای به عرصه طلبگی گذاشته باشد،‌ خود را ارزان فروخته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه در همایش سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی و موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه الزهرا(س) اصفهان به تبریک ورود طلاب به حوزه های علمیه پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال منت بزرگی به شما ارزانی داشته که شما را در مسیر اهل بیت(ع) قرار داده است، راهی که منتهی می شود به امام زمان (عج)، راهی که آرمان تمام انبیاء و اولیاء الهی بوده است، بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص) :«لَئِن یَهدِی اللهُ بِکَ رَجُلاً واحِداً خَیرٌ لَکَ مِنَ الدُّنیا وَ ما فِیها؛اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر ازدنیا و آنچه در آن است می باشد .

استاد حوزه  با اشاره به جایگاه مهم طلبگی و ارزش آن، خاطر نشان کرد: اگر کسی به خاطر مدرک و امور دنیوی پای به عرصه طلبگی گذاشته باشد،‌ خود را ارزان فروخته است؛ خداوند کسب علم را در سختی گذاشته، ولی مهم این است که خود را از این سنگلاخ بالا بکشیم و حداقل چیزی که در مسیر حاصل می شود  این است که خود و خانواده رامی توانیم  از بدی نجات دهیم.

وی به تبیین  حدیث از امیر المومنین (ع) پرداخت و گفت: بنا به فرموده امام علی (ع) شش چیز است که باعث کمال انسان می شود زبان، قلب، همت بلند، عقل ، جمال و مال. زبان  انسان یکی از ابزاری است که انسان را می تواند به کمال برساند و کنترل زبان میسر نمی شود مگر با ایمان و انس با قرآن .

حجت الاسلام مرتضوی پناه در ادامه افزود:  اگر قلب انسان مالامال  حب دنیا و آنچه در آن وجود دارد، باشد، مدام در حال غصه خوردن است. زندگی طلاب باید با سایر مردم فرق کند. به فرموده امام صادق(ع) «کونُوا لَنا زَیْناً » باید برای اهل بیت(ع) زینت باشیم.بدانیم اگر حب دنیا را در دل خود  جای دهیم  از محبت الهی دور می شویم و این در ظاهر و باطن  زندگی ما تأثیر بسزایی دارد. با توجه به حدیث امام علی(ع)« مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ » اگر کسی بین خود و خدایش را اصلاح کند، خداوند متعال بین او و مردم را اصلاح خواهد کرد.

استاد اخلاق حوزه با تاکید بر اینکه همت بلند به معنی پشتکار داشتن در انجام امور و وسعت افق دیدمان می باشد، تصریح کرد: خیلی مهم است که انسان برای رسیدن به هدفی که دارد چگونه عمل کند. تلاش و پشتکار است که انسان را به هدف خود می رساند. این که بخواهی در آینده شخصی مثل محقق اردبیلی یا علامه مجلسی و ... باشی یا فقط صرف گرفتن مدرک، وارد راه طلبگی شده باشی بسیار در نتیجه کار موثر خواهد بود.

حجت الاسلام مرتضوی پناه به طلاب توصیه کرد: یکی از وظایف طلبه این است که با اعمال و رفتارش برای دین اسلام مشتری جذب کند. امروزه بعضی از افراد دین گریز می شوند و این به خاطر عملکرد بد  بعضی از انسانهای به ظاهر متدین می باشد که از این مسیر سوء استفاده کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha