سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ پنجمین دوره انتخابات هیئت مدیره و بازرسان انجمن اصول حوزه، آیت الله محمد قائینی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: صرف اینکه شخص با بی ادبی و بی قاعدگی و توهین به علمای پیشین حرفی را بر زبان جاری کند این هیچ ارتباطی با نظریه پردازی در فقه ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام والمسلمین محمد قائینی، در پنجمین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه که با حضور هیئت مدیره و اعضای آن صبح امروز در مصلای قم برگزار شد، بیان داشت: در مورد انجمن های علمی باید گفت چه این انجمن ها داخلی باشند و چه وارداتی باید دید که مفید فایده هستند یا نیستند.

استاد درس خارج حوزه قم گفت: آنچه تاکنون در بحث نظریه پردازی تجربه شده است به ما ثابت کرده حوزه ی علمیه می بایست در تکاپوی علمی خود به دنبال ارائه راهکار و ایده برای حل مشکلات مردم باشد تا بتواند بر اساس رسالتی که دارد در حل آنها نقش آفرینی کند.

وی افزود: من در برخی از کشورهای غیرمسلمان که سکنه زیادی از مسلمین هم در آنجا دیده می شود مشاهده کردم که مسلمین آنجا روزه می گرفتند با طول زمان 22 ساعت که در بلاد اسلامی منطقه خودمان این چنین حالتی هیچگاه به وقوع نمی پیوندد.

حجت الاسلام والمسلمین قائینی گفت: در سفرهایی که به کشورهای غیرمسلمان داشته ام دیدم که مسلمانان ساکن در آنجا نمازهایشان را مثلا پنجاه سال به اشتباه خوانده اند و حال می بایست تمام آنها را اعاده کنند.

وی بیان داشت: بنده دیدم اگر این موضوع را بوسیله ی مذاق شرع بخواهیم حل کنیم برای خیلی از آن افراد قابل پذیرش نخواهد بود؛ کما اینکه مرحوم آیت الله خویی در طول عمر علمی خود از مذاق شرع فقط یکبار استفاده کردند و آن در بحث ذکورت مفتی بوده است.

استاد درس خارج حوزه قم تصریح کرد: با ارائه یک حرف تازه ای اگر بشود مشکلی از مشکلات مؤمنین حل شود که مطابق با چارچوب کلی دین و موازین شرعی بوده و منفّر نباشد، این می تواند تسهیل در عمل به شرع را برای مردم به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: صرف اینکه شخص با بی ادبی و بی قاعدگی و توهین به علمای پیشین حرفی را بر زبان جاری کند، این هیچ ارتباطی با نظریه پردازی در فقه ندارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر بتوانیم با تقویت انجمن های علمی و بویژه انجمن اصول فقه به حل مشکلات مردم بپردازیم یقیناً کاری پر از خیر و برکت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن موسوی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    0 1
    بسمه تعالی ما که نفهمیدیم کی توهین کرده و جریان چی بوده این چه طریقه نقل خبره