جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله نجفی همدان

حوزه/ مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان گفت: نیاز عمده حوزه ارائه و تربیت اسوه است که در مرحله نخست در ساختن خود و سپس ساختن طلاب این چنینی وظیفه سنگین بر عهده داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت‌الله مصطفی موسوی اصفهانی، مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان  صبح امروز در آیین رونمایی از کتاب‌های آیت‌الله نجفی همدانی اظهار کرد: کنگره آیت‌الله نجفی همدانی که دو سال پیش در همدان برگزار شد، کار ارزشمندی بود که معرفی و نشر دو اثر ارزشمند این عالم از آثار برگزاری این کنگره بود.

وی با بیان اینکه از مؤسسه شهید مدنی و همه کسانی که در تصحیح، تقریر و نشر این کتب تلاش نمودند، تشکر داریم، ادامه داد: یکی از مسائل مهم برای سلوک راه الهی دیدن و تأمل بر سالکین راه الهی است.

آیت‌الله موسوی‌ اصفهانی عنوان کرد: اگر گفتن و نوشتن به تنهایی برای هدایت انسان کافی بود، پرودگار کتابی را ارسال می‌کرد و برای انسان ترجمه می‌شد اما باید انبیاء، اولیاء، اوصیا، اسوه‌ها و تربیت‌شدگانی این مکتب را ارائه بدهند تا افرادی که قصد دارند دنباله‌رو این مکتب باشند از این اسوه‌ها درس بگیرند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم زندگی الهی داشته باشیم باید برای خود اسوه‌ای قرار دهیم؛ چه کسی لیاقت دارد که در این مسئله مهم برای انسان اسوه باشد؟ به گفته قرآن کریم شخص رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله برای انسان اسوه است و فرمود: «لقد کان لکم فی رسول‌الله اسوه حسنه».

مدیر حوزه‌ علمیه استان همدان خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه باید درصدد ساختن افرادی باشیم که اسوه هستند و در مرحله نخست خودمان را اینگونه بسازیم و توجه کنیم که یک عالم ربانی باید علم، عمل، روش، کلام، رفتار، منش و زندگی او معرف اسلام باشد.

وی اضافه کرد: این اسوه‌ها بودند که اسلام را بر مکتب تشیع به مدت ۱۲ قرن نگه‌ داشتند؛ شیخ مفیدها، شیخ صدوق‌ها، سید ابن طاووس‌ها، شیخ کلینی‌ها،سید مرتضی‌ها، شیخ فضل‌الله نوری‌ها و امام خمینی‌ها و علمای دیگر توانستند اسلام را به خوبی معرفی کنند.

آیت‌الله موسوی اصفهانی گفت: ما در دوران خود مشاهده کردیم که اسلام در تاریخ انقلاب اسلامی توسط امام راحل در دنیا شناخته شد بنابراین ما باید از این اسوه‌ها درس بگیریم.

وی بیان کرد: آیت‌الله نجفی همدانی‌ها که موفق شدند ۱۸ جلد کتاب با موضوعات تفسیر قرآن، شرح اصول کافی و... بنویسند، یک عمر به ویژه در دوران جوانی ریاضت کشیدند و خود ساختن را بر همه چیز مقدم داشتند لذا شرط اول و قدم نخست بر خود ساختن تصمیم بر زهد ۱۰۰ درصدی است.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با اشاره به اینکه این تجربه بیش از ۶۰ سال در حوزه است، اذعان کرد: شرط خودسازی خود ندیدن و زهد در تمام ابعاد زندگی است؛ درس خودسازی علمی، تقوا در حد اعلی، اطاعت از امر ولی مسلمین سه گام مهم سالک است.

وی افزود: برای رسیدن به این سه هدف علما تمام عمر خود را در طبق اخلاص گذاشتند نه اینکه فقط مدتی مدارج علمی را در حوزه گذرانده شود و تمام شود؛ قابل تأمل است که این افراد در دوران رضاشاه با آن فشارهای حداکثری بودند و توانستند سلوک الهی را با موفقیت بگذرانند.

آیت‌الله موسوی اصفهانی تأکید کرد: حوزه‌های علمیه و کلیه طلاب باید توجه کنند که ما نیاز به محصل، مبلغ و محقق داریم اما نیاز عمده حوزه ارائه و تربیت اسوه است که در مرحله نخست در ساختن خود و سپس ساختن طلاب اینچنینی وظیفه سنگین بر عهده داریم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز در این مراسم در معرفی کتاب های رونمایی شده، با بیان اینکه کتاب «شرح اصول کافی» آیت‌الله نجفی همدانی کتاب بسیار ارزشمندی است، گفت: البته این شرح به صورت مرتب شرح کافی را شرح نکرده و روایت‌های کتاب منتخب بوده است و سبک خاصی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌ بیان داشت: کتاب «شرح شذرات ‌فی علم الاصول» آیت الله نجفی همدانی با تقریر مرحوم نائینی است که شاگردان فراوانی داشته و کتاب‌های اصولی وی را تقریر کرده‌اند و مطالب خوبی در آن آمده که برای طلاب قابل استفاده است‌.

وی اضافه کرد: در اصول کافی نگاه آیت‌الله نجفی همدانی متأثر از ملاصدرای فیلسوف است که در اواخر عمر به روایات و قرآن گرایش پیدا می‌کند و از جمله آن‌ها تفسیر و شرح اصول کافی است و فهم عمیقی از روایت دارد.

امام جمعه همدان افزود: آیت‌الله نجفی همدانی در شرح اصول کافی وقتی وارد فضایی مانند عرش، قلم و لوح می‌شود، برجستگی‌های علمی دارد که قابل دفاع‌تر است.

مدیرعامل مؤسسه شهید محراب آیت‌الله مدنی(ره) هم در این برنامه خلاصه‌ای از فعالیت‌های این مؤسسه را در چاپ کتاب های آیت‌الله نجفی همدانی توضیح داد و گفت: نگاه به برگزاری کنگره‌ها ختم به یک روز نمی‌شود بلکه این برنامه نمادی از کار است و نقطه اصلی آن معرفی جایگاه این شخصیت‌ها به جوانان و طلبه‌ها است.

سید محمدکاظم حجازی با بیان اینکه دبیرخانه کنگره به طور مستمر درگیر چاپ کتاب‌های آیت‌الله آقا نجفی بود، خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ که مقدمات کنگره این عالم عالیقدر مطرح شد، برنامه‌های اجرایی و فعالیت‌های علمی به عنوان یک اصل مد نظر بود.

وی با اشاره به اینکه در بازنویسی هر دو کتاب سعی شد در اصل و ‌محتوا دستکاری نشود، اظهار کرد: این مؤسسه سعی می‌کند در خدمت فرهنگ دینی و مکتب شیعه باشد و گام‌هایی در این مسیر برداشته و الگوهایی که همسو با انقلاب و آرمان‌های امام(ره) است را معرفی می‌کند.

گفتنی است که «تفسیر انوار درخشان» فهرست موضوعی انوار درخشان، «شرح اصول کافی» تقریرات درس آیت الله نائینی توسط آیت الله نجفی همدانی، تألیف زندگی‌نامه و خاطرات آقا نجفی و  کتاب مجموعه مقالات از جمله کتاب‌های عالم بزرگوار آیت الله نجفی بود که رونمایی شد.

آیت الله «سید محمد حسینی همدانی» معروف به آقا نجفی در سال ۱۲۸۲ در نجف اشرف به دنیا آمد. این عالم ربانی پس از گذراندن دروس حوزه در سال ۱۳۲۷ (ه.ش) به همدان آمد و پس از سالها مجاهدت ، مهر سال ۱۳۷۵ (ه.ش) در سن ۹۵ سالگی در همدان دارفانی را وداع گفت .

 آیت الله آقا نجفی از تربیت‌شدگان دوران طلایی حوزه نجف  و از شاگردان خاص مرحوم آیت ا... نائینی ، آیت ا... غروی اصفهانی وآیت ا... سید علی قاضی بود .  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha