جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نوروزی

حوزه/ حجت الاسلام نوروزی گفت: خواندن زیارت اربعین، زیارت کردن امام حسین(ع) در روز اربعین و پاس داشت چنین روزی در میان شیعیان اهل‌ بیت(ع) یکی از برجسته‌ترین عوامل تقویت هویت شیعه است.

حجت الاسلام رسول نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، گفت: زیارتی که پیغمبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) به آن مکرراً و مؤکداً سفارش کرده‌اند، زیارت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت و یاران باوفای ایشان است.  

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین افزود: گرچه امسال به خاطر شرایط کرونایی امکان پیاده روی اربعین وجود ندارد، اما سال‌هاست مردم با شور و حرارت بسیار در پیاده روی اربعین شرکت می کنند.  

وی ادامه داد: این شور و حال زیارت در روز اربعین و جمعیت گسترده‌ مردم به خواست و هدایت پروردگار متعال صورت گرفته و چنین گردهمایی در تاریخ بشر و بر روی کره زمین بی‌سابقه است. اجتماعی خاص و منحصربه ‌فرد با هدفی معنوی و الهی که نظیری را برای آن در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمی‌توان یافت.

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به مهمان نوازی و پذیرایی مردم عراق از زائران میلیونی اربعین، بیان کرد: بسیاری از ساکنان این سرزمین مقدس، خودشان تمکّن مالی چندانی ندارند و در زندگی خویش با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما در طول سال، مقداری از پولشان را برای زائران اربعین ذخیره کرده و در این روزها از مهمانان ویژه ابی‌عبدالله(ع) پذیرایی می‌کنند.  

دلایل اهمیت اربعین حسینی در فرهنگ شیعی 

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین اظهارکرد: شاید یکی از عوامل برجسته‌ شدن و اهمیت‌ یافتن اربعین حسینی روایت مشهوری از امام عسکری(ع) است که ایشان زیارت اربعین را یکی از نشانه‌های شناخت شیعیان اهل‌بیت معرفی فرموده اند. به راستی سرّ این امر چیست؟ ما در آموزه‌های شیعه اعمال و یا عقاید فراوانی داریم که می توان آنها را به‌ عنوان علامت شیعه محسوب کرد. توجه عمیق و جامع به حوادث عاشورا تا اربعین می‌تواند تا حدی سرّ این امر را آشکار کند.

حجت الاسلام نوروزی عنوان کرد: اربعین مقطع پایان‌ یافتن اسارت اهل‌ بیت(ع)، کامل‌شدن رسالت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در رسوا ساختن یزیدیان و رساندن پیام خون سرخ حسین به گمراهان کوفی و شامی است، چه اربعین را آغاز حرکت آن‌ها از شام بدانیم و چه زمان رسیدن‌شان به کربلا.

وی ادامه داد: اربعین، مبدأ حرکت جوشنده و تمام‌ ناشدنی تبلیغ و ترویج فرهنگ حسینی است. از اربعین به این سو است که تمام همت و تلاش امامان اهل‌بیت و شیعیان و دوستانشان صرف زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره امام حسین(ع) و ورود در مبارزه‌ای فرهنگی علیه نظام ستمکار اموی و پس از آن نظام عباسی و همه نظام‌های ستمگر در طول تاریخ است.

مسئول امور صیانتی حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: پیام اربعین، پیام پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر و آغاز شکل جدیدی از نبرد فرهنگی با طاغوت‌های زمانه است. حادثه عاشورا و بر زمین ریختن خون‌های پاک امام حسین(ع) و یاران قهرمانش، بهترین انرژی و سرمایه برای چنین مبارزه تمام‌ناشدنی و مستمر تا قیام قیامت است. 

وی تصریح کرد: خواندن زیارت اربعین، زیارت کردن امام حسین(ع) در روز اربعین و پاس داشت چنین روزی در میان شیعیان اهل‌ بیت(ع) یکی از برجسته‌ترین عوامل تقویت هویت شیعی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha