جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: جمله ای را با این عنوان دیدم که "اگر می‌خواهید وارد مجلس روضه شوید، ماسک نزنید"، در حالی که این تعبیر، تعبیری جاهلانه است و در هیچ کجای دین این حرف زده نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلین حبیب‌الله شعبانی، ظهر امروز در مراسم جاماندگان اربعین در همدان، هدف اصلی از برگزاری مجالس عزاداری را تقرب به سیدالشهدا(ع) دانست و اظهار داشت: در مجالسی که برگزار می‌شود، باید به دنبال آن باشیم که جامعه عزادار به اهداف قیام امام حسین(ع) نزدیک‌تر شود.

وی افزود: نزدیک به ۵۰ روز است که برای امام حسین(ع) و یاران ایشان در حال عزاداری هستیم و سال های آینده نیز این عزاداری‌ها ان شاءالله ادامه خواهد داشت، اما آنچه مهم است علت ماندگاری و مقبولیت این عزاداری‌ها است و آن‌هم تقرب جامعه به اهداف ایشان است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان میزان موفقیت جامعه در عزاداری را نه در میزان شلوغی و تعداد علم‌ها و دسته‌ها که در میزان مقدار تقرب به هدف امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: زمانی می‌توانیم خود را عزادار واقعی بدانیم که به تفکرات سیدالشهدا(ع) نزدیک شده باشیم و در همین مسیر نیز قدم برداریم.

وی با بیان اینکه اگر عزاداری‌ها با جمعیت زیاد برگزار شود، اما تفکر امام حسین(ع) در جامعه احیا نشود، باید بگوییم که بر سر ما کلاه رفته، مطرح کرد: امام باقر(ع) در زیارت اربعین به زیبایی فرموده‌اند که امام حسین(ع) تمام هستی خود را برای آنکه جامعه به عقلانیت برسد فدا کردند و لذا امروز وظیفه من و شما است که با حرکت در این مسیر و احیا اهداف حضرت عاقلانه زندگی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی جامعه‌ای را نزدیک تر به هدف امام حسین(ع) برشمرد که در بستر معاش و معاد خود از عقل بهره ببرد و خاطر نشان کرد: برپایی چنین مراسماتی را باید پلی بدانیم برای عبور جامعه از ظواهر موجود به باطن اصلی و تحقق اهداف سیدالشهدا(ع).

وی با بیان اینکه هدف تمام انبیا در طول تاریخ نیز تکمیل عقل بشر بوده است، گفت: فلسفه بعثت پیامبران و قیام امام حسین(ع) احیا فطرت و عقل بشر بوده تا در نهایت جامعه مبتنی بر عقل اداره شود.

امام جمعه همدان با طرح این سؤال که آیا اقدام خانواده‌ای که با کوچکترین مسئله به سمت طلاق می روند، عاقلانه است؟ ابراز کرد: نتیجه عزاداری در جامعه باید کاهش طلاق، اعتیاد و فاصله طبقاتی باشد.

وی با اشاره به روایات دینی، جهل را در برابر عقل دانست و نه علم و یادآور شد: اقتصاد ناسالم یکی از ویژگی‌های جامعه جاهل است، در حالی که اگر جامعه‌ای از مدیریت عاقلانه بهره‌مند ببرد، تاکیدی بر تنظیم درست اقتصاد در آن جا است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی تصریح کرد: هیچگاه اسلام نسبت به آخرت به صورت تنها تاکید نداشته و در هیچ کجا این مطلب وجود ندارد که شما عبادت کنید و سختی‌ها را تحمل کنید تا در آن دنیا برای شما جبران شود، بنابراین امام حسین(ع) نیز بر این اساس به دنبال درست کردن معاش و معاد مردم همراه با هم بود.

وی خطاب به مسئولان تاکید کرد: امروز تلاش در عرصه اقتصادی، تلاش فی سبیل الله است و اگر مسئولی قصد خدمت به اسلام را دارد، باید به هدف خدمت به اسلام، به اقتصاد کمک کند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه گرانی‌ و تورم مشکلات فرهنگی را در جامعه ایجاد می کند، مطرح کرد: معاش و معاد دو عنوان در هم تنیده‌ هستند و از جدا نخواهند نشد.

وی در ادامه با تقدیر فعالیت‌ها و مجاهدت‌های مدافعان سلامت، عنوان کرد: بسیاری از کادر درمانی، در طول این چند ماه حتی یک روز هم به مرخصی نرفته‌اند و از دیدن خانواده خود محروم بوده‌اند، بنابراین امروز عقلانیت این موضوع را تاکید دارد که با این عزیزان در رعایت نکات بهداشتی و شیوه نامه همراهی لازم را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان ادامه داد: جمله ای را با این عنوان دیدم که "اگر می‌خواهید وارد مجلس روضه شوید، ماسک نزنید"، در حالی که این تعبیر، تعبیری جاهلانه است و در هیچ کجای دین این حرف زده نشده است.

وی در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج حسین همدانی، بر استمرار مسیر شهدا تاکید کرد و گفت: شهید همدانی‌ها با خون خود این عبارت را ثابت کردند که "ما ملت امام حسینیم".

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha