جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسراییل

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترورهای فوق محرمانه‌های اسرائیل به چاپ رسید

«تو زودتر بکش» روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترورهای موساد از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران به قلم نویسنده اسرائیلی و ترجمه وحید خضاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. کتاب «تو زودتر بکش» را یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان به اصطلاح «اسرائیلی» به نام رونین برگمن نوشته است. برگمن سالیان طولانی است که در عرصه «ژورنالیسم تحقیقی» فعالیت دارد و مقالات و کتب او (خصوصا آنها که به زبان انگلیسی منتشر می‌شود) در سراسر جهان خوانندگان فراوانی دارد. کتاب حاضر، آخرین اثر تحقیقی اوست که سال گذشته منتشر شده و از همان آغاز، نظرهای فراوانی را به خود جلب کرده است. کتاب، روایتی «اسرائیلی» از پیش‌زمینه‌ها و روند تشکیل سازمان‌های اطلاعاتی این رژیم است و در این بین بیش از هرچیز بر ترورهای صورت گرفته از سوی این دستگاه‌ها (یا به تعبیر خود کتاب، «قتل‌های هدفمند» آنها) تمرکز دارد. برگمن، برای به دست آوردن تصویری از سیر و عملکرد این دستگاه‌ها، هزاران سند (که برخی از آنها، محرمانه بوده و به صورت غیرقانونی در اختیار او قرار گرفته) و تعداد بی‌شماری کتاب و مقاله را بررسی کرده است. اما اهمیت بیشتر این کتاب، به صدها مصاحبه اختصاصی نویسنده با کسانی برمی‌گردد که خود به صورت مستقیم در این سازمان‌ها (یا در وقایع مورد اشاره در کتاب) حضور داشته‌اند و رتبه سازمانی یا عملیاتی برخی از آنها نیز در بالاترین سطح بوده و همین، اطلاعات آنها را به معنای دقیق کلمه «دست اول» کرده است. نویسنده کتاب و تک‌تک راویانش، از صمیم قلب به حقانیت اسرائیل و ضرورت استمرار حیاتش ایمان دارند (و برخی از آنها، برای این باورشان دست به قتل‌های متعدد، آدم‌ربایی، شکنجه و... هم زده و بی‌پروا و بدون خجالت، آنها را در همین کتاب بازگو هم کرده‌اند) ولی با تمام اینها، آنچه در کتاب آمده ضرورتا به نفع اسرائیل نیست. شاید خود نویسنده نظری جز این داشته و گمان می‌کرده با این کار، مسیر «اصلاح» دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان را نمایان می‌کند؛ ولی نمی‌دانسته که اقدام او چطور از وحشی‌گری و «خونسردی در جنایت» و «بی‌پروایی در آدم‌کشی» صهیونیست‌ها (در طول تاریخشان) پرده برداشته و چقدر هم این پرده‌برداری را (به صورت ناخواسته) متقن و مستدل انجام داده است! اما در هر حال نباید از یاد برد که این کتاب، «روایت صهیونیست‌ها» از تاریخ معاصر منطقه است. بر همین اساس، می‌توان این کتاب و ترجمه را روایتی «از چشم دشمن» خواند. جلد اول از مجموعه چهار جلدی کتاب «تو زودتر بکش» روایت نیروهای عملیاتی و اطلاعاتی اسرائیل از ۶۰ سال ترورهای موساد، از ترور مبارزین فلسطینی تا ترور عماد مغنیه و دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران به قلم نویسنده سرشناس اسرائیلی (رونین برگمن) و ترجمه وحید خضاب در قطع رقعی و ۴۱۶ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد. علاقهمندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند از طریق سایت nashreshahidkazemi.ir و یا ارسال نام کتاب به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ اقدام کنند.

هند از طولانی‌ترین نسخه دست‌نویس قرآن رونمایی کرد

یک خیاط هندی به نام «نوشاد» به همراه چهار فرزندش نسخه‌ای از قرآن را به طول ۳.۱ کیلومتر بر روی پارچه به صورت دست‌نویس آماده کرده است. این قرآن طولانی‌ترین مصحف در جهان شمرده می‌شود. «کازارشا» فرزند این خیاط هندی که در روستای «ایروفا» زندگی می‌کند، در این باره گفت: آرزوی پدرم این بود که نسخه‌ای از قرآن را به صورت دست‌نویس بر روی پارچه کتابت کند. وبگاه «نیو ایندین اکسپرس» در گزارشی نوشت که این معلم قرآن تأکید کرده که چند سالی است در رؤیای کتابت قرآن بر روی پارچه است اما کمبود وقت، به او اجازه چنین کاری را نداده بود، تا اینکه در زمان قرنطینه ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ تصمیم به اجرای این کار گرفت. این خیاط هندی می‌گوید: ما متن آیات قرآن را روی رول‌های پارچه‌ای که به هم متصل شده بود، نوشتیم و در آن از ۱۰ قلم سبز برای نشانه‌گذاری و ۴۰ بطری مرکب استفاده شد. کل این پروژه ۲۰ هزار روپیه هزینه در بر داشت. این گزارش می‌افزاید: چهار فرزند نوشاد در رشته‌های قرآن کریم و زبان عربی تحصیل کرده‌اند و همه آنها اکنون در مؤسسات مختلف به تدریس مشغولند. «شافی» یکی از فرزندان این خیاط هندی می‌گوید: این قرآن را به راحتی می‌توان از جزء اول تا سی‌ام با چرخاندن رول‌ها به دور یک محور ثابت قرائت کرد، و کل این مصحف درون یک صندوق بزرگ نگهداری می‌شود. وی افزود: تا جایی که اطلاع داریم، این نسخه از قرآن طولانی‌ترین مصحف دست‌نویس در سراسر جهان شمرده می‌شود.

تلویزیون اینترنتی اربعین آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه تلویزیون اینترنتی اربعین با حضور «فهیم دانش» مشاور رئیس سازمان صدا و سیما و مدیر کل امور بین الملل، «مقیسه» قائم مقام معاونت مجازی رسانه ملی، «کیانوش جهانپور» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و جمعی از اهالی رسانه در ساختمان شبکه پرس تی وی افتتاح شد. فهیم دانش مدیر کل امور بین الملل رسانه ملی در این مراسم گفت: با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا و علاقه عاشقان امام حسین (ع) به زیارت اربعین، تصمیم گرفتیم با همکاری معاونت فضای مجازی رسانه ملی، شبکه اینترنتی اربعین را راه بیاندازیم. وی افزود: این تلویزیون اینترنتی از ساعت ۱۸ تا ۲۴ بر بستر تلوبیون و دیگر شبکه های مجازی رسانه ملی قابل دریافت است. بر اساس این خبر، تلویزیون اینترنتی اربعین با طراحی یک کنداکتور جامع ۶ تا ۱۰ ساعته، در روز با پوشش تصویری زنده از مسیرهای پیاده روی و ارائه گزارش های خبری از عتبات عالیات فعالیت خود را آغاز کرد. با راه اندازی شش استودیو در نجف، کربلا و مسیر راهپیمایی و همچنین یک استودیو در تهران، مراسم راهپیمایی اربعین با شکوه هر چه بیشتر و با هدف عمق بخشیدن به آن از طریق تلویزیون اینترنتی اربعین پخش خواهد شد. وزیر بهداشت نیز با پیامی ویدیویی، افتتاح این شبکه را اقدامی درست دانست.

قرائتی درخواست فرهنگی از مجلس کرد

حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین ردیف بودجه سرانه فرهنگی برای تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب شد. وی همچنین از مجلس خواست تا ذیل بودجه آموزش و پرورش ردیفی برای ایاب و ذهاب طلابی که در مدارس نماز جماعت بر پا می‌کنند تعیین کنند. حجت‌الاسلام محسن قرائتی با بیان اینکه در جلسه مشترکی که به اتفاق اعضا کمیسیون فرهنگی تشکیل شده بود، گفت: در این جلسه بر ضرورت تأمین سرانه فرهنگی تأکید وافری انجام گرفت.

روحانی برجسته عراق فرخوان قیام داد

شیخ "محمد مهدی خالصی" از روحانیون برجسته عراق با صدور بیانیه ای دعوت به حمایت از ملت مصر در قیام علیه "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر و ظلم و طغیان در این کشور کرد. متن این بیانیه به شرح ذیل است: امروز ۲۵ سپتامبر(جمعه خشم) دعوتی برای تقویت انقلاب مردم بزرگ مصر در برابر قصاب خیانتکار صهیونیست(سیسی) و توافقنامه کمپ دیوید و معامله قرن و جریان صهیونیسم است. پس بیایید همه با وقف توان خود، صداهای خود را در این راستا بلند کنیم تا مصر به پیروزی برسد و توطئه های خیانت آمیز خنثی گردد و انتقام خون سلیمانی، مهندس و سایر شهدای قدس و مقاومت گرفته شود و عراق و افغانستان از وجود مخرب صهیوآمریکایی پاکسازی گردد. به این مناسبت به همه آزادگان و فرهیختگان مصر از جمله علمای متدین الازهر و فرماندهان آزاد ارتش درود می فرستیم و از عزم و اراده آنها برای پیوستن به جنبش مردم مظلوم مصر ضد شکنجه گران مرتد برای ریشه کن کردن فساد و مفسدان استقبال می کنیم. (وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ) آیه ۴۰ سوره حج شایان ذکر است که شهرهای مختلف مصر طی روزهای اخیر صحنه اعتراضات در مخالفت با "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهور مصر بوده است.

الازهر با فعالیت‌های قرآنی موافقت کرد

فعالیت‌های مراکز قرآنی مصر که به دلیل انتشار ویروس کرونا متوقف شده بود، با موافقت الازهر و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه بار دیگر از سر گرفته می‌شود. فراهم کردن وسایل ضدعفونی در مراکز، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تقسیم قرآن‌آموزان به گروه‎های مختلف، زمانبندی فعالیت گروه‌ها و اجباری شدن استفاده از ماسک از جمله تدابیری است که برای فعالیت مراکز قرآنی در نظر گرفته شده است. همچنین اداره کل امور قرآن کریم از پیگیری و نظارت دقیق بر عملکرد مراکز حفظ قرآن از طریق اعزام بازرسان به این مراکز خبر داد.

کربلا طرح بهداشتی فوق العاده برگزار کرد

صباح الموسوی، رئیس کل اداره بهداشت کربلاء خاطرنشان کرد، این طرح شامل توزیع خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها در نزدیکی مراکز اورژانس در داخل شهر «القدیمه»، آماده‌سازی ۳۸ تیم پزشکی، هفت بیمارستان دولتی و همچنین بیمارستان‌های خصوصی از جمله الکفیل، زین‌العابدین، امام الحجه، العباس الاهلی است که طی این دوره خدمات مجانی ارائه می‌دهند. وی در ادامه افزود، با پزشکان حشد شعبی برای ایجاد شش تیم پزشکی مستقر در محورهای شهر القدیمه هماهنگی وجود دارد. الموسوی همچنین تصریح کرد، تیم‌های پزشکی در مرکز جراحی «السیدة زینب الکبری» و همچنین ۳۵ تیم بهداشتی برای نظارت بر آب آشامیدنی و تغذیه به زائران اربعین حسینی ایجاد خواهد شد. وی تاکید کرد، در مراکز درمانی «العباسیه» شرقی و غربی سالن‌های اورژانس ایجاد خواهد شد و تمامی داروها، تجهیزات و لوازم ضروری پزشکی تهیه می‌شود. الموسوی همچنین اظهار داشت، بخش داروسازی اقدام به تهیه داروها و تجهیزات پزشکی ویژه احیا و توزیع آن به بیمارستان‌ها و تیم‌های پزشکی کرده است. وی ادامه داد، سرویس‌های نظارت بر سلامتی و آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی طی اجرای این طرح در وضعیت فوق‌العاده قرار خواهند گرفت و تیم‌های پاسخگویی سریع با هدف پیگیری موارد مشکوک به ویروس کرونا آماده شده‌اند.

آخرین ساختمان مرکز «سه‌ ادیانی» آمریکا مجازی افتتاح شد

مرکز سه ادیانی که در شهر اوماها در نبراسکا فعالیت می‌کند، در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه مجازی با عنوان «چراغ امید» خواهد بود. افتتاحیه مجازی آخرین بخش تازه تاسیس مرکز «سه ادیانی» در شهر اوماها در ایالت نبراسکای آمریکا در روز ۱۷ اکتبر برگزار خواهد شد. این مرکز سه ادیانی که هم‌اکنون دارای سه ساختمان دینی مسجد، کلیسا و کنیسه متعلق به سه دین ابراهیمی است، در این افتتاحیه یک مرکز میان ادیانی در یک محوطه مشترک راه اندازی می‌کند که با افتتاح این مرکز، مجتمع سه ادیانی تکمیل خواهد شد. وندی گلدبرگ ، مدیر اجرایی مرکز سه ادیانی گفت: ما همه آنچه را که به دست آمده است جشن می گیریم. محوطه که قرار است تاسیس شود با هزینه ۶۵ میلیون دلاری در استرلینگ ریج ساخته شده و توسط یک موسسه معماری محلی با نام «تک آرچیتکتس» در اوماها طراحی شده و قرار است به عنوان مرکزی برای رویدادها و همایش‌های فرهنگی- اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرد. برنامه مجازی افتتاحیه مرکز جدید با عنوان «چراغ امید» به صورت رایگان در اینترنت قابل مشاهده خواهد بود و قرار است دارای برنامه‌های متعددی از جمله ادای احترام حامیان از سرتاسر جهان، اجراهای متعدد و همچنین نمایشی به نوشته بوفیلد بری نمایش نامه نویس محلی و تسا ودبرگ یک فیلمساز اهل اوماها باشد.

ریاض برای حج عمره اپلیکیشن ساخت

پس از اعلام تصمیم عربستان برای اجازه برگزاری محدود عمره، امروز وزارت حج این کشور اپلیکیشنی را برای انجام فرآیند زیارت خانه خدا راه‌اندازی کرد. این اپلیکیشن که « Umrah » یا «اعتمرنا» نام دارد یک هفته پیش از آغاز مرحله نخست عمره امسال که طی آن شهروندان عربستان و خارجی‌های مقیم این کشور اجازه انجام حج عمره را پیدا می‌کنند راه‌اندازی شده است. قرار است این مرحله  از روز یکشنبه ۴ اکتبر (۱۳ مهر) با ۶ هزار زائر آغاز شود که این تعداد، رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری از کرونا را تسهیل می‌کند. به گفته وزارت حج عربستان کلیه مراحل عمره از فرآیند ورود و زمان‌بندی انجام مناسک، تا رزرو خدمات برای زائران از طریق این اپلیکیشن که با همکاری وزارت فن‌آوری اطلاعات و هوش مصنوعی عربستان تولید  شده انجام خواهد شد. بنابر اعلام وزارت حج عربستان، عمره امسال در چهار مرحله با رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی، برای پیشگیری از شیوع کرونا انجام می‌شود.

آیت‌الله میرسجادی دار فانی را وداع گفت

آیت‌الله سیدمحمدحسین میرسجادی، از علمای تهران ساعتی قبل بعد از چند روز بیماری و بستری شدن در بیمارستان، دار فانی را وداع گفت. آیت‌الله سید محمدحسین میرسجادی در سال ۱۳۱۷ در نجف اشرف به دنیا آمد. وی فرزند آیت‌الله بادکوبه‌ای (میرسجادی) بود و نوه دختری آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، زعیم وقت حوزه نجف و مرجع عام شیعه قبل از زعامت آیت‌الله بروجردی بود. آیت‌الله میرسجادی که وی را یادگار مرحوم آسیدابوالحسن می‌دانستند، در دوسالگی از نعمت پدر محروم شد. وی پس از تکمیل مقدمات و سطح، در دروس فقه و اصول بزرگان نجف اشرف شرکت کرد که به‌گفته خودش بیشترین بهره را از درس آیات خویی و زنجانی بهره برد و بعد از حضور امام خمینی در نجف از درس ایشان استفاده کرد. آیت‌الله میرسجادی در سال ۱۳۶۳ بر اثر سختگیری‌های رژیم بعث عراق و آزار و اذیت طلاب، مجبور به ترک عراق و اقامت در ایران شد و با سکونت در تهران به تدریس در منزلش و نیز مدرسه آیت‌الله مجتهدی مشغول شد.

طاروطی به کرسی ریاست هیئت عالی حفظ قرآن جهان اسلام تکیه زد

شورای بین‌المللی جهان اسلام که مقر آن در عربستان سعودی است، شیخ عبدالفتاح طاروطی، قاری رادیو و تلویزیون مصر را به عنوان رئیس هیئت عالی حفظ قرآن کریم جهان اسلام منصوب کرد. شیخ طاروطی در گفت‌وگو با الیوم السابع گفت: این تصمیم به دنبال تلاش‌های قرآنی اینجانب در حمایت از قرآن‌آموزان و فعالیت‌های قرآنی در داخل و خارج از مصر و همچنین استقبال از استعدادهای قرآنی در سراسر جهان از جمله بنگلادش، هند، افغانستان و اردن اتخاذ شده است. وی افزود: شورای بین‌المللی جهان اسلام از نزدیک همه فعالیت‌های قرآنی را به منظور کمک به اندیشه قرآنی و نشر آن در جهان اسلام زیر نظر دارد تا همه افراد در سراسر جهان بتوانند از این فعالیت‌ها بهره ببرند. شیخ طاروطی در سال ۱۹۶۵ میلادی در روستای طاروط، وابسته به الزقازیق، مرکز استان الشرقیه مصر متولد شد و هنگامی که سه ساله بود، پدرش او را برای حفظ قرآن کریم به مکتب‌خانه روستا فرستاد. شیخ عبدالمقصود سید النجار، استعداد او را کشف کرد و او را به دلیل نغمات قرآنی که تلاوت می‌کرد، ستود. او حفظ قرآن را در ۸ سالگی به پایان رساند و شیخ النجار نقش مهمی در زندگی او ایفا کرد. زیرا او به استعداد طاروطی ایمان داشت و به او فرصت می‌داد که در مراسم عزاداری روستا به تلاوت قرآن بپردازد. او سپس برای تحصیل در آموزشگاه الازهر شهر الزقازیق، به این شهر رفت و با دایی خود زندگی می‌کرد. طاروطی نزد اساتید بزرگی چون شیخ سعید عبدالصمد، شیخ محمد اللیثی، شیخ الشحات انور و شیخ محمد هلیل تحصیل کرد و سپس با معدل بسیار خوب از دانشکده اصول دین فارغ‌التحصیل شد. طاروطی با سفر قرآنی خود به آمریکا در سال ۱۹۹۶ به دعوت مرکز اسلامی اوکلند در کالیفرنیا و همچنین سفر به اسپانیا در سال ۲۰۰۰ میلادی برای برگزاری مراسم احیای ماه مبارک رمضان در مرکز اسلامی ملک خالد، شهرت خود را در سطح بین‌المللی به دست آورد. او خود را وقف نشر آموزه‌های اسلام کرده و به پاس قدردانی از نقش او در خدمت به قرآن کریم، از دانشگاه اسلامی البنوریه پاکستان دکترای افتخاری کسب کرد. بدین ترتیب دومین قاری پس از شیخ عبدالباسط عبدالصمد است که به درجه دکترای افتخاری دست یافته است.

زیارت اربعین مجازی شد

وزیر بهداشت با اشاره به رعایت حداکثری شیوه نامه‌های بهداشتی در مراسم‌های عزاداری ماه محرم، گفت: امسال همانگونه که محرم متفاوتی را تجربه کردیم، اربعین متفاوتی تجربه می‌کنیم و عاشقان امام حسین (ع) از دور به ایشان سلام خواهند داد. به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در پیام ویدیویی به مناسبت افتتاح تلویزیون اینترنتی اربعین با تسلیت ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) و یاران ایشان، گفت: امسال مردم عزیز و شریف و عشاق حضرت اباعبدلله تلاش کردند محرمی متفاوت از سال‌های قبل برگزار کنند. برگزاری این مناسک با خواهش من و همکارانم و وفاق و همدلی همه عزیزان اعم از روحانیت معزز، مداحان اهل بیت و مردم شریف و عزادار بدل شد به یک رعایت تمام عیار شیوه‌نامه‌های بهداشتی که گرچه در بعضی جاها نقض شد، اما در اکثر قریب به اتفاق رعایت کردند. وی افزود: شاید به جرات بتوان گفت که بیشترین رعایت و حمایت را از مقام معظم رهبری در محرمی که گذشت داشتیم. امسال نیز همانگونه که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مسئولان و علما اشاره کردند و همانطور که از سوی کشور عراق از ما خواسته شد، اربعین متفاوت اجرا خواهد شد. دکتر نمکی گفت: عاشقان امام حسین (ع) که پای پیاده در اربعین به زیارت می‌رفتند، امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا از راه دور بر آن بزرگوار سلام خواهند فرستاد و شروع مجموعه اربعین در صدا و سیما به عنوان یک کانال جدید شاید پنجره‌ای باشد برای بازتاب عشق اهل بیت در دل مردم این سرزمین که امیدوارم این حرکت مهم، اساسی و هنرمندانه بتواند در التیام هجران شیعیان این سرزمین موثر باشد.

سناریوی رسانه‌ای جدید «ایران هراسی» کلید خورد

«شهره بیات»، داور بین‌المللی شطرنج که اکنون در انگلستان به سر می برد، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «تلگراف»، مدعی شد که ریشه‌های خانوادگی «یهودی» داشته و سال‌ها مجبور بوده نقش یک زن مسلمان را بازی کند. او اولین بار در دی ماه سال ۹۸، در جریان یک مسابقه بین‌المللی در ولادی وستک روسیه، بدون حجاب ظاهر شد و سپس در ادعایی بسیار مضحک و ساختگی مدعی شد که می ترسد به ایران باز گردد. او  در مصاحبه با رسانه‌های بریتانیایی مدعی شد که در صورت بازگشتن به ایران امنیت نخواهد داشت. او از آن موقع در بریتانیا و در انتظار پذیرش پناهندگی به سر می برد. او به بی‌بی‌سی گفته بود: "موبایلم را روشن کردم و دیدم عکس من همه جا (در رسانه‌های ایران) است. آن‌ها می‌گفتند من به این دلیل روسری سر نکردم چون می‌خواستم به حجاب اعتراض کنم." او البته اضافه کرد:  "این خلاف باورهای من است. مردم حق دارند لباسی که می‌خواهند بپوشند را انتخاب کنند، این نباید اجباری باشد. من تحمل می‌کردم به این دلیل که در ایران زندگی می‌کردم و انتخاب دیگری نداشتم." که همین اذعان، نشان می دهد که با برنامه قبلی اقدام به کشف حجاب کرده بود و کاملا در یک سناریوی «ایران هراسی» بازی می کرد، چرا که مدعی شد که بازگشت به ایران برایش بسیار خطرناک است و "خیلی از مردم در ایران به دلیل روسری در زندان هستند. این یک مسئله بسیار جدی است. شاید آن‌ها بخواهند از من درس عبرتی برای بقیه بسازند." حالا بعد از چند ماه، در حالی که او در روند پذیرش پرونده پناهندگی خود به سر می برد، در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی «تلگراف» داستان جدیدی سر هم کرده که نشان می دهد اتاق فکر «ایران-هراسی» مستقر در لندن، از هیچ فرصتی برای نشان دادن تصویری رعب‌انگیز و ضدبشری از ایران چشم‌پوشی نمی کند. بیات در مصاحبه با روزنامه انگلیسی مدعی شده که اصالتا «یهودی» بوده و سال‌ها جرات نداشته در ایران مذهب واقعی خود را عیان کند. این دروغ بزرگ در حالی است که یهودیان ایران، با وجود تعداد بسیار اندک خود(در قیاس با جمعیت کل) نماینده در مجلس دارند، چندین عبادتگاه در ایران دارند و از موسسات و نهادهای شرعی و قومیتی خود در ایران برخوردارند و حقوق قانونی و مدنی آنان در قانون اساسی تضمین شده است. گزارش تلگراف می نویسد که شهره بیات در حالی که برای اولین بار، سال نوی یهودی را جشن می گیرد، بسیار خوشحال است، چرا که در ایران اجازه این کار را نداشته است! او می گوید: " خیلی قوق‌العاده است. این چیزی بود که من قبلا امکان تجربه‌اش را نداشتم." طبق این گزارش او بسیار خوشحال است که در حال خوردن ناهار عید «روش هاشا» متشکل از سیب، عسل و نان چالا است. او هفته قبل، اجازه یافته با پرچم بریتانیا به عنوان داور بین‌المللی در مسابقات شطرنج حاضر شود و به احتمال قوی، این «نمایشنامه»، بهایی است که او بابت آن «عطیه» دولت روباه پیر باید بدهد. برای این که همه اجزای این نمایش «ایران-هراسی» جور در بیاید، او داستان‌هایی از این قبیل هم سر هم می کند که در ایران با دوستانش لباس مردانه به تن می کرده و به استادیوم فوتبال می رفته است. طبق این گزارش، بیات روسری خود را «روسری زشت» خطاب می کند که هیچ وقت به پوشیدن آن اعتقاد نداشته است. روایت کاملا مغرضانه و خصمانه گزارش تلگراف که البته در هماهنگی و همکاری کامل بیات است، مدعی می شود که بعد از این که عکس بدون روسری او در مسابقات سال گذشته شطرنج منتشر شد، افراطیون مذهبی در ایران او را «دشمن کشور» خطاب کردند! متاسفانه این‌گونه داستان‌ها و فانتزی‌های آشکارا ساختگی در فضای ضدایرانی طراحی شده توسط شبکه جهانی صهیونیسم، در آن سوی مرزها بسیار خریدار دارد و کسانی همچون بیات هم هستند که برای مهر «پناهندگی»، شریک این دشمنی آشکار با کشور و میهن خود می شوند. از بیات معروف‌تر و مشهورتر، کیمیا علیزاده، تکواندوکار بود که با وجود همه پشتیبانی‌های مالی و معنوی که از او توسط حکومت و مردم شده بود، سال گذشته همین ادعاها را در یک کنفرانس خبری مطرح کرد و گمان برد برای او فرش‌های قرمز در غرب پهن است، لیکن امروز هیچ خبر و نقلی از او هیچ کجا نیست. ان هم به یک دلیل ساده: تاریخ مصرفش خیلی زود به پایان رسید! حالا بیات در نمایشی سوزناک و احساسی مدعی می شود که وقتی بعد از ان مسابقه و کشف حجاب عامدانه (دست‌کم از لبخند و نگاه مستقیم او به دوربین معلوم است)، به هتل رفته، موبایلش پر شد از پیام‌هایی‌ با این مضمون که " به ایران برنگرد! می خواهند تو را دستگیر کنند!" اما داستان به همین دروغ‌های شاخدار ختم نمی شود. اینجاست که روزنامه تلگراف و شهره بیات قرار است یک برگ دیگر رو کنند، آن هم به سبک فیلم‌های «هالوکاستی» هالیوود درباره یهودیان در قلمرو آلمان نازی. شهره بیات به ناگاه مدعی می شود که او ریشه «یهودی» دارد و اگر مقامات ایرانی می دانستند، او هیچ وقت عضو هیات مدیره فدراسیون شطرنج نمی شد. او مدعی می‌شود که مادربزرگش به نام «مری»، در دوران جنگ جهانی دوم از باکو به ایران مهاجرت کرده بود و یک «یهودی» بود و اگر مقامات ایرانی از این راز بزرگ سر در می آوردند حتما «خون به پا می شد»!طبق توضیحات تلگراف، او در نوبت مصاحبه برای «پناهندگی» است و برای او به طور ویژه، یک وقت خارج از نوبت در نظر خواهند گرفت، چون " مورد او آن‌قدر جدی است که حتی به مصاحبه هم نیاز ندارد!" اظهارات شهره بیات درباره ریشه یهودی(حتی اگر درست باشد) و قرار گرفتن او در معرض تهدید جدید در صورت آشکار شدن این راز، در حالی است که دست کم چهار آرامگاه بسیار مقدس برای یهودیان یعنی «استر و مردخای» در همدان، «دانیال نبی» در شوش ، «حبقوق نبی» در تویسرکان. مقبره سارا بت آشر در اصفهان، صدها سال است که در ایران هستند و یهودیان بدون هیچ مانعی به زیارت آن می روند و مراسم مذهبی خود را برگزار می کنند . هزاران یهودی در کنیسه‌های خود در پایتخت جمهوری اسلامی، به صورت منظم و روتین حاضر می شوند و عبادت می کنند و مذهب کلیمی، جزو مذاهب پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی است و از همه حقوق شهروندان ایرانی برخوردار هستند. بسیاری از چهره‌های کلیمی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی مشغول به فعالیت هستند و حتی بیمارستانی چون بیمارستان «سپیر» متعلق به کلیمیان در حال خدمت‌رسانی به هموطنان کلیمی و مسلمان است. همزمان با افزایش روزافزون تحرکات سیاسی، اقتصادی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی توسط شبکه جهانی یهود، فشار تبلیغاتی و رسانه‌ای سنگین در کارزار «ایران‌هراسی»(به عنوان مکمل اقدامات سیاسی و امنیتی و اقتصادی) در جریان است. علاقمندی به روزنامه تلگراف به سوژه‌ای مربوط به چند ماه قبل که دست‌کم در خود ایران هیچ بازتاب قابل توجهی نداشت، و پرو بال دادن و بستن دروغ‌های شاخدار با هدف هر چه احساسی‌تر و سوزناک‌تر کردن ماجرا و ارایه تصویری سیاه و ضدبشری، سناریوی آشنایی از سوی نظام سلطه برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل است.

وزیر بهداشت نشان ویژه «مقاومت» گرفت

جایزه ویژه و نشان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در آیین اختتامیه این رویداد که امشب یکشنبه ششم مهرماه برگزار شد، به دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد. دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنانی کوتاه گفت: می‌دانم که برگزاری جشنواره سنگین و بین‌المللی کار سختی است. به عنوان سربازی کوچک خاک پای ملت ایران هستم که به یمن بلندی مقام شامخ عزیزانی که خدمتگزاری کردند، شهید و زمین گیر شدند و آن‌ها که مانده‌اند در خدمت مردم سرزمینم هستند. درود می‌فرستم به روح همه مدافعان حرم و سلامت کشورم و تشکر دارم از همه کسانی که در به تصویر کشیدن این حرکت بزرگ ملی تلاش کردند. به عنوان یک سرباز کوچک زانو زده و دست همه این عزیزان را که در کنار همکارانم در نظام سلامت بودند می‌بوسم. وی ادامه داد: اگر تاریخ هنر این سرزمین را مرور کنیم بخصوص تاریخ سینمای کشور را به عنوان یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین هنرهای جهان که مجموعه‌ای از تمام زیبایی‌ها و هنرهای در هم آمیخته از سال ۱۲۷۹ که به دستور مظفرالدین شاه اولین سیستم نمایش فیلم به سرزمین پا گذاشت و بعد از آن در سال ۱۳۱۱ که اولین فیلم ناطق به کارگردانی عبدالحسین سپنتا به صحنه سینما آوردند تاریخ سینمای مقاومت تاریخ جدیدی را در سینمای این سرزمین رقم زد. به تصویر کشیدن عظمت‌های آن روزگار که از اوراق زرین این سرزمین بود به دست هنرمندان سینمای مقاومت از ارزنده‌تری کارهای این سرزمین است. وزیر بهداشت و درمان اظهار کرد: امروز مقاومت نه به معنای تاب‌آوری در مقابل ظلم، بلکه به معنای شکل گرفتن یک فرهنگ است که در آن ابعاد مختلف سرزمین که در مقابل قلدری‌ها ایستادند، بیان می‌شود. در تاریخ دفاع مقدس و بعد از آن فرمی از هنر شکل گرفت که جاودانه‌های زیبایی را خلق کرد و امروز همکارانم به عنوان خدمتگزاران کوچک اما صدیق مردم این سرزمین حماسه تازه‌ای خلق کردند و یادآور روزهای سخت دفاع مقدس شدند. من هرگز در این سرزمین با این صفا و صمیمیت احساس تنهایی نکردم. از روز نخست به عنوان یک سرباز کوچک همواره همه را در کنار خود حس کردم. دکتر نمکی گفت: از نیروهای مسلح که از روزهای اول اعلام آمادگی کردند، عزیزانم در سازمان بسیج که در بسیج مبارزه با کرونا در کنارم بودند و اصحاب رسانه، هنر و صداوسیما که این روزها در این عرصه پرخطر دست ما را گرفتند ادای احترام می‌کنم. امروز روزی است که شهید آوینی دیگری باید بیاید در کنار ما؛ ما امروز هزاران آوینی دیگر را در کنار خود می‌بینیم که این جانبازی‌ها را به تصویر بکشند. این همه حماسه بزرگ را در عرصه بین‌المللی در اوج ظلم خلق می‌کنند و این زاییده عشق به مردم و سرزمین و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است. به گزارش مشرق، در ادامه جایزه ویژه و نشان شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، به دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهدا شد. وزیر بهداشت پس از دریافت این نشان گفت: این تندیس را به رسم یادگار در دفتر وزیر می‌گذارم تا نسل‌های بعدی بداند که مردم سرزمین خدمتگزاران خود را فراموش نمی‌کنند و قدردان زحمات آنها هستند.

کاغذ به دام محتکران افتاد

قیمت کاغذ تحریر در بازار آزاد به بندی ۴۴۰ هزار تومان رسید؛ این در حالی است که بسیاری از تجار کاغذهای خود را در انبارها به امید گرانی بیشتر احتکار کرده‌اند.روند افزایشی قیمت کاغذ که از هفته گذشته یکباره اوج گرفته است، همچنان ادامه دارد و امروز به بالاترین قیمت خود در یکسال اخیر رسیده است. بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم بندی ۴۴۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت این نوع کاغذ ۳۹۰ تا ۴۱۰ هزار تومان بود. حالا به نظر می‌رسد پس از بازدید مأموران تعزیرات از بازار ظهیرالاسلام که چهارشنبه انجام شد،‌ بازاریان با خیال راحت افزایش قیمت دوباره را رقم زده‌اند. همچنین کاغذ تحریر ۶۰ در ۹۰ با گرماژ ۷۰ گرم نیز بندی ۳۵۰ هزار تومان معامله شده است. سایر انواع کاغذ همچون مقوا، کاغذ روزنامه،‌ گلاسه و .. نیز با افزایش دو تا پنج هزار تومانی در قیمت روبرو شده‌اند. بسیاری از کارشناسان بازار کاغذ این افزایش قیمت را طبیعی عنوان کرده و می‌گویند از ابتدای مهر ماه به دلیل بازگشایی مدارس و تقاضای بیشتر برای کاغذ این افزایش قیمت قابل پیش‌بینی بوده است. به نظر می‌رسد که در نیمه دوم سال جاری قیمت کاغذ دوباره به مانند سال‌های ۹۳ و ۹۷ به بالاترین حد خود برسد و نوعی حباب در بازار کاغذ ایجاد شود. شاید یکی از دلایل این افزایش قیمت را که تازه در نقطه شروع آن هستیم، بتوان حذف ارز تخصیصی کاغذ به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و تحریم‌ها دانست؛ موضوعی که موجب خواهد شد ناشران نیز در ماه‌های آتی برای خرید کاغذ به بازار آزاد مراجعه کنند و این افزایش تقاضا کاهش عرضه و گرانی را به دنبال داشته باشد. سیدحسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، که پیش از این نیز بسته بودن مسیر واردات کاغذ به کشور به دلیل تأیید نشدن پرونده‌ها و عدم تخصیص ارز را موجب بروز مشکلاتی در آینده نزدیک عنوان کرده بود،‌ گفت:‌ افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر توان واردکننده را پایین آورده است. سرمایه واردکنندگان به شدت کاهش داشته و از سوی دیگر چندان امیدی هم به بازگشت سرمایه در صورت واردات وجود ندارد. پیش از این واردکننده با سرمایه‌اش می‌توانست ۵۰۰ تن کاغذ بیاورد و امید داشته باشد که ظرف چند ماه سرمایه‌اش با سود برمی‌گردد،‌ اما اکنون با همان پول می‌تواند به دشواری ۱۰۰ تن کاغذ بیاورد. وی با اشاره به طولانی شدن روند واردات کاغذ ادامه داد:‌ بسیاری از دوستان ما بیش از سه ماه است که در نوبت تخصیص ارز هستند،‌ بسیاری کالا را خریداری کردند و کالا در گمرک بندرعباس مانده است و ارزی برای ترخیص آن وجود ندارد. در این شرایط واردکننده باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کند که قطعا به گران شدن قیمت نهایی منجر می‌شود و این هزنیه انبارداری باید از جیب مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود. از سوی دیگر، محسن قدبیگی  از فعالان بازار کاغذ نیز با اظهار تأسف از افزایش قیمت کاغذ در هفته‌های گذشته به تسنیم گفت:  ما هر چقدر تلاش کردیم قیمت کاغذ را ثابت و پایین نگه داریم،‌ موفق نشدیم. دلیل اصلی افزایش قیمت کاغذ جو روانی به وجود آمده از افزایش نرخ ارز، طلا و خودرو است. وی ادامه داد:‌ تاجر می‌گوید که ما کاغذ را بندی ۳۲۰ هزار تومان می‌فروختیم زمانیکه پراید ۴۰ میلیون تومان بود،‌ اکنون پراید ۱۲۰ میلیون تومان شده است. چرا باید کاغذ را به همان قیمت بفروشیم؟ زمانی که از ارتباط بین این دو و دلیل این قیاس می‌پرسیم نیز دلیل خاصی ندارند. قدبیگی تصریح کرد: خودداری چند تاجر عمده از فروش کاغذ در هفته‌های گذشته موجب افزایش قیمت شده است؛ وگرنه تقاضا افزایش پیدا نکرده که  بگوییم افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت شده است. مأموران تعزیرات نیز بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند، اما به نظر می‌رسد نتیجه مشخصی حاصل نشده است. فروشندگان کاغذ در بازار ظهیرالاسلام تعطیلی مدارس، اینترنتی شدن قبوض آب و برق، لغو عروسی‌ها و مراسم ترحیم را موجب کاهش فروش کاغذ در این بازار عنوان کرده و می‌گویند برای ما صرف نمی‌کند که کاغذ را با قیمت پایین به فروش برسانیم؛ این در حالی است که بنا به گفته احمد شریفان نائب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا؛ بسیاری از تجار کاغذهای خود را در انبارها نگاه داشته‌اند تا با افزایش قیمت آن‌ها را به فروش برسانند.

آیت‌الله اصطهباناتی درگذشت

آیت‌الله حاج شیخ محمدحسن اصطهباناتی ساعاتی پیش در تهران درگذشت. وی تحصیلات حوزوی خود را در نجف اشرف آغاز کرد و از محضر آیات سبزواری، بجنوردی و مظفر بهره برد. در اواخر دهه ۵۰ ضمن هجرت به تهران، در مدرسه حوزوی مروی مستقر شد و به تدریس کتب فقهی و اصولی اشتغال یافت. گفتنی است نورالعین فی المشی إلی زیارة قبر الحسین از آثار این عالم بزرگوار است.

سپاه از کتاب «فرماندهان نبرد» رونمایی کرد

همزمان با هفته دفاع مقدس و گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، از کتاب «فرماندهان نبرد» رونمایی شد. سرلشکرصفوی: امیدواریم مکتب حاج قاسم را تبیین کنیمسرلشکر سیدیحیی صفوی رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در این مراسم با نشان دادن دفتری سیاه رنگ مراسم بیان کرد:این جعبه سیاه جنگ من است که در مواقع خاص باز می‌کنیم. بیان حقایق دفاع مقدس و انتقالش برای نسل جوان برای افزایش تاب‌آوری در جنگ اقتصادی و رسانه‌ای یکی از ضرورت‌های برگزاری چنین نشست‌هایی است. این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: ستادی برای نهضت خاطره گویی دفاع مقدس با ریاست سردار شمشیری ایجاد کرده‌ایم. اهداف ما تبیین و روشن کردن ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی جنگ برای جوانان خودمان و سایر کشورها است. عوامل پیروزی‌ها و ناکامی‌های دفاع مقدس را بیان می‌کنیم. مثلا در عملیات‌های خیبر سال ۶۲ بدر ۶۳ چندین هزار نیرو را سازماندهی کردیم اما نتوانستیم منطقه را تثبیت کنیم. محصول این شکست‌ها نتیجه‌اش علملیات والفجر هشت و فتح فاو بود. اکنون در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس جنگ را در سطح‌های راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی بیان می‌کنیم. تلاش داریم از انحراف و تحریف پیشگیری کنیم. برخی شبکه‌ها و رسانه‌های داخلی ما هم مطالب خلاف واقع می‌گویند. ما در پژوهشگاه دفاع مقدس به دنبال تولید علم هستیم تا از تجارب جنگ درس بگیریم. وی خاطرنشان کرد:نهضت خاطره گویی فرماندهان هم اکنون ۶۰ نفر از فرماندهان سپاه و ارتش هستند. روایت فرماندهان ما از انحراف و تحریف پیشگیری خواهد کرد. مشاور و دستیار ویژه فرمانده کل قوا گفت: در جنگ سیاسی اقتصادی رسانه‌ای چگونه است؟ الگوی رفتاری و عملی رزمندگان و ملت و مسئولان ما در جنگ تحمیلی چه بود و آیا اکنون در این جنگ اقتصادی راهگشا است؟ به زانو درآوردن و تسلیم کردن ملت ایران خواسته دشمنان ما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. روسیه فعلی در برابر دشمن مشترکمان یعنی آمریکا و در سوریه و شکست داعش همکار ما است. پوتین در دیداری که با حضرت آقا داشتند توجیه شد که  اگر سوریه از دست برود، پوتین دیگر جای پایی در منطقه نخواهد داشت. حاج قاسم با همکاری عراقی‌ها و سوری‌ها علیه داعش ۲۲ تیپ را سازماندهی کرد. امیدواریم در این پژوهشگاه مکتب مقاومت حاج قاسم را که محصول دفاع‌مقدس بود تبیین کنیم. اکنون ونزولائی‌ها هم مقابل آمریکا ایستاده‌اند. رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس توضیح داد: ما در دفاع مقدس خودکفا نبودیم. به روزگاری رسیدیم در جنگ که در سیلوها یک هفته گندم نبود. امام به کشاورزان توصیه کردند که خودکفا بشویم. در آمد کل ارزی نفت ما به هفت میلیارد دلار رسید. اقلام و زندگی کپنی شده بود. عربستان و کویت افزایش تولید دادند و فروش نفت به بشکه‌ای ۹ دلار رسید. آمریکایی ها پس از دیدار طارق عزیز با ریگان سازمان جاسوسی آمریکا اطلاعات جبهه ایران را هر ۱۲ ساعت یک بار به سفارت عراق  اطلاع می‌داد. سرلشکر صفوی در پایان گفت: ایران با رهبر امام(ره)، یکپارچگی ملت و مسئولان در دوران دفاع مقدس پیروز شد. اکنون هم در جنگ اقتصادی و حتی ویروس کرونا با همدلی مردم با تکیه بر فرهنگ دفاع مقدس مجدد به وضعیت مطلوب خواهیم رسید. سرهنگی: در دوران طلایی و بلوغ خاطره‌نگاری هستیممرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری در این مراسم بیان کرد: ادبیات جنگ با شلیک نخستین گلوله شلیک خواهد شد. خوشبختانه اکنون در دوران طلایی خاطره گویی هستیم و نهضت خوبی توسط سردار صفوی شکل گرفته است. از دل خاطرات فرماندهان ما ده‌ها کتاب بیرون خواهد آمد. وی گفت: باید در این برنامه اعلام کنم که کتاب خاطرات سرلشکر صفوی آماده چاپ است.  این اثر با عنوان «یحیی» چاپ خواهد شد. سردار حجازی جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» توضیح داد:  در هفته دفاع مقدس و سالروز عملیات ثامن الائمه و فضای معنوی اربعین هستیم که همه آنها را گرامی میداریم. جوهره وحقیقت این ایام خدایی یک چیز است و آن ایام الله هستند که ظلمت و نور یا حق و باطل را نشان میدهد. وی با این پرسش که در جبهه مبارزه حق و باطل کجا ایستاده‌ایم؟ گفت: خداوند اراده کرده است که در این نبرد حق را پیروز و نبرد را شکست دهد، بندگان خود را آزمایش و پیروز کند. این سنت تغییر ناپذیر الهی است. در سوره انبیا خداوند فرموده است که خدا چیزی را بیهوده نیافریده است بلکه مبارزه حق و باطل سمت و سویی دارد. یک طرف علم است یک طرف جهل، ارزش و ضد ارزش، عدل و ظلم است. مولفه های این جبهه عدالت‌خواهی هم این است که در آیت‌الکرسی می‌خوانیم. خدا پرستی و هوا پرستی در دو سوی جبهه حق و باطل است. شب‌ها در سنگر رزمندگان مناجات، توسل، راز و نیاز بود و آن طرف بی بندوباری بود. ما دنبال خداخواهی بودیم. در جبهه‌های امروز جاری منطقه مانند یمن هم این شاخصه‌ها را شاهدیم. سردار حجازی افزود:امام فرمودند شکست حصر آبادان شکسته شود. شاید برخی‌ها باور نمی‌کردند شدنی است اما چون امر امام و ولی بود یقین داشتند به نتیجه خواهد رسید. در جبهه حق ایثار بود و در جبهه باطل زیاده خواهی. به حاج قاسم می‌گفتند حاجی مراقب باش دشمن می‌خواهد شما را حذف کند می‌گفت من را از  شهادت نرسانید من آرزوی شهادت دارم. دیدید که با پرواز  یک پهپاد کوچک ترامپ و محافظانش به خود لرزیدند. با حمایت رژیم صهیونیستی و سعودی ها در یمن ده‌ها بمب روزانه بر سر مردم مردم یمن ریخته می‌شود. در جنوب سوریه خانمی را دستگیر کرده بودند. او با فرزندش عقب ماشین نشسته و یک داعشی هم بالای سر آنها است. او به فرزندش می‌گوید خدا سایه ظلم را از سر ما بردارد.  آن داعشی در یکی از میدان‌های جنوبی سوریه او را مقابل فرزندش تیرباران می‌کند. این نمونه‌ای از ظلم است. یا یک داعشی به دو دختر خودش بمب وصل می‌کند تا در پایگاه نظامی سوریه منفجر شوند. این هم نمونه دیگر ظلم است.   آمریکایی‌ها ۷۰۰۰میلیار دلار در منطقه خرج کردند. چی بدست آوردند؟ چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا دلش برای ملت ایران سوخته و به ادعای او ایران ۱۶ میلیارد دلار برای محور مقاومت خرج کرده است. اگر حرفش راست باشد. شما این رقم را کنار هفت میلیارد دلار قرار دهید. خیلی از این ۱۶ میلیارد که ادعا می‌کنند قرض است .بر اساس قرار داد این کشورها متعهد شدند و دارند پس می‌دهند. در جبهه باطل یأس و ما امیدی وجود دارد در جبهه حق صفا و صمیمیت موج میزند و آن سو حیله گری است. دوستان خود را به گاو شیرده تشبیه کرده‌اند. قلب های این اعتلاف با هم یکی نیست تصور میکنند با یکدیگرند. جانشین نیروی قدس سپاه تأکید کرد: به همه آزادگان عالم و خودمان می‌گویم که اگر ما مبارزه نکنیم خداوند افرادی را می‌آورد که انجام وظیفه کنند در مقابل باطل. این افتخار ما است که با باطل مبارزه می‌کنیم. خدا اراده کرده است که با حق بر سر باطل می‌کوبد. ما باید در این جبهه و محور مقاومت بمانیم و در برابر ناملایمات و نابرابری‌ها باید ایستاد. وظیفه داریم انتقام خون حاج قاسم را بگیریم ما نگیریم گروه دیگری این رسالت را اجرا می‌کنند. سران آمریکا و افرادی که این جنایت را کردند همگی مجرم هستند. ما باید خدا را یاری کنیم این شرط نصرت الهی است. باید از مظلوم دفاع کنیم و بایستیم و تحت ولایت و رهبری انقلاب مطیع باشیم و دستورات نافذ ایشان را به اجرا در آوریم. سردار نبی رودکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس  که در نشست «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» سخن می‌گفت، در خاطره‌ای بیان کرد: شهیدان کمال، مهدی و جمال ضل‌انوار در لشکر ۱۹ فجر بودند. کمال دوره عالی توپخانه را سال ۶۳ در کنار شهید حسن تهرانی مقدم و شفیع زاده گذراند. وی افزود: مهدی هم در مریوان بود و مجروح شد. وقتی تیپ امام سجاد را تشکیل دادیم اواخر سال ۶۱  در مقطعی رییس ستاد لشکر ۱۹ فجر استان فارس شد. روزی مادرشان به کمال می‌گوید که دو برادرت در جبهه هستند تو بمان و نرو. کمال می‌گوید :« سه فرزندت سهم خودت و سه نفر دیگران سهم خدا.» این فرمانده گفت: هر سه برادر در عملیات کربلایی چهار شرکت کردند و پس از آن در کربلایی۵ با هم عَهد کردند که همراه سید محمد کدخدا که باجناق‌شان بود شهید شوند. در سد گتوند به پدر زنشان می‌گویند که شما هم بیا برویم به نیت پنج تن شهید شویم. پدر خانمشان می‌گوید: «دست خدا به همراهتان، بروید.» این چهار نفر ۱۹ دی ۶۵ شهید شدند. «سهمی برای خدا»  اسم کتاب این شهیدان است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس آن را منتشر کرده است.

«صدای زنگ قرآن» منتشر شد

صدای زنگ قرآن عنوان اثری از مجموعه سرودستان است که برای پخش از برنامه مدرسه تلویریونی ایران تولید و رونمایی شد. امیرحسین کاکازاده مدیر مجموعه فرهنگی سرودستان درخصوص این اثر گفت: مدرسه تلویزیونی ایران برنامه‌ای است که از اوایل شیوع کرونا به منظور برپایی کلاس درس از قاب تلویزیون تولید شد و از شبکه‌های آموزش، قرآن و چهار سیما پخش می‌شود. وی ادامه داد: این اثر برای زنگ قرآن برنامه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تولید شده که با شعری از رضا نباتی و آهنگسازی علی افسری و تنظیم سید شهاب‌الدین شوشتری تولید و پخش می‌شود. همچنین همخوانان این قطعه مهدی سلیمانی، محمدمیثم عظیمی و سیدمحمدصادق خادمی هستند. میکس و مسترینگ این اثر را هم حسن صفری به عهده داشته و گروه کُرال سُرودستان همخوانی این کار را انجام دادند. کاکازاده از انتشار آلبوم سومین گندم خبر داد و گفت: این آلبوم در ادامه گندم یک و دو تولید شده و این مجموعه‌ها مطابق با کتاب‌های مقطع ابتدایی تولید می‌شوند و محور فعالیت آنها قرآن کریم است. به این شکل که مطابق کتاب قرآن و هدیه‌های آسمان کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی قطعاتی با تکنیک آکاپلا و در قالب شعر و سرود تولید و با همخوانی کودکان قرآنی اجرا و منتشر شد. این معلم قرآن برتر کشور از رونمایی این مجموعه طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: این آلبوم در سال تحصیلی جدید رونمایی و منتشر و در سراسر کشور توزیع و عرضه می‌شود. با توجه به شرایط کرونایی کشور و شرایط خاص آموزش‌های حضوری و غیر حضوری مدارس، استفاده از این مجموعه آلبوم‌ها به تمام معلمان کشور پیشنهاد می‌شود. وی ادامه داد: تمام فعالیت ما زیر نظر دفتر تألیف کتب درسی است و آلبوم‌های این مجموعه مجوزهای لازم را با درجه ممتاز دریافت کرده‌اند. به گزارش فارس آلبوم سومین گندم با صدای امیرحسین کاکازاده و همخوانی تعدادی از کودکان و نوجوانان با تنظیم علی افسری و مهدی شکارچی تولید شده است و میکس و مسترینگ آلبوم را حسن صفری به عهده داشته است. همچنین علاوه بر سرودها و شعرهای کتاب‌های درسی دبستان، از اشعار احسان جاودان به عنوان پیام‌های قرآنی استفاده شده است.

نمایشگاه وین ۲۰۲۰ لغو شد

بنابراعلام وب‌سایت نمایشگاه کتاب وین، امکان برگزاری موافقیت آمیز نمایشگاه کتاب وین با وجود اقدامات احتیاطی ایمنی و اقدامات پیشگیرانه جامع، وجود نخواهد داشت. در اطلاعیه‌ای که در وب سایت نمایشگاه کتاب وین منتشر شده، آمده است: «نمایشگاه کتاب وین مهمترین رویداد صنعت کتاب در اتریش و مکانی برای الهام و تبادل نظر با صدها غرفه‌دار و رویدادهای بی‌شماری است. همچنین یک برنامه سطح بالا برای نسخه امسال در نظر گرفته شده است که باید هفته آینده منتشر شود. وضعیت ناپایدار کنونی غرفه داران، همکاران و شرکت کنندگان ما را بیشتر آزار می‌دهد. این عمدتا به دلیل افزایش بیماری کووید-۱۹ در اتریش، افزایش اقدامات متقابل برنامه ریزی شده برای پاییز و هشدار سفر برای وین به ویژه غرفه داران و شرکت کنندگان بی شمار آلمانی و سوئیسی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه ما تا آخرین لحظه سعی در اجرای موفقیت آمیز داشتیم، اما امروز باید با کمال تأسف بگوییم که کتاب وین را اجرا نخواهیم کرد. اما ما منتظریم دوباره شما را در نمایشگاه کتاب وین ۲۰۲۱ ببینیم.»

برند گردشگری ایران رونمایی شد

برند گردشگری ایران همزمان با روز جهانی جهانگردی رونمایی شد. همچنین «سیمرغ» فیروزه‌ای و «ایران باشکوه، یک تجربه متفاوت» (Majestic Iran a Different Experience) به عنوان نشان و شعار گردشگری ایران انتخاب شده است.لوگو «سیمرغ» گردشگری ایران نیز اواخر بهمن‌ماه سال گذشته همزمان با نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی شده بود. علی‌اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - درباره آن گفته بود: «سیمرغ» کامل‌ترین لوگو برای گردشگری ایران است که هویت دینی و ملی مردم را به تصویر می‌کشد و تمام ویژگی‌های مثبت مردم ایران را منتقل می‌کند، منحصربه فرد و متعلق به ایران است و نمونه آن در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود. فرم این پرنده اساطیریِ درحال پرواز، نشانه اوج گرفتن گردشگری ایران است.  سیمرغ گردشگری ایران، پرنده‌ای درحال پرواز است که روی بال‌های آن ظرافت مقرنس، از عناصر تزئینی معماری سنتی به تصویر کشیده شده است. دُم سیمرغ متشکل از هفت پر است که مظهر تقدس این عدد در فرهنگ ایران و سایر ادیان و ملل است. پرنده به رنگ آبی فیروزه‌ای (Persian blue)  است که در کنار آن، واژه «ایران» به رنگ «آجری» با گرایش به «خاکی» که تصویرگر رنگ غالب طبیعت و معماری ایران است، قرار گرفته که در کنار عبارت «A Different Experience» شعار گردشگری را ساخته است. به گفته زاهد شفیعی، مدیر پروژه برند گردشگری، انتخاب این نشان و شعار بیشتر از دو سال زمان برده است. مطالعات برند گردشگری ایران رسما از دو دهه قبل آغاز شده و هر بار یک لوگو انتخاب شده، از «گل نیلوفر» گرفته تا «گل زعفران». ایران با شعارهایی مثل «ایران را ببینید» گاهی در محافل بین‌المللی حاضر شده است، با این وجود هیچ یک از آن‌ها تا امروز پایدار نمانده‌اند. سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری سال ۱۳۹۲ کمیته طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری ایران را تشکیل داد که اعضای آن تجربه‌ای در گردشگری نداشتند و همگی از کارشناسان میراث فرهنگی بودند که دست آخر هم به نتیجه‌ای نرسیدند. برای برند گردشگری ایران، همایش‌ها و نشست‌های زیادی در سطح داخلی و بین‌المللی برگزار شد که هیچ یک تا کنون خروجی نداشته است.  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اینک معتقد است مطالعات و بررسی‌های میدانی صورت‌گرفته، برند جدید گردشگری ایران را قابل دفاع کرده است. این وزارتخانه گفته برای طراحی نشان، شعار و رنگ گردشگری ایران نظر حدود ۱۷۰۰ کارشناس را دریافت کرده است.

سید محسن حبیبی درگذشت

دفتر ایکوموس ایران، از درگذشت سید محسن حبیبی ـ معمار، شهرساز و عضو پیوسته این موسسه فرهنگی و استاد دانشگاه تهران ـ خبر داد. به گزارش ایسنا، سید محسن حبیبی که به عنوان پدر شهرسازی ایران نیز از وی یاد می شود، در حالی که پیش از این از بیماری قلبی رنج می‌برد، یکشنبه، ششم مهر درگذشت، اما هنوز علت دقیق فوت وی مشخص نیست. حبیبی در سال ۱۳۲۶ در کرمانشاه متولد شد و پس از گرفتن دیپلم متوسطه در سال ۱۳۴۴ در این شهر، وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در دو رشته معماری و شهرسازی درجه کارشناسی ارشد خود را گرفت. او در سال ۱۳۶۰ از رساله دکتری خود با عنوان «ترکیب شهری از شهر سنتی به شهر نوین» در دانشگاه پاریس دفاع کرد. او سال‌ها استاد شهرسازی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و در سال ۱۳۸۱ از وی به عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران تجلیل شد. سید محسن حبیبی علاوه بر تدریس در دانشگاه و مدیریت گروه و ریاست دانشکده و پردیس هنرهای زیبا، در سمت‌های اجرایی و مشورتی متعدد خدمت کرد. از او به جز شاگردان فراوان، آثار مکتوب ارزشمندی مانند: «مسکن حداقل» (۱۳۶۷)؛ «الگوی ساخت مسکن در شهرهای خوزستان» (۱۳۷۱)؛ «مسکن و معلولین» (۱۳۷۱)؛ «اصول و ضوابط طراحی منطقه» (۱۳۷۲)؛ «استخوان‌بندی شهر تهران» (۱۳۷۶)؛ «سرانه کاربری‌های شهری» (۱۳۷۸)؛ «مرمت شهری» (۱۳۸۱)؛ «اطلس کلانشهر تهران» (۱۳۸۴)؛ «قصه شهر، تهران، نماد شهر نوپرداز ایرانی ۱۲۹۹–۱۳۳۲» (۱۳۸۹)؛ «شرح جریان‌های فکری معماری و شهرسازی در ایران معاصر» (۱۳۸۹)؛ «از شار تا شهر (تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، تفکر و تأثر)» (۱۳۹۰)؛ «مکتب اصفهان، زبان طراحی شهری در شهرهای کهن» (۱۳۹۱)؛ «قصه شهر» (۱۳۹۲)؛ «خاطره شهر» (۱۳۹۴)؛ «میدان بهارستان، تجربه نووارگی در فضای شهری ایرانی» (۱۳۹۴)؛ «منطقه چیست؟» (ترجمه ۱۳۶۵)؛ «معماری بازسازی در فرانسه» (ترجمه ۱۳۶۶)؛ «فضای شهری و معلولین» (ترجمه ۱۳۶۷)؛ «شهرسازی:واقعیات و تخیلات» (ترجمه ۱۳۷۵) و «فناوری گنبد میراث فرهنگی» (ترجمه ۱۳۸۰) به جای مانده است. بعد از اعلام علت درگذشت سید محسن حبیبی، زمان تشییع این معمار نیز اعلام می شود.

جشنواره فیلم مقاومت با اهدای دو نشان ویژه به ایستگاه آخر رسید

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت درحالی برگزار شد که دو نشان ویژه سینماگران به یک وزیر و یک موسیقی‌دان اهدا شد. مراسم اختتامیه مرحله نخست شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت عصر امروز یکشنبه ۶ مهرماه در جوار مزار شهدای گمنام باغ موزه دفاع مقدس با حضور مدیران نظامی، لشگری و کشوری و هنرمندان سینما آغاز شد. مهدی عظیمی میرآبادی دبیر این دوره از جشنواره، در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: بیان هنرمندانه شرط اصلی تأثیر بر مخاطب است؛ تأثیر هنر به خواست مخاطب وابستگی ندارد؛ چرا که هنر خواه‌ناخواه در مخاطب اثر میگذارد. در تاریخ ایمان و معرفت جهان، بنیانگذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، حضرت زینب کبری (س) است، که اگر نبود، حادثه عاشورا در تاریخ نمی‌ماند. زینب کبری (س) و حضرت سجاد (ع) در خطبه‌ی رسا، بلیغ، هنرمندانه، و شگفت‌آور مسجد شام آغازگر ماندگاری جریان عاشورا بودند. جریانی که اکنون در «مقاومت» از برجسته‌ترین و مهمترین مفاهیم انسانی و الهی تبلور یافته است؛ و «دفاع مقدس» نمودِ پر تلألویی از اراده مقاومت ملت قهرمان ایران در برابر ستمگران شیطانی عالم از غرب تا شرق ظرفیت و موقعیتی که این ملت توانست اعماق جوهره خود را در ابعاد مختلف آن نشان بدهد. او ادامه داد: کیست که روحیه حماسیِ پُرشور جوانان ملت، در مقابل دشمنی که غیرت و عزت او را هدف گرفته؛ ببیند و از زیبایی خارق‌العاده آن چشم بپوشد و بتواند عنوان «هنرمند» را یدک بکشد؟! کیست؟! و اگر هست؛ باید دید عیب کار کجاست؟! در نگاه هنرمند؟ در شکل و محتوای آثار هنرمند؟ در پشتیبانی از هنرمند؟ در عرضه آثار هنری؟ در چگونگی سیاستها و مدیریتها؟ در دشمنی دشمنان در فضای فرهنگ و هنر کشور؟! بالأخره جایی مشکلی وجود دارد؛ والّا چگونه ملتی میتواند این زیبایی خارق‌لعاده را فراموش کند، یا نبیند، و یا نفهمد؟ ملت بزرگ و بینظیر ایران، اگر وجود ظرفیت قهرمانی خود را در میدان مقاومت  آن هم در وسعتی بیکران، همان‌گونه که در ایام دفاع مقدس بود احساس کند، در حرکت عظیم پیشِ رو، تا فتح سنگرهای کلیدی جهان ـ همان که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از آن خبر داده ـ هیچ مانعی را به رسمیت نمیشناسد و از هر جهت پیروز میدان خواهد بود. میرآبادی افزود: آزادگان عالم، جوانمردان مظلومنواز و دشمن‌ستیز، هنرمندان متعهد، سینماگران مقاومت، و فیلمسازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سرتاسر جهان، از هر دین و آیین، از هر نژاد و رنگ، از هر قومیت و سرزمین، باید تلاش کنند تا این خودآگاهی در تمامی آحاد ملت‌های جهان به‌وجود بیاید. فداکاران هنرمندی که تاکنون حقاً و انصافاً آثار باارزشی در عرصه فیلم و سینما بر جای گذاشته‌اند و همچنان علیرغم مشکلات فراوان مدیریتی، مالی، اقتصادی، پشتیبانی، و سیاسی به کار خویش ادامه میدهند؛ و بیتردید اگر متولیان امر ـ تنها ـ به وظیفه خود عمل کنند، ان‌شاءاللَّه آثار فیلم و سینمایی را خواهیم داشت که بر تارک هنر جهان نورافشانی کند. دبیر این دوره از جشنواره اظهار کرد: آنچه به لطف سایه روح بلند سردار دل‌های عاشق، شهید حاج قاسم سلیمانی از شواهد امر بر میآید، استقبال بینظیر و خیرهکننده فیلمسازان ایرانی و غیرایرانی بیش از ۱۳۰ کشور جهان از فراخوان شانزدهمین جشنواره با ثبت‌نام و ارسال بیش از نه هزار  اثر در قالب‌های گوناگون فیلم سینمایی، تله فیلم، فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی، نماهنگ، ویدئوگرافی، نقد، تحلیل، پژوهش و فیلمنامه است. دریافت بیش از سه هزار و هفتصد اثر خارجی به ویژه از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هند، کشورهای منطقه، و فلسطین. وصول بیش از دو هزار و ۷۰۰ اثر از فیلمسازان بسیجی استان‌های کشور؛ بخشی از این آثار است. او همچنین تصریح کرد: از ویژگیهای این دوره از جشنواره، برگزاری آن علیرغم محدودیتهای کرونایی و مضایق شدید مالی در چهار مقطع و هشت بخش مسابقه است. که شامل بخش‌های مدافعان سلامت، جشنواره جشنواره‌ها، و اهدای نشان رسول در هفته دفاع مقدس، مراسم‌های استانی تقدیر از منتخبان استانی بخش فیلمسازان بسیجی در مراکز استان‌های کشور و نیز در تهران بزرگ، بخش‌های سیدالشهدای مقاومت، مسابقه اصلی، فیلم به معنای مطلق، نقدتحلیل وپژوهش، روایت قلم، و مرحله ملی فیلمسازان بسیجی در هفته بسیج، و هفته‌های فیلم در خارج از کشور در فاصله هفته بسیج تا دهه فجر انقلاب اسلامی می‌شود. عظیمی توضیح داد: از دیگر ویژگیهای این دوره از جشنواره، همراهی و همکاری بسیاری از نهادهای انقلابی و بخش‌های دولتی است که از جمله به سازمان سینمایی کشور؛ وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی؛ سازمان صدا و سیما؛ بسیج اقشار کشور به ویژه سازمان بسیج هنرمندان، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بسیج رسانه، مرکز بسیج صدا و سیما، و سپاه استان‌ها اشاره میشود. علی ایحال این جشنواره در جهت تقویت و تثبیت سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عنوان سینمای طراز انقلاب اسلامی و حمایت و پشتیبانی از هنرمندان و دست اندرکاران این ابرگونه سینمایی دست تمامی مسئولان و هنرمندان متعهد و مسئولیت پذیر ایران و جهان را به گرمی می‌فشارد. او در خاتمه گفت: در اینجا جا دارد از تک‌تک همکاران عزیزم در ستاد اجرایی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تشکر کنم که چندین ماه است بیوقفه در تلاش هستند تا این جشنواره را به بهترین و مؤثرترین شکل به اجرا درآورند و هنوز هم در میانه راه هستند و تا چند ماه دیگر باید این همت را همچنان مصروف نمایند. و نیز باید از پشتیبانی همکاران گرانقدرم در بنیاد فرهنگی روایت فتح قدردانی کنم که اگر نبود، سختیهای راه بیش از پیش غیرقابل تحمل مینمود. ان شاء‌الله این جشنواره موجب رضایت الهی، خوشنودی قلب مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، و تبسم مقام عظمای ولایت، حضرت آقا قرار گیرد. در ادامه این مراسم نوبت به  اهدای "نشان رسول" رسید که با پخش کلیپی از آثار رسول ملاقلی‌پور همراه شد. سعید نمکی وزیر بهداشت، دکتر فارسیجانی دبیر این بخش، محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، دکتر منتظری، سردار افشار، گلنوش انتظامی، سروش انتظامی برای اهدای این نشان به روی سن آمدند و نشان این بخش را  به مجید انتظامی آهنگساز آثاری چون "از کرخه تا راین"، "بوی پیراهن یوسف"،"سفرسنگ" و ... اهدا کردند. انتظامی طی سخنانی کوتاه گفت: سعی می‌کنم آنچه را که احساس می‌کنم در موسیقی ام  باشد. ساخت  موسیقی کار آسانی نیست. هر مسئولی دیدگاهی دارد. ممکن است مسئولی از کار من خوشش بیاید یا نیاید. برخورد با هنرمندان این روزها خیلی درست نیست، هشت سال است که به دلیل برخورد نامناسبی که با من شد موسیقی را رها کرده‌ام.   در بخش بعدی این مراسم نوبت به بزرگداشت جمال شورجه فیلمساز پیشکسوت و انقلابی سینمای ایران رسید که با پخش کلیپی از او همراه شد. حسین زندباف فیلمساز، جواد شمقدری کارگردان، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر جشنواره و دکتر یاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، سید احمدمیرعلایی فیلمساز، از این هنرمند انقلابی تقدیر کردند.  حسین زندباف فیلمساز طی سخنانی کوتاه در وصف همکاری با شورجه، گفت: برای این که کسی را بشناسی یا باید با او همسفر شوی یا با او زندگی کنی. من افتخار زندگی‌ام این بود که نزدیک به چهار سال با شورجه همکار بودم و در این مدت حتی یک بار کلامی که اشتباه باشد یا دروغ از اونشنیدم. در تمام این مدت متوجه شدم تا جایی که موجودیتش به او اجازه می‌دهد خدمتگزار عقاید خود است. جمال بسیار روی من تاثیر گذاشت و طبیعی بود که حاصل کار سریال ماندگار حضرت یوسف(ع) بود که از قصه‌های قرآن است. پس از تجلیل از جمال شورجه، صابر خراسانی شاعر آیینی به روی سن آمد و لحظاتی به اجرای برنامه پرداخت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha