جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست بررسی آسیب ها، چالش ها و فرصت های حضور طلاب در بورس

حوزه/ نشست بررسی آسیب‌ها، چالش و فرصت‌های ورود طلاب به بورس در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست بررسی آسیب‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های ورود طلاب به بورس از سلسله نشست‌های راهبردی معیشت و اشتغال طلاب در مرکز خدمات برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این جلسه، حجج اسلام والمسلمین معصومی نیا عضو شورای فقهی بورس، صادق نیا عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، صفا عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه و رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه و دکتر فلاح دانشیار دانشگاه معارف اسلامی به گفتگو پرداختند.

دکتر یاسی معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات در ابتدای این جلسه به بیان اهداف برگزاری این نشست در مرکز خدمات پرداخت و گفت: امروز بسیاری از طلاب از حداقل معیشتی برخوردار نیستند و نیاز است تأمین معاش روحانیت را از جوانب مختلف به‌گونه‌ای تعریف کنیم که خروجی آن یک معاش آبرومندانه برای طلبه و روحانی باشد.

وی با اشاره به رویکرد هدفمندی مرکز خدمات در پشتیبانی متناسب با نقش‌آفرینی، بیان کرد: بر اساس این رویکرد طلابی که در انجام شئون حوزوی خود فعال‌تر و مؤثرتر باشند باید بیشتر حمایت شود.
معاون برنامه‌ریزی و ارزیابی مرکز خدمات ابراز امیدواری کرد با هماهنگی مراکز حوزوی یک کار اساسی و ماندگار در حوزه معیشت طلاب و روحانیون رقم بخورد.
دکتر محمدجواد فلاح دانشیار دانشگاه معارف اسلامی در این نشست با بیان اینکه مسائل اخلاقی مربوط به بورس بسیار گسترده است و آنچه تاکنون به آن توجه شده تنها مربوط به حقوق سهامداران است، گفت: مسائل اخلاقی مربوط به سازمان بورس، ناظران، کارگزاری‌ها، شرکت‌های فعال و سهامداران باید به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بررسی دقیق مسائل اخلاقی بازار بورس نیازمند حل مسائل فقهی است، اظهار داشت: تا زمانی که مسائل فقهی به طور کامل حل نشود، نمی‌توان مسائل اخلاقی را مورد بررسی قرار داد.

دانشیار دانشگاه معارف اسلامی افزود: اگر سازوکار اخلاقی بورس مشخص شود، در این صورت می‌توان در خصوص ورود یا عدم ورود طلاب به بازار سرمایه بحث کرد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگر مطلوب بودن یا نبودن ورود طلاب به بورس در شرایط اضطرار و بحران برای حل بخشی از مشکلات معیشتی است که باید به دقت مورد تحقیق قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه زندگی اقتصادی بزرگانی مانند حضرت خدیجه و سلمان فارسی بررسی نشده است، گفت: ۸۰ درصد علما از ثروتمندان زمان خودشان بودند، زهد شیخ انصاری را معرفی کرده‌ایم اما به تجارت ملا علی کنی توجهی نکرده‌ایم.
وی تصریح کرد: بیش از دو برابر نقدینگی لازم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی توسط مردم در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده است و اگر این پول در فرهنگ قرض‌الحسنه استفاده می‌شد بسیاری از مشکلات کشور رفع می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهراب صادق نیا عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: هدف اصلی از حضور در بورس کسب سود به هر قیمتی است؛ این موضوع نظام ارزشی جدیدی را تولید می‌کند و افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.
وی با انتقاد از حضور طلاب در بورس افزود: بازار بورس به اقتصاد لیبرال تعلق دارد و هیچ نظام ارزشی به جز کسب سود بیشتر بر آن حاکم نیست؛ حال اگر طلبه‌ای با دنیایی از ارزش‌ها وارد بورس شود، ارزش‌های زندگی معنوی و قداست طلاب در بین مردم از بین می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی نیا عضو شورای فقهی بورس گفت: مسائل شرعی بورس و اثبات کمک آن به اقتصاد کشور از ابعاد مهم این بازار است که پس از مشخص شدن تکلیف آن، می‌توان در خصوص مسئله ورود طلاب به بورس گفت و گو کرد؛ اگر اشکالات فقهی پیدا شود، مسئله ورود طلاب به بورس جدی‌تری می‌شود؛ یک نمونه در این موضوع، سهام بانکی است که جایز بودن خرید و فروش آن باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: ۲۳ درصد مبادلات بورس مربوط به عرضه‌های اولیه است که تنها بخشی از آن صرف تولید می‌شود و ۷۷ درصد دیگر به مبادله اوراق مربوط می‌شود که سودی به حال تولید ندارد.

حجت الاسلام احمدرضا صفا عضو کمیته پولی و مالی حوزه علمیه گفت: با آغاز سیر صعودی ورود طلاب به بورس، موسسه فقه اقتصادی طیبات به درخواست شورای عالی حوزه علمیه، مطالعات میدانی را آغاز کرد و گزارش آن در اختیار مدیریت قرار داد.

وی گفت: برداشت‌های دینی در خصوص ارزش به دست آوردن سرمایه، کاربردی سازی احکام فقهی از طریق فعالیت در بازار بورس و به کارگرفتن سرمایه راکد، تمسک به توجیهات شرعی برخی از بزرگان حوزه علمیه و نیاز تحقق رسالات حوزوی به پشتوانه مالی از عوامل ورود طلاب به بازار بورس بوده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha