جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مازنی

حوزه/ در یازدهمین جشنوار علامه حلی ۱۳ هزار۹۹۱ طلبه شرکت کردند، ۱۷هزار و ۷۸۰ اثر در قالب کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان‌نامه سطح ۳ حوزه و تصحیح و ترجمه به دبیرخانه ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین صدرا مازنی، ظهر امروز در نشست خبری جشنواره علامه حلی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد با بیان این که جشنواره علامه حلی یک جشنواره پژوهشی برای طلاب جوانِ خواهر و برادرِ زیر۳۱ سال می باشد، گفت: به دلیل اهمیت بحث پژوهش این جشنواره از سال۸۷ در حوزه راه اندازی شد و هدف از برگزاری جشنواره، تقویت نشاط علمی، گسترش روحیه تحقیق و پژوهش در بین طلاب، شناسایی نخبگان و استعدادهای علمی برتر، تقویت فرهنگ پژوهش، افزایش سطح مشارکت و رقابت طلاب در عرصه‌های علمی، زمینه‌سازی و هدایت طلاب به سمت گرایش‌های تخصصی علوم حوزوی، جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی طلاب به سمت نیازهای پژوهشی حوزه و نظام اسلامی، کمک به کاربردی کردن پژوهش از طریق شناسایی مسائل و نیازهای حوزه، جامعه و نظام اسلامی است.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به آثار ارائه شده به جشنواره یازدهم عنوان کرد: در این جشنواره ۱۳ هزار۹۹۱ طلبه شرکت، و ۱۷هزارو۷۸۰ اثردر قالب کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان‌نامه سطح۳ حوزه و تصحیح و ترجمه به دبیرخانه ارائه شد.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با اشاره به درصد آثار ارائه شده در جشنواره یازدهم به تفکیک جنسیت اظهار داشت: برادران ۱۰،۸۷۵ مقاله و خواهران ۴،۱۲۸ مقاله ارائه داده‌اند.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: ۱۰۳کتاب توسط برادران و۴ کتاب توسط خواهران تألیف یا ترجمه، خواهران ۱،۹۱۲ تحقیق‌پایانی و برادران۲۷۸ تحقیق‌پایانی تولید، در تدوین پایان‌نامه سهم خواهران ۳۹۶ و سهم برادران ۸۴ پایان‌نامه بوده است.

وی با اشاره به آثار ارائه شده در دوره یازدهم بر اساس سطح ارزیابی گفت: در سطح یک(پایه ۱تا۳ برادران و سال۱تا۳خواهران)، ۴ هزار و ۷۲۱ اثر (۳۳۴۶ اثر از برادران و ۱۳۷۵ اثر از خواهران)؛ سطح ۲ ارزیابی(پایه۴تا۶ برادران و ۲سالِ سطح۲ و یک سال از سطح۳خواهران)، ۹ هزار و ۷ اثر( ۵۰۷۴ اثر از برادران و ۳۹۳۳ اثر از خواهران)؛ سطح سه(پایه۷تا۹ برادران و دوسال پایانی سطح ۳خواهران)، ۲ هزار و ۸۸۹  اثر(۲۰۲۴ اثر از برادران و ۸۶۵ اثر خواهران)؛ و سطح چهار(پایه۱۰ به بالای برادران و طلاب خواهر، با مدرک دانشگاهی)، یک هزار ۱۶۳ اثر(۸۹۶ اثر از برادران و ۲۶۷ اثر از خواهران) بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با اشاره به میزان مشارکت طلاب در بخش عمومی بیان داشت: ۱۶هزار و ۴۲۵ اثر(۱۰۶۲۲ اثر از برادران و ۵۸۰۳ اثر از خواهران)؛ میزان مشارکت طلاب در شش موضوع بخش ویژه جشنواره با یک هزار و ۳۵۵ اثر عبارت است از نقش حوزه در تحولات سیاسی- اجتماعی صدسال اخیر۳۸ اثر(۲۸اثر از برادران و۱۰ اثر از خواهران)؛ چهل سالگی انقلاب اسلامی ۱۵۲ اثر(۸۱ اثر از برادران و ۷۱ اثر از خواهران)؛ بیانیه گام دوم انقلاب ۲۱ اثر (۲۰ اثر از برادران و ۱اثر از خواهران)؛ منشور روحانیت حضرت امام خمینی (ره) ۱۱ اثر(۸ اثر از برادران و۳ اثر از خواهران)؛ سبک زندگی ایرانی- اسلامی ۵۷۵ اثر(۲۴۳ اثر از برادران و ۳۳۲ اثر از خواهران)؛ آسیب‌های اجتماعی ۵۵۸ اثر (۳۳۸ اثر از برادران و ۲۲۰ اثر از خواهران است.

وی گفت: درصد پراکندگی آثار در گروه‌های علمی به ترتیب بیشترین سهم با گروه اخلاق و تربیت: ۲۲.۶ درصد؛ گروه علوم انسانی: ۱۷درصد؛ گروه کلام: ۱۳.۵ درصد؛ گروه فقه و حقوق اسلامی: ۱۳ درصد؛ گروه اصول فقه: ۸.۶ درصد؛ گروه تفسیر و علوم قرآنی: ۱۱.۷ درصد؛ گروه ادبیات: ۶ درصد؛ گروه تاریخ اسلام: ۵ درصد؛ گروه فلسفه و منطق: ۱.۴ درصد؛ گروه علوم حدیث و درایه: ۱.۲ درصد است.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: حضور طلاب خارجی در جشنواره اگر چه در اولویت ما نیست اما هرساله تعدادی از فضلای غیر ایرانی نیز در این جشنواره شرکت می‌کنند که از جمله طلاب جوان کشور افغانستان با ۱۲ اثر، پاکستان ۹ ، هندوستان ۷ و عراق، بنگلادش و مالی هرکدام با۱ اثر در این رقابت شرکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با اشاره به برگزیدگان جشنواره یازدهم گفت: آثار ارائه شده به جشنواره ابتدا در دبیرخانه‌های استانی مورد ارزیابی اجمالی و تفصیلی قرار گرفتند و ضمن تقدیر از آثار برتر در استانها، ۴۵۰ اثر برگزیدۀ آنها به دبیرخانه کشوری ارسال شد.

وی بیان داشت: در سال گذشته آثار ثبت شده در دبیرخانه۳۸۷ یعنی ۶۳ نفر در دوره یازدهم بیشتر از دوره دهم بوده است و در همین رابطه همچنین آثار رسیده به دبیرخانه کشوری، مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: این دوره نیز تصمیم دوره قبل شورای سیاست‌گذاری جشنواره برای تقویت و اعتباربخشی دبیرخانه‌های استانی، عملیاتی شد و میانگین نمره ارزیابان استانی به عنوان یک ارزیابی مقبول کشوری لحاظ گردید.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: در ارزیابی تفصیلی آثار این دوره، از همکاری بیش از ۵۰۰ نفر صاحب‌نظر و اندیشمند حوزوی و دانشگاهی در تمامی دبیرخانه‌های استانی و کشوری بهره گرفته شده است.

وی ادامه داد: محصول تلاش و دقت‌ نظر علمی ایشان در ارزیابی آثار، به ضمیمه تأیید شورای علمی جشنواره، معرفی ۵۲ اثر برتر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی با اشاره به سهم برگزیدگان رقابت کشوری از میان۴۵۰ اثر برگزیده جشنواره‌های استانی بر اساس قالب اثر بیان داشت: ۱۰ پایان‌نامه؛ ۱۴ تحقیق‌پایانی؛ ۲۷ مقاله و۲ کتاب و گروه‌های «اخلاق و تربیت» با ۱۲ اثر برگزیده بیشترین، و گروه‌ «تفسیر و علوم قران» با ۲ اثر برگزیده کمترین سهم برگزیدگان را به خود اختصاص دادند.

وی همچنین اظهار داشت: از میان آثار برگزیده تعداد ۳ اثر در بخش ویژه جشنواره حائز رتبه برگزیدگی شدند.

مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به توزیع فراوانی برگزیدگان جشنواره کشوری از میان استان‌ها تأکید کرد: استان قم با ۲۴ اثر برگزیده؛ استان تهران ۵ اثر برگزیده؛ آذربایجان شرقی و غربی: هرکدام به طور جداگانه با ۳ اثر برگزیده؛ استان‌های اصفهان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و یزد هرکدام با ۲ اثر برگزیده؛ استان‌های اردبیل، البرز، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان: هرکدام ۱ اثر برگزید است.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی گفت: مشارکت دانش‌پژوهان مراکز تخصصی حوزه نیز در این دوره، با ۷۹۲ اثر قابل توجه بوده و این در حالی است که در دوره‌های سابق این مشارکت نبوده است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha