جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سبحانی نیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا گفت: در فرهنگ اسلام، خانواده کانونی مقدسی است و تمامی اعضای آن به‌ خصوص زوجین در برابر یکدیگر مسئول هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیا با حضور در برنامه «تا آسمان» که از سیمای مرکز قزوین به روی آنتن می رود، اظهار کرد: اگر بتوانیم در سطح خانواده خود اثرگذار باشیم، در جامعه هم اثرگذار خواهیم بود، چون افراد و عناصر خانواده هستند که جامعه را تشکیل می دهند.  

وی افزود: نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان به یک اندازه مهم و مفید است و فقط در نوع انجام آن کمی تفاوت دارند؛ مادر که زمان بیشتری با فرزندان خود را سپری می کند باید تعامل بیشتری با فرزند خود داشته باشد.   

مدیرحوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در فرهنگ اسلام، خانواده کانونی مقدسی است و تمامی اعضای آن به‌ خصوص زوجین در برابر یکدیگر مسئول هستند.

وی ادامه داد: گرچه مسئولیت‌های اعضای خانواده نسبت به یکدیگر پرشمار است، اما مسئولیت مردان بیش از سایر اعضاء خانواده است، چرا که مدیریت خانواده با مرد است و او وظیفه دارد با کردار و رفتار خویش، مهرورزی را در خانواده گسترش دهد و با احترام به زن و مهربانی با اعضای خانواده، محیط آرامی را برای آنان فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا بیان کرد: مهرورزی مرد در خانواده سبب خواهد شد تا مسئولیت هدایت خانواده را به‌خوبی ایفای نقش کند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که خدای متعال می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَه؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه‌دارید»، عنوان کرد: در این آیه شریفه تعبیر «قوا» (نگه‌دارید) اشاره به این است که اگر آن‌ها را به حال خود رها کنید خواه‌ ناخواه به‌سوی آتش دوزخ پیش می‌روند، شما هستید که باید آن‌ها را از سقوط در آتش دوزخ حفظ کنید.  

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: گرچه اسلام بر امربه‌ معروف و نهی از منکر سفارش بسیاری کرده است، اما از آیه فوق به‌ خوبی استفاده می‌شود که انسان در مقابل همسر و فرزندان خویش مسئولیت سنگین‌تری دارد و موظف است تا آنجا که می‌تواند در تعلیم و تربیت آن‌ها بکوشد، آن‌ها را از گناه باز دارد و به نیکی‌ها دعوت کند.  

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: قرآن کریم پس از امر به عبادت خداوند متعال، تمام انسان‌ها را به احسان والدین فرمان می‌دهد؛ فرمانی که اطاعت از آن، عین عبادت و بندگی خدا و سرپیچی از آن، معصیت و موجب عقاب و عذاب در روز قیامت است.

وی تصریح کرد: پدر هم مسئول تأمین نیازهای مادی، اقتصادی و زیستی خانواده، هم مسئول رفع نیازهای عاطفی و هم مسئول برآورده ساختن نیازهای تربیتی آنهاست.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: انسان به دلیل برخورداری از عقل و اختیار، تنها موجودی است که مسئولیت دارد و این مسئولیت بسیار وسیع و گسترده است. در قرآن از مؤمنان خواسته شده که به دو نوع مسئولیت توجه جدی داشته باشند. یکی مسئولیت نسبت به خود و دیگری مسئولیت نسبت به خانواده.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha