پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهید برقعی

حوزه/ به مناسبت هفته دفاع مقدس، اعضای هیئت زینبیون(فعالان رسانه‌ای استان همدان) با خانواده شهید شاخص سال، شهید سید احمد برقعی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، غلامرضا فریدونی، رئیس هیئت زینبیون صبح امروز در دیدار جمعی از اصحاب رسانه همدان با خانواده شهید احمد برقعی با تأکید بر رسالت جامعه رسانه‌ای در ادای دین به شهیدان و رهپویی در مسیر آنان، اظهار کرد: تکریم خانواده شهیدان، تکریم ایثار، ازخودگذشتگی، ولایتمداری و دینداری است و این در واقع حق‌شناسی است تا همگان بدانند که چه جوانانی با چه شرایطی زندگی و دنیا را به قصد دفاع از همه ارزش‌های الهی و انسانی فدا کرده‌اند.

وی افزود: ذکر فضایل اخلاقی شهیدی که در عنفوان جوانی مسیر درس و تحصیل در دانشگاه را به قصد حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل ترک کرده و ارزشمندترین هدیه الهی یعنی جان و حیات خود را تقدیم راه حق کرده‌ است تا از دین، وطن و ارزش‌هایی که امام(ره) شناسانده بود دفاع کرده باشد بر ما وظیفه است.

رئیس هیئت زینبیون همدان با توضیح بخشی از تأثیرات حضور این شهید در مسجد و محله‌ای که در آن زندگی می‌کرده است، عنوان کرد: اگرچه من این شهید را ندیدم اما آنچه از گزارش‌ها و اقوال و خاطرات او می‌شنویم بیانگر «اخلاص» شهید به عنوان ویژگی برجسته اخلاقی او بوده است.

وی ادامه داد: در دست‌نوشته‌های باقی مانده از شهید، عباراتی از مناجات شعبانیه را مشاهده می‌کنیم که گویای ارتباط خاص او با معبود است، در حالی که در آن زمان شاید چندان آشنایی و انسی در بین مردم با مناجات شعبانیه وجود نداشت.

سرپرست روزنامه کیهان در همدان زنده و پابرجا ماندن انقلاب اسلامی را هدف و انگیزه شهادت بیش از ۲۰۰ هزار شهید در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی برشمرد و گفت: این شهدا به تأسی از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قدم در این مسیر گذاشتند و اگر راه حضرت سیدالشهدا(ع) نبود شاید چنین مسیرهایی در انقلاب ما گشوده نمی‌شد.

وی با تأکید بر اینکه رسالت رسانه و اهالی قلم این است که در ادای دین به این مسیر و شهیدان این راه سکوت نکنند، تشریح کرد: امروز پابرجا ماندن این انقلاب نیازمند فعالیت و پویایی حوزه رسانه است، چرا که نمی‌توان اجازه داد عده‌ای منفعت‌طلب و سودجو انقلاب و اسلام ما را از مسیر خود خارج کنند.

فریدونی همچنین به فاصله زمانی ۵۰ ساله بین رحلت حضرت رسول(ص) و واقعه کربلا اشاره و بیان کرد: این رخداد، تنها به خاطر عدم تعهد و ادای وظیفه مردم و خواص جامعه در این فاصله زمانی کوتاه حادث شد و همان‌طور که در قرآن کریم عنوان شده خداوند سرنوشت هیچ قومی را مگر به خواست و اراده خودشان تغییر نمی‌دهد.

این فعال رسانه‌ای در ادامه بر موضوع «ولایتمداری» به‌عنوان محور وحدت و عنصر حفظ و انسجام انقلاب اسلامی تأکید و تبیین کرد: چنانچه از امر ولی فقیه تخطی کنیم محکوم به شکست خواهیم بود و رسانه در موضوع آگاه‌سازی مردم، دارای وظیفه و رسالت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شکل‌گیری هیئت زینبیون به خواست و اراده فعالان رسانه اشاره و اظهار کرد: این هیئت با همت و عشق فعالان رسانه‌ای به حضرات آل‌الله(علیهم السلام) شکل گرفته و فعالیت‌های آن از جمله حضور در منزل شهید خودجوش و بدون حمایت دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود.

شهدا را در هیبت واقعی خود معرفی کنیم

در ادامه این دیدار صمیمانه مادر شهید و سید کاظم برقعی، برادر شهید برقعی با ذکر ویژگی‌ها، خصایص و خاطرات شهید، حاضران را با سیره و منش زندگی او آشنا کردند.

سید کاظم برقعی، برادر شهید برقعی نیز در این دیدار با بیان اینکه رسالت اصحاب رسانه کم از رسالت شهیدان نیست، به بیان برخی از فضایل و خصایص شهید پرداخت و تصریح کرد: نظم، نظافت و شیک پوشی شهید در صفات ظاهری او برجسته بود و همگان می‌دانستند که علاقه بسیاری به مرتب و معطر بودن دارد و حتی در زمان شهادت، کنار پیکر مطهرش شیشه عطر او بر جای مانده بود.

وی افزود: در دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های شهید می‌توان برنامه‌های هفتگی و روزانه او را در سرکشی از خانواده همرزمانش دید و این حاکی از همان نظم و برنامه‌ریزی در زندگی شهید و همچنین احساس مسئولیتی بود که نسبت به همرزمان و خانواده‌هایشان احساس می‌کرد.

مهندس برقعی ادامه داد: سید احمد در حزب جمهوری اسلامی مسئولیت صوت و تصویر را بر عهده داشت و همچنین در دوران نوجوانی در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی فعالیت می‌کرد همه دوستان او در این مجموعه‌ها اذعان می‌کنند شهید برقعی فردی بسیار منظم، مسئولیت‌پذیر و متعهد بود.

وی در ادامه به رسالت اصحاب رسانه در بیان حقایق از زندگی و سیره شهدا اشاره و خاطرنشان کرد: گاه ممکن است در اقوال و افواه مختلف، نقل قول‌هایی اغراق‌گونه از زندگی شهدا بیان شود که من از اصحاب رسانه تقاضا دارم در این موضوع ورود کرده و شهدا را آنگونه که بوده‌اند و زیسته‌اند (نه کمتر و نه بیشتر) نمایان کنند.

برقعی متذکر شد: وقتی برای نسل جوان، از شهید یک قدیس یا موجودی دست نیافتنی بسازیم دیگر نمی‌توانیم بگوییم شهدا الگوی نسل جوان ما باشند چراکه جوان گمان می‌کند شهید موجودی دست نیافتنی بوده که سبک و سیره زندگی بسیار متفاوتی داشته‌است.

وی بیان کرد: در حقیقت ما باید شهدا را برای جوانان در همان زندگی واقعی به تصویر بکشیم تا نسل‌های آینده بدانند که شهید مانند دیگران می‌زیسته و زندگی می‌کرده اما در روحیات و خلقیات بیشتر روی خود تمرکز و تربیت داشته و به درجات عالی دست یافته است و این تربیت و تزکیه برای همه ممکن و میسور است و دست نیافتنی نیست.

برادر شهید برقعی ضمن قدردانی از حضور اعضای هیئت زینبیون در جهت پاسداشت یاد و خاطره شهید برقعی در منزل این شهید والا مقام عنوان کرد: کتاب حدیث عشق مشتمل بر وصیت‌نامه، یادداشت‌ها و خاطرات شهید است که می‌تواند مرجع مناسبی برای نسل جوان در آشنایی با شهید سید احمد برقعی واقع شود.

شهادتی که به قلب مادر آگاه شده بود

مادر شهید برقعی نیز در این دیدار، به شرح مادرانه‌ای از روحیات و خلقیات فرزند شهیدش پرداخت و اظهار داشت: احترام به والدین، خواهر و برادر و صله رحم از جمله خصوصیات برجسته این شهید بود تا جایی که حتی اگر امکان دیدار حضوری از اقوام برایش مقدور نبود در هر موقعیتی تلفنی از حال و احوال همه جویا می‌شد.

وی افزود: بر من اشارتی آمده بود که پیش از نام فرزندانم که از خاندان سادات بودند عنوان «آقا» بگذارم و من پس از آن اشارت فرزندانم را احمد آقا و کاظم آقا و جعفرآقا خطاب می‌کردم و در مورد این فرزندم، گواه شهادتش نیز بر دلم آشکار شده بود.

مادر شهید تصریح کرد: هنوز پا به دنیا نگذاشته بود که بر من آشکار شده بود او در زمره شهدا جای دارد اما تواضع، همواره او را به فکر می‌برد که ِآیا واقعا لیاقت شهادت خواهم یافت؟

وی با اشاره به دیگر خصوصیات شهید گفت: بخشندگی آقا سید احمد به حدی بود که حتی پول توجیبی‌اش را جمع می‌کرد و به منطقه جوادیه می‌برد و برای چند خانواده کم بضاعت خرید می‌کرد و ما بعد از شهادت او این موضوع را در جایی متوجه شدیم که این خانواده‌ها برای مراسم فاتحه شهید به مسجد مهدیه آمدند و ماجرای کمک‌های سید احمد را به خانواده‌های کم‌بضاعت شرح دادند.

مادر شهید همچنین از آماده‌سازی مطالبی برای نشر کتاب دیگری از شهید خبر داد و افزود: این کتاب نیز به همت سیده زهرا برقعی برادر زاده شهید در حال تدوین و تألیف است که بزودی منتشر می‌شود.

گفتنی است، این دیدار در حیاط منزل شهید و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور تعداد محدودی از اصحاب رسانه صورت گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha