شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رضازاده خراسان

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه برگزاری رقابت علمی نخبگانی (المپیاد) ابزار خوبی برای شناسایی طلبه خوش فکر است، موفقیت در طلبگی را به ویژگی عالم عامل بودن مشروط دانست و بهره مندی از فقه و اصول را لازم شمرد.

آیت الله رجبعلی رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، با اشاره به اینکه افراد خوش فکر، نخبه و ممتاز در حوزه علمیه باید شناسایی شوند، گفت: برگزاری رقابت علمی نخبگانی(المپیاد) ابزار خوبی برای شناسایی طلبه خوش فکر است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان درباره اهمیت رویکرد این رقابت علمی نخبگانی که با محوریت فقه و اصول است، ابراز کرد: فقه و اصول از درس های رسمی حوزه است؛ اگر طلبه این درس ها را بفهمد، درس های تخصصی را متوجه می شود و رشد می کند و اگر این درس ها را درک نکند، در واقع هیچ تخصصی ندارد و کارآیی لازم را نخواهد داشت و از این رو باید نسبت به این دو درس اهتمام شود.

وی با بیان اینکه تحصیل همه علوم در حوزه برای علم فقه است، افزود: علم اصول نیز از دو جهت اهمیت دارد؛ اول اینکه خود اصول سرمنشأ فهمیدن سایر علوم است و اگر اصول ضعیف باشد انسان به جایی نمی رسد. به همین علت است که برخی از دانشگاه های اروپایی در بررسی هایشان به این نتیجه رسیده اند که باید نسبت به این علم آموزش داده شود، زیرا علمای شیعه با نظر به داشتن همین دانش ها، خوش فکرتر و دارای دقت بیشتری هستند.

آیت الله رضازاده با اشاره به این جمله مرحوم آیت الله میلانی که در درس می گفت «من لا اصول له و لا فقه له»، ادامه داد: علمای شیعه، اصول فقه را زیاد مطالعه و آموزش می بینند و یاد می دهند و از این رو در فهم و تحلیل به دقت بسیاری دست می یابند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر، طلبه باید سیره معصومین(ع) را یاد داشته باشد، یعنی اگر طلبه در اصول و فقه خیلی قوی و عالم باشد اما سیره آن حضرات را نداند و در رفتارش به کار نبرد و در مقام عمل و اخلاق ضعف داشته باشد، یک خطر محسوب می شود.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان طلبه ای را موفق خواند که از تفکر، تعقل و استدلال بیشترین بهره را ببرد و از این منظر است که تربیت چند ده طلبه خوش فکر بسیار مفید و مؤثر است.

وی با تأکید مجدد بر خوش فکر بودن در کنار بهره مندی از سیره معصومین(ع) به ویژه برای یک طلبه، اظهار کرد: طلبه ای که در مقام عمل و علم باشد و خود را از مردم و برای آنان بداند موجب موفقیت خود و دیگران می شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha