سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دکتر محمدزمان رستمی

حوزه/عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم ضمن تأکید بر لزوم حمایت غیرشعاری از جوانان نخبه و مبتکر و تولیدکنندگان واقعی تصریح کرد: برای ساماندهی وضع آشفته کنونی نیاز به فرماندهان شجاع و مدبر اقتصادی داریم.

دکتر محمد زمان رستمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که امروز کشور ما درگیر جنگ اقتصادی بسیار شدید و بزرگی است، اظهار داشت: به نظر می رسد وزارت صمت در ستاد فرماندهی این جنگ قرار دارد، چرا که این وزارتخانه ارتباط بسیار گسترده ای با حوزه های پولی و بانکی کشور و همچنین امور مربوط به توزیع، تولید، اشتغال و صادرات و واردات و مصرف دارد.

وی افزود: از سویی بحث مدیریت و تنظیم بازار با توجه به اهمیت معیشت و سفره مردم و نیز ساماندهی جریان گردش کالا از تولید تا مصرف می بایست تحت نظارت این وزارتخانه صورت بگیرد که متأسفانه در این باره طی ماه های اخیر با مشکلات جدی روبرو بوده ایم و لذا وزیر جدید صمت باید در این خصوص اقدامات جدی و فوری را در دستور کار خویش قرار دهد.

در جنگ اقتصادی نیاز به فرماندهان شجاع و مدبر داریم

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: واقعیت آن است که امروز در جنگ اقتصادی همچون دوران جنگ تحمیلی نیاز به فرماندهان بزرگی چون شهیدان همت، باکری، زین الدین و حاج قاسم سلیمانی داریم که با تدبیر و مهارت و در عین حال شجاعت کافی کارها را به پیش ببرند و موفقیت های بزرگ را به حول و قوه الهی رقم بزنند.

وی افزود: وزارت صمت باید فرماندهان این جنگ بزرگ و حساس را به جامعه بشناساند و از سویی بر این موضوع تأکید کند که در چنین نبردی، منافقان اقتصادی و ستون پنجم دشمن که همین سفته بازان هستند، عملاً دست در دست دشمن خارجی گذاشته اند و لذا باید با این افراد به طور جدی مقابله کرد.

علما و مراجع، حکم حُرمت سفته بازی را صادر کنند

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین تأکید کرد: به عقیده بنده، باید حکم حُرمت سفته بازی از سوی مراجع عظام تقلید صادر شود چرا که این ها حقیقتاً بزرگترین ضربه را به جامعه ما زده و می زنند و اگر حُکم حرمت سفته بازی صادر نشود به نوعی فرماندهی جنگ اقتصادی از دست وزارت صمت خارج می شود و دیگر هر وزیری هم که بر سر کار بیاید، عملاً نمی تواند فرماندهی این کار را برعهده بگیرد.

وی افزود: امروزه متأسفانه فرماندهی اصلی اقتصاد به جای آن که در دست فرماندهان بزرگ و شجاع و مدیر و مدبر باشد، در دست سفته بازان و دلالانی است که با فرهنگ سفته بازی، بسیاری از مردم را به سمت خود گرایش داده و فرماندهی وزارت صمت و دیگر نهادهای اقتصادی کشور را در مقام عمل خنثی کرده اند.

سفته بازان و گرفتاری های متعدد اقتصادی

وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیت و ضرورت مبارزه با دشمن خارجی، ما را از مبارزه با یکی از دشمنان خطرناک اقتصادی یعنی همین سفته بازان بازداشت و حال آن که این ها در عرصه های مختلف زمینه ساز ظهور و بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی از جمله تورم شده اند، ضمن آن که با وجود سفته بازی های گسترده، امکان چابک سازی و رصد مستمر قیمت کالاها با فناوری نوین در تنظیم بازار، همچنین تقویت مراکز عرضه مستقیم و ساماندهی فروش محصولات و نیز حمایت از حقوق تولید کننده و مصرف کننده در راستای بهبود نظام قیمت گذاری، عملاً وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین بیان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که سفته بازان ایجاد کرده و می کنند این است که بخش اعظم نقدینگی موجود در کشور را به سمت خود هدایت می کنند و این در حالی است که هیچ ارزش افزوده واقعی هم برای اقتصاد ایجاد نمی کنند. این ها بدون آن که ارزش افزوده ای ایجاد کنند، بخش مهمی از نقدینگی را در دست گرفته و بر بازار مسکن و طلا حکمرانی می کنند و این برای اقتصاد ما تهدیدی جدی است.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر این برای توفیق در جنگ اقتصادی اخیر ضمن مبارزه جدی با معضل سفته بازی نیاز به تصمیم گیری فرماندهان شجاع و مدبر اقتصادی با محوریت نهادها و دستگاه هایی چون وزارت صمت داریم و این که به خصوص وقتی فرماندهای اصلی تصمیم گرفتند، مردم اطاعت کنند چرا که در یک نبرد نفس گیر اقتصادی، تشتت و اختلاف و چند دستگی، به سان سم مهلک است و لذا کسی نباید خودسرانه و سلیقه ای تصمیم گیری کند.

لزوم بهره گیری از ظرفیت عظیم جوانان در جنگ اقتصادی

این اقتصاددان حوزوی همچنین گفت: به لطف الهی کشور ما دارای ظرفیت و پتانسیل عظیمی است که باید از آن در جنگ اقتصادی به درستی استفاده شود، به ویژه ظرفیت عظیم جوانان نخبه، متعهد و مؤمن و انقلابی که باید در این باره دانشگاه ها و مراکز علمی کشور را به خط کرد.

وی افزود: در این اوضاع و احوال، هر تحقیق و پایان نامه علمی و دانشگاهی مثل گلوله و موشکی باشد که ما را در این جنگ علیه دشمن یاری می کند و مهم این است که ارتباط صنعت و دانشگاه به معنای واقعی کلمه شکل بگیرد و مثلاً ایران خودرو موظف باشد که از اساتید و دانشجویان رشته مکانیک استفاده کند تا بر مشکلات و تنگناهای اقتصادی فائق شویم.

روحیه جهادی و انقلابی، گره گشاست

رستمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از نگاه های سیاسی و جناحی در پیشبرد برنامه ها و طرح های اقتصادی تصریح کرد: ما باید با روحیه جهادی و انقلابی کارها را به پیش ببریم و در این راستا سعی کنیم این روحیه در بین آحاد مردم و به خصوص نسل جدید، حفظ و بلکه تقویت شود.

وی افزود: از سویی وزارت صمت در امر تجارت خارجی باید از رشته های مدیریت بازرگانی نهایت استفاده را بکند و از ظرفیت بالای همه اساتید و دانشجویان در راستای خدمت به اهداف کشور بهره گیری نماید.

لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی

وی گفت: همچنین امروزه باید به تمام سفارتخانه ها و مراکز دیپلماتیک ایران در خارج کشور مأموریت داده شود که در هماهنگی با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و وزارت صمت زمینه بازاریابی کالاهای تولید داخل را فراهم کنند و این که در این جنگ اقتصادی از ظرفیت دیپلماسی نهایت استفاده شود.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: البته دیگر نهادها و دستگاه ها همچون گمرک نیز باید کمک کنند تا موانع صادرات برداشته شود و در این زمینه تسهیل صورت گیرد.

تحقق شعار "جهش تولید" فراموش نشود

وی همچنین با اشاره به این که امروزه تمام ظرفیت علمی و پژوهشی کشور باید در خدمت رونق و جهش تولید قرار گیرد، گفت: باید از تولیدکنندگان خوش نام که در خدمت اهداف نظام و انقلاب هستند به خوبی حمایت شود و همه نهادها و دستگاه های حاکمیتی و دولتی در مسیر تسهیل این جریان باشند.

رستمی افزود: به عقیده بنده، وزارت صمت و سازمان امور مالیاتی می بایست برنامه و سیاست تشویقی و حمایتی برای تولید کنندگان خوش نام و فعال در نظر بگیرند، ضمن آن که متاسفانه گاهی دولت استعداد تولیدکنندگان خوش نام را با سیاست های غلط از بین می برد و حال آن که می بایست همه هم و غم خود را بر حمایت از تولیدکنندگان واقعی قرار دهد.

رسانه ها به حمایت از جریان تولید ملی بپردازند

وی همچنین از رسانه های جمعی خواست که بیش از پیش از تولیدکننده و مخترع و کارگر و به طور کلی جریان تولید ملی حمایت کنند، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که صدا و سیما آن طور که باید و شاید در جامعه نتوانسته قداست و ارزش کار را به مردم نشان دهد و ما باید در فیلم ها و سریال ها و دیگر برنامه ها، اهمیت و ضرورت کار و تولید را ترویج کنیم تا زمینه حمایت جدی از جریان تولید ملی به خوبی فراهم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان داشت: متاسفانه هنوز برخی مردم نمی دانند یا توجیه نیستند که ما الآن در جنگ سخت اقتصادی هستیم به خصوص بعد از شیوع ویروس کرونا که شرایط دشوارتر از قبل هم شده است. در این میان بعضی از مردم نیز متأسفانه بیش از آن که به فکر منافع جمعی و ملی باشند، به دنبال تأمین منافع شخصی خود در بازارهایی مثل طلا و ارز و مسکن و حتی بورس هستند.

لزوم حمایت غیرشعاری از مخترعین و تولیدکنندگان واقعی

وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا بسیاری از بودجه ها، صرف حمایت از اختراع و ابتکار و تولید می شود و حال آن که در کشور ما آن قدر که پول های میلیاردی صرف فلان بازیگر و فوتبالیست می شود، از مخترع و دانشمند و تولیدکننده واقعی حمایت صورت نمی گیرد و این درد ماست.

وی با بیان این که باید از منظر آموزه های دینی ارزش و فضیلت کار و تلاش برای آحاد مردم به خصوص نسل جدید تبیین شود، گفت: آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) تأکید می کند کسانی که تولید حداکثری و مصرف حداقلی دارند باید محترم شمرده شده و عزیز داشته شوند و حال آن که متأسفانه گاه در کشور ما عکس این جریان حاکم است.

اصلاح فرهنگی؛ لازمه تقویت اقتصاد

رستمی ابراز داشت: با توجه به این که مشکل اصلی کشور ما مشکل فرهنگی است، لذا اگر می خواهیم به معنای واقعی کلمه اقتصاد تقویت شده و به سمت تحولات مطلوب حرکت کنیم باید زمینه اصلاحات فرهنگی را در عرصه های مختلف فراهم نماییم.

وی در خاتمه افزود: به یاری حق تعالی و با وحدت و همبستگی داخلی و تأکید بر مؤلفه های اقتصاد مقاومتی که در کلام حکیمانه مقام معظم رهبری بارها مورد توجه قرار گرفته، خواهیم توانست بر دشمن در جنگ اقتصادی اخیر نیز غلبه کنیم و قطعاً ظفر و پیروزی بر اساس وعده آیات نورانی قرآن کریم با صابرین و مجاهدین است.

گفت و گو از: سمیرا مرادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha