جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
علی عباسی

حوزه/ همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، با سخنرانی رئیس جامعةالمصطفی، به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»،  به صورت برخط که به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را منشور ایجاد و بازسازی تمدن نوین اسلامی به عنوان مهم‌ترین آرمان انقلاب اسلامی خواند و ابراز داشت: براساس آموزه‌های قرآنی، فراز و فرود ملت‌ها براساس سنت‌هایی است که این قوانین و ضوابط تاریخی درباره ملت‌های گذشته وجود داشته و برای ملت‌های آینده نیز معتبر است.

رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به معنای تمدن، خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان معنای رایج تمدن از آن یاد می‌شود، شیوه و سبک زندگی مجموعه‌ای از انسان‌هاست که سبکی از حیات اجتماعی را مبتنی بر مؤلفه‌هایی از قبیل جهان‌بینی، اهداف و آرمان‌ها، سبک زندگی فردی، الگوی زندگی اجتماعی، اخلاق و ارزش‌ها، هنر و آداب و رسوم و آیین‌ها، تکنیک و فناوری و ... برمی‌گزینند.  

وی با اشاره به ظهور تمدن‌های بزرگ مختلف در تاریخ بشر، ابراز داشت: هر چند تمدن‌پژوهان تعداد این تمدن‌ها را به صورت متفاوت بیان کرده‌اند، ولی به اذعان همه آنها، منطقه غرب آسیا، که در آن حضور داریم، از مناطق مهم تمدن‌خیز تاریخ به شمار می‌آید و یکی از تمدن‌های بشری نیز تمدن اسلامی است و مسلمانان، چندین قرن پرچم‌دار تمدن و پیشرفت در جهان بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، با اشاره به ضرورت وجود پیش‌نیازهایی برای شکل‌گیری تمدن، خاطرنشان کرد: در اختیار داشتن جمعیت بزرگ، سرزمین‌های گسترده با منابع کافی و نیز برخورداری از جهان‌بینی و بینشی که بتواند الگوهایی برای زندگی فردی و اجتماعی فراهم نماید، در کنار روحیه تلاش، همت بزرگ و بلندپروازی، می‌تواند تمدن بشری را رقم بزند.

وی بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) را منشأ تحولی عظیم و شکل‌گیری جامعه انسانی با اهداف و آرمان‌های بزرگ دانست که به شکل‌گیری تمدن اسلامی انجامید و یادآور شد: ترغیب اسلام به فراگیری و گسترش دانش، ترویج روحیه کار و تلاش و پرهیز از رهبانیت و تأکید بر فرهنگ عزت‌خواهی، مدنیت و تمدن بزرگی را مبتنی بر بینش و فرهنگ اسلامی ایجاد کرد که قرن‌ها پیشتاز عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی در جهان بود.

رئیس جامعةالمصطفی غفلت، بی‌خبری و بی‌تدبیری در نسل‌های بعدی حاکمان اسلامی، کاهش روحیه تلاش، مجاهدت و کار در فرهنگ عمومی مسلمانان در کنار هجمه‌های خارجی را از دلایل افول تمدن اسلامی برشمرد و افزود: در آن زمان، تمدن جدید، که خاستگاه آن غرب بود، با بینش منفعت‌طلبانه و سرمایه‌سالاری و با رویکردی تهاجمی، حرکت به سوی استعمار ملت‌ها را آغاز نمود.

وی، با اشاره به مطرح شدن مسئله بیداری مسلمانان و بازسازی تمدن اسلامی به همت برخی از اندیشمندان جهان اسلام در دو قرن گذشته، اظهار داشت: بی‌شک، انقلاب اسلامی نقطه عطفی در این مسیر به شمار می‌آِید. بازآفرینی تمدن اسلامی مطابق با ویژگی‌های عصر جدید، از آرمان‌های اساسی انقلاب اسلامی بوده است. پیام انقلاب اسلامی، انسانیت، معنویت و عدالت است که با فطرت بشری و جهان‌بینی الهی تطابق دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی بنا نهادن تمدنی جدید براساس گفتمان اسلامی را نیازمند برخورداری از بینش جهانی و قدرت تعامل با دیگر فرهنگ‌ها و اندیشه ها دانست و یادآور شد: نگاهی که حتی نمی‌تواند دیگر مذاهب اسلامی را بربتابد، بی‌شک نمی‌تواند در تحقق تمدن نوین اسلامی به توفیقی دست یابد. برای رقم خوردن این تمدن، به بینشی نیازمندیم که اخلاق، حقوق و کرامت انسان‌ها را محترم برشمرد و انسان‌ها را به مردم درجه اول و دوم تقسیم‌بندی ننماید.

وی شکل‌گیری تمدن امروز غرب را حاصل مبانی ارائه و ترویج‌شده توسط اندیشمندان و نظریه‌پردازان قائل به این تفکر دانست که سال‌ها نظریه‌های این تمدن شامل اومانیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم، سرمایه‌سالاری و... را در مجامع علمی طرح و تئوریزه نمودند و تصریح کرد: شکل‌گیری تمدن اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است و اندیشمندان بزرگ مسلمان و فقیهان مذاهب مختلف اسلامی در تبیین این بینش نقش مؤثری داشتند. امروز نیز برای بازآفرینی تمدن اسلامی، نیازمند تلاش و مجاهدت اندیشمندان و مراکز علمی در جهان اسلام هستیم که به نقد مبانی تمدن غربی و عرضه و تبیین مبانی و اندیشه تمدن اسلامی بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه تمدن اسلامی جدید به دنبال راه‌اندازی جنگ تمدنی نیست، اذعان داشت: این تمدن می‌خواهد الگوی زندگی اجتماعی کامل‌تر و انسانی‌تری به بشریت معرفی نماید تا خلأها، بی‌عدالتی‌ها، برتری‌های نژادی و دیگر چالش‌های تمدن جدید را مرتفع کند. البته بدیهی است که بهره‌مندان از منافع تمدن کنونی، با ارائه هر الگوی جدیدی که منافع آنان را تهدید کند، مقابله و ایده جنگ تمدن‌ها را مطرح نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی علوم انسانی را زیرساخت شکل‌گیری تمدن‌ها خواند و تأکید کرد: برای شکل‌گیری تمدن جدید اسلامی نیز باید به سراغ علوم انسانی رفت. عالمان مسلمان و مراکز علمی در جهان اسلام وظیفه دارند علوم انسانی مبتنی بر نگاه انسان‌شناسی معنوی و الهی را ارائه نمایند.

وی با اشاره به نقش اساسی علوم انسانی- اسلامی در پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی، اذعان داشت: تأکیداتی که در سال‌های اخیر درباره علوم انسانی با نگاه الهی صورت می‌گیرد و مورد توجه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز قرار دارد، ناظر به اهمیت این مسئله راهبردی است. پرداختن به این علوم، از وظایف مهم مراکز علمی، به ویژه مراکز حوزوی، است تا علوم انسانی مبتنی بر جهان‌بینی الهی را، که نقش زیرساختی برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ گام دوم انقلاب اسلامی دارد، تبیین و ترویج نمایند.

رئیس جامعةالمصطفی، در پایان سخنان خود، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، اظهار امیدواری کرد مراکز علمی، عالمان و پژوهشگران جهان اسلام در این عرصه موفقیت و دستاوردهای روزافزونی داشته باشند.

شایان ذکر است: در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام یوسف‌زاده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در کنار معرفی انقلاب اسلامی و آسیب‌شناسی روند فعالیت‌های آن در چهل سال گذشته، موجب راهبری ملت ایران و امت اسلامی در آینده دانست و ضمن تأکید بر بررسی دقیق و عالمانه بیانیه گام دوم، درباره همایش «ظرفیت‌های علوم انسانی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» خاطرنشان ساخت: فراخوان همایش به زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده شد و با استقبال بسیار خوب استادان و دانشجویان روبه‌رو گردید.

دبیر علمی همایش افزود: خرسندیم که دست کم ۳۱۰ چکیده و ۲۱۰ مقاله کامل به همایش ارسال شد که ۵۲درصد نویسندگان مقالات در سطح دکتری یا دانشجوی دکتری و ۳۵درصد آنان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند و بقیه به مقاطع دیگر اختصاص داشتند.

وی با اشاره به برگزاری پنج پیش‌نشست، بیست مرکز علمی معتبر را همکار مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی در برگزاری این همایش عنوان کرد.

خاطرنشان می‌شود ارائه چهار مقاله، از دیگر بخش‌های همایش بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha