پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
بحرین

حوزه/ به مناسبت چهل و نهمین سالروز موسوم به استقلال ملی بحرین، جمعیت العمل الاسلامی بحرین ویژه نامه ای را منتشر نموده که حقیقت این استقلال ادعایی را روشن می کند.

به  گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، جزیره بحرین در روز ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ رسما استقلال خود را اعلام کرد و ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت. در ۲۵ آذر ۱۳۵۰ بحرین رسماً عضو سازمان ملل متحد شد و به عنوان یکصد و بیست و نهمین عضو آن درآمد.

از آن پس تاریخ ۱۶ دسامبر برابر با ۲۵ آذر به عنوان روز ملی بحرین شناخته می‌شود. استقلال بحرین از استعمار انگلیس در حالی به عنوان یک شعار مطرح می شود که انگلیس به همراه سایر کشورهای غربی در امور داخلی بحرین دخالت و نظارت می کند و همچنان ملت بحرین خواستار استقلال حقیقی بحرین و رهایی از دست استعمار انگلستان هستند.

در مجموعه ای که جمعیت العمل بحرین منتشر کرده پیشینه ها و واقعیت های مربوط به این روز مورد بررسی قرار می گیرد  و دروغ و ادعاهای استقلال و رهایی از یوغ استعمار و نیروهای اشغالگر بر ملا می شود.

شیخ عبد الله الصالح معاون جمعیت العمل الاسلامی بحرین در ابتدای این ویژه نامه گفت: طرح استقلال بحرین یا آنچه که به همه پرسی درباره عرب گرایی بحرین در آن زمان نامیده می شد؛ بر دو پایه استوار است: اول لغو درخواست ایران به الحاق بحرین و تابعیت آن و دوم ایجاد حکومت دموکراسی که ملت در آن صاحب و منبع قدرت و حاکمیت باشد.اما آل خلیفه تنها به بند اول آن پایبند بود و نسبت به بند دوم به مدت کوتاهی و به شکل ظاهری پاسخ دادند، سپس آنها به سرعت تغییر جهت دادند و پارلمان را منحل کردند و قانون اساسی را به حالت تعلیق در آوردند و قانون بدنام و پر آوازه امنیت دولت را تحمیل کردند.

الصالح گفت: مقابل ملت بحرین و پیشتازان معارض و مخالف، موانع بزرگی برای تحقق استقلالی است که همچنان ناقص است آیا آنها می توانند پاسخگوی این حجم از مسولیت که بر روی دوش آنها گذاشته شده باشند؟ لازم و ضروری است که این درخواست جدی گرفته شود برای رسیدن و تحقق استقلال کامل و با تبادل نظر با تمام کشورهایی که در این رویداد بزرگ مشارکت و همبستگی دارند؛ مثل کویت ،سوریه ،عراق و ایران تا استقلال کامل محقق شود .

وی ادامه داد: در سالروز چهل و نهمین دروغ بزرگ استقلال ملی بحرین از استعمار انگلیس، آل خلیفه تنها به گرفتن جشن ها و کارناوال ها بسنده می کند تا جنبه نمادین به آن داده شود که حکومت از شکل تسلط انگلیس به حکومت قبیله ای تبدیل شده و این یعنی چیز مهم و بزرگی برای آل خلیفه و امنیت آن  است که همیشه برای تحقق و رسیدن به  آن تلاش می کند .

حقیقت ماجرای رفتن انگلیس از بحرین

در چهل و نهمین سالروز استقلال بحرین ، استعمار انگلیس از بحرین خارج نشده و آنچه اتفاق افتاده یک مکر و خدعه بود و اشغالگری همچنان پابرجاست و ادامه دارد.شیخ الصالح در ادامه گفتار خود در این ویژه نامه تاکید کرد؛ که مسولیت کامل تخریب کشور و خون های ریخته شده مردم بحرین  که توسط رژیم آل خلیفه که انگلیس آن را پایه گذاری کرده، بر عهده انگلیس است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ملت انگلیس گفت:  شما از نقش سیاسی دولتتان درحمایت از رژیم آل خلیفه و تقدیس این رژیم مطلع هستید،ما خواهان پیروزی بر اساس ارزش های عدالتخواهانه و دموکراسی از طریق خروج سیاسی ،نظامی و امنیتی نظام سیاسی دولت شما از بحرین هستیم.

آل خلیفه استقلال را از مردم بحرین دزدیدند

در بخش دیگر این ویژه نامه سخنان نویسنده و روزنامه نگار "مصدق پور با عنوان شاهد استقلال بحرین"  ارائه شده است؛ در این ویژه نامه ضمن تاکید بر وابستگی آل خلیفه به نیروهای انگلیسی و سر سپردگی آنها به بیگانگان اعلام می کند: آل خلیفه استقلال را از مردم بحرین دزدیدند، چرا که آنها نماینده بیگانه هستند که بر ملت بحرین تسلط پیدا کردند و استقلال بحرین از آن زمان محقق نشد و جایگاه و قدم اول در استقلال بحرین همان انقلاب ۱۴ فوریه است که این مرحله، مراحل استقلال بحرین را کامل خواهد کرد و استقلال حقیقی ایجاد می شود.

وی ادامه داد : بحرین صاحب تمدن بزرگ است و داستان انقلاب اسلامی که در بحرین آغاز شد از همان روزهای اولش با آن مبارزه کردند و بحرین با انواع توطئه ها برای تجزیه و خاموش کردن نور انقلاب اسلامی در این کشور رو برو شد، که از جمله آنها مهاجرت و انتقال حوزه های علمیه به ایران در دوره صفوی بود و همچنین این کشور در معرض حملات دولت عثمانی و نیروهای امپریالیستی  قرار گرفت و به همین شیوه تاکنون که شاهد آن هستیم ادامه پیدا کرد.تا اینکه توافق سایس پیکو مطرح شد؛ که تاکید زیادی بر جدا کردن و تقسیم بحرین داشتند.

وی گفت: استقلال بحرین دست یافتنی است؛ اما همچنان از خارج بحرین مانع استقلال آن هستند و این چیزی جز نقشه آمریکایی- صهیونیستی نیست که بحرین را امروز هدف قرار داده است.برای همین است که تاکنون استقلال بحرین به طور کامل محقق نشده و انقلاب مردم بحرین همچنان ادامه دارد، چرا که نیروهایی در خارج از بحرین مانع از استقلال این کشور هستند.

"عباس مرشد" نویسنده و روزنامه نگار در خصوص استقلال بحرین و خیزش انقلابی مردم بحرین گفت: بر اساس منشور سازمان ملل متحد بحرین در ۱۴ آگوست ۱۹۷۱ به عنوان کشور مستقل شناخته شد، اما حکومت بحرین همچنان از این تاریخ چشم پوشی و بی توجهی می کند و آن را به رسمیت نمی شناسد.و این تاریخ را با زمان بر تخت نشستن پادشاه عیسی بن سلمان در ۱۶ دسامبر جایگزین کرده است.در تمام کشورهایی که استقلال خود را اعلام می کنند این تاریخ عامل اول و اولویت اول آن استقلال است و مبارزه مردمی با استعمارگران و اشغالگران و بر همین اساس این تاریخ را جشن می گیرند که یاد آور خاطرات یک کشور و ملت است.

اما در بحرین حکومت به طور رسمی این تاریخ را به رسمیت نمی شناسد و یاد کرد مبارزه شیعیان با استعمار انگلیس در بحرین را نفی می کند و همچنین به مبارزات  مردم برای تحقق یک حکومت مستقل با حاکمیت کامل را توجهی نمی کند.این بی توجهی حاکمیت در بحرین به سالروز حقیقی استقلال بحرین و مبارزات مردمی برای مقابله با استعمار حاکی از ترس رژیم از رویارویی با ملت بحرین دارد از این رو به دامن استعمار انگلیس پناه می برند.

وی ادامه داد:  از زمان انحلال مجلس ملی و توقف قانون اساسی، بحرین وارد اعتراضات گسترده مردمی از آن زمان تاکنون شده است و از مهمترین انتفاضه های مردم بحرین انقلاب دهه ۹۰م و انقلاب ۱۴ فوریه ۲۰۱۱بود، که همچنان ادامه دارد.

وی تصریح  کرد : معارضان سیاسی بحرین از سازمان ملل و چهار کشوری که به عنوان شاهد سند استقلال بحرین را امضا کردند، می خواهند که برای تصحیح شرایط موجود و فشار بر آل خلیفه و اجبار آنها به پذیرفتن و تعهد به بندهای سند استقلال تلاش خود را مبذول دارند.سند استقلالی که بر دو پایه اساسی استوار است یکی  قانون اساسی توافق شده و یک مجلس ملی منتخب که اختیارات نظارتی و قانونگذاری را اعمال کند.

دکتر "عبدالحمید دشتی" نماینده سابق پارلمان کویت و رئیس شورای بین المللی حمایت از دادرسی عادلانه و حقوق بشر گفت: موضع ملت بحرین  و فداکاری های آنها با تاکید بر تعیین حق سرنوشت و علاقه به استقلال ، نقش بزرگی در استقلال و عربیت بحرین و تعامل مثبت با دبیر کل سازمان ملل متحد داشته است.

 دبیرکل سازمان ملل به تمایل و نظر ملت بحرین و روابط  آنها به ویژه با ایران به  منظور حفظ استقلالشان و با افتخار به وحدت ملت بحرین و عدم وجود هر اختلاف بین عناصر بحرینی اشاره کرده ؛ و اکثریت شیعیان بحرین اصرار نمودند؛ که رهبران شیعه و سنی با نماینده سازمان ملل متحد به طور گروهی بدون هیچ گونه تفاوتی یا تضادی بین شهر و یا منطقه حاشیه ای، گفت و گو داشته باشند. همچنین  تمامی آنها بر عربیت بحرین تاکید کردند و از این رو اگر موضع تاریخی ملت بحرین نبود، استقلال بحرین به نتیجه نمی رسید که این موضع، نقش مهمی در تعیین سرنوشت آینده سیاسی بحرین دارد.

وی ادامه داد: ملت بحرین هنگامی که برای استقلال و عربیتش ایستادگی کرد، هدفش تاسیس حکومت و دولت جدیدی بود که نظام سیاسی آن بر اساس قانون اساسی توافق شده بین ملت و آن کسی که به عنوان حاکم برگزیدند، باشد و به موجب آن بر اساس دموکراسی بر مردم حکمرانی شود و ملت برای استقلال خود برگه سفید به خاندان حاکمیت نمی دهد و به خاندان آل خلیفه نیز رای و اجازه ای برای این کار نمی دهد، بلکه ملت به خود رای می دهد و می خواند که خود ملت بر خودش حکم  کند، در سایه بحرینی که از لحاظ ملت و سرزمین مستقل  باشد.

دکتر جواد وهاب کارشناس و فعال سیاسی درباره استقلال بحرین گفت: استقلال بحرین کامل نیست و تسلط انگلیس در سرکوب انقلاب بحرینی ها آشکار است.

وی ادامه داد: این استقلال دروغین و ناقص زمانی بسیار آشکار می شود که دولت بریتانیا از رژیم آل خلیفه حمایت می کند تا علیه ملت بحرین خشمگین شود و به طور مستقیم برای سرکوب انقلاب مردم بحرین اقدام می کند.

وی گفت: استقلال بحرین از نیمه دوم قرن بیست ناقص مانده و تکمیل نشده است و همچنان نیروهای امپریالیست و استعماری نفوذ و اشغال خود را توسعه دادند و همچنان نتایج و پیامدهای دوجنگ جهانی سایه اش را نه تنها از سر بحرین که از سر کل منطقه عربی، علارغم ادعاهای جعلی استقلال و خروج استعمارگران و اشغالگران ،بر نداشته است.

در پایان این ویژه نامه به چند نکته اشاره شده است:

آل خلیفه تاکنون روز استقلال واقعی ملت بحرین ۱۴ آگوست را به رسمیت نشناخته است و به عنوان روز ملی بحرین جشنی نگرفته است بر خلاف تمام کشورهای جهان که روز استقلال ملی خود را جشن می گیرند.

روز ۱۴ آگوست هر سال ملت بحرین این روز را جشن می گیرد و می خواهد استعمار گران را مجبور به اعلام آنها برای موافقت کردن برای خروج از کشور کند آن هم علارغم موافقت آل خلیفه و در این روز از فداکاری های ملتمان و ایثارگری های آنها و جهادشان برای رسیدن به استقلالی که مخالف با خواست رژیم  و استعمارگران است، یاد می کنیم  چرا که این روز، روز مجد و عظمت ملت ما است و از خودگذشتگی شهدای مان را در این روز یاد آوری می کنیم تا به این هدف متعالی برسیم.

واقعیت این است؛ که در حال حاضر انگلیسی ها به شیوه های مختلف در بحرین حضور دارند در پایگاه های نظامی، موسسات و ادارات دولتی حضور دارند تا از نظام دیکتاتوری آل خلیفه حمایت کنند.از این رو استقلال ما هنوز ناقص است و ملت ما برای تحقق استقلال حقیقی علیه ظلم آل خلیفه و پشتیبانی انگلیسی ها از آنها راهپیمایی های خود را همچنان ادامه می دهد.

گزارش از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha