پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نورمحمدی - نماینده طلاب نجف آباد و تیران

حوزه/ از نیازهای امروز حوزه، راه اندازی مجموعه ای برای تربیت مدیر است؛ حوزه باید برای مدارس علمیه خود، مدیر تربیت کند؛ ما می خواهیم طلبه های خود را دست یک مدیر بسپاریم؛ پس باید نیرویی را برای این کار تربیت کنیم تا بتواند طلبه ما را تربیت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد پیجان (نورمحمدی)، نماینده طلاب نجف آباد و تیران استان اصفهان طی گفت و گویی به سؤالات ما پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم نگاه شما  می شود .

     

* در ابتدا خودتان را معرفی کرده و خلاصه ای از سوابق و توانمندی های خود بیان کنید.

بنده محمد جواد پیجان معروف به نورمحمدی در سال ۱۳۴۷ در شهر کربلا متولد شده و تا سال ۱۳۵۰ در این شهر ساکن بوده و در این سال به نجف آباد مهاجرت کرده و تا سال ۱۳۶۶ در این شهر سکونت داشتیم.

در سال ۱۳۶۴ با عملیات والفجر هشت به جبهه جنوب اعزام شدم و در ادامه جزو نیروهای لشکر هشت نجف شدیم. در این لشکر جزو گردان غواصی بوده که در عملیات کربلای چهار حضور داشته ایم.

در عملیات کربلای چهار مجروح شده و دوباره در عملیات کربلای پنج شرکت کرده و در سال ۱۳۶۶ وارد حوزه علمیه امام صادق (ع) قم شده و دو سال را در این مدرسه گذرانده و در ادامه در مدارس علمیه عترت و امام باقر (ع) قم نیز دروس حوزوی را ادامه داده و پس از آن در دروس آزاد قم شرکت کردیم.

چند سال هم در درس خارج آیت الله بهجت، آیت الله جوادی آملی و آیت الله شبیری زنجانی شرکت کرده ام.

از سال سوم طلبگی تحقیق و پژوهش را شروع کرده و در سال ۱۳۷۲ اولین کتاب بنده به چاپ رسید و تا کنون نزدیک به ۷۰ اثر اعم از کتاب، مقاله، پایان نامه از بنده به چاپ رسیده است.

در سال ۱۳۷۹ از سوی مرکز مدیریت حوزه برای مدیریت مدرسه علمیه جامعه الامام المنتظر نجف آباد اعزام شدم و در این مدرسه دو سال مشغول بوده که مجدد به قم برگشتم؛ اما برای مرتبه دوم درخواست بازگشت داشتند که مجددا دو سال دیگر را برای مدیریت در این مدرسه علمیه پشت سر گذاشتم؛ پس از آن معاون پژوهش این مدرسه علمیه شدم و طرح های پژوهشی را در این مدرسه آغاز کردیم که بحمدالله مجموعه موفقی شد و در سال ۱۳۸۷ مدرسه پژوهشی برتر کشور انتخاب شدیم و طرح «هر طلبه هر سال یک رساله» را در این مدرسه علمیه اجرایی کردیم و مقالات و پژوهش های خوبی از سوی طلاب انجام شد و بسیاری از آن طلبه ها امروز جزو فضلای حوزه هستند.

در سال ۱۳۸۸ حوزه قدیم نجف آباد که تقریبا متروکه شده بود را احیاء و بازسازی نموده و مجددا شروع به کار کرد و بحمدالله امروز جزو مدارس علمیه خوب استان است.

در سال ۱۳۹۳ مجدد به قم برگشته و شروع به پژوهش های خود کرده و دروس باقیمانده را ادامه دادم و در دانشگاه ادیان ارشد خود را گرفته و در حال حاضر هم در حال تحصیل در مقطع دکتری تاریخ تشیع هستم.

هم اکنون نیز مدیر مدرسه مدینة العلم آیت الله العظمی خوئی بوده و در کنار مدیریت مدارس، تدریس و تبلیغ را نیز با خود داشته ام.

   

* در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

ما در این دوره دوساله در حد توان تلاش کردیم برای طلاب حوزه انتخابیه خود کارهایی را انجام دهیم که یکی از کارها، راه اندازی تشکل اساتید نجف آبادی با حضور ۶۰ استاد در قم بود و جلساتی نیز در این راستا انجام شد که متأسفانه با شیوع ویروس منحوس کرونا، فعلا تعطیل شده است.

کاری که از قبل از نمایندگی مشغول به آن بوده و بعد از نمایندگی نیز ادامه دادیم، جلسات سالیانه با طلاب و خانواده های طلاب نجف آبادی بوده است که با همکاری حجت الاسلام والمسلمین حسناتی، امام جمعه نجف آباد برگزار شده است.

به عنوان مثال در جلسه قبلی قریب به ۱۲۰۰ نفر از طلاب و خانواده های آنان حضور داشته و شخصیت های گوناگونی در این جلسه حضور یافته اند.

رسیدگی به مشکلات معیشتی طلاب، تعامل با خیرین، معرفی طلاب و فضلای برای دریافت وام از صندوق دفتر تبلیغات اسلامی و صندوق قرض الحسنه مرکز خدمات، برگزاری اردوهای گوناگون، کمک به طلاب برای راه اندازی تعاونی مسکن و ... از جمله فعالیت ها بوده است که البته کم و کاستی زیاد داشته ایم.

   

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

امروز اشکالاتی در ساختار حوزه و رساندن حوزه به تراز مقبول اجتماعی، فرهنگی و علمی وجود دارد که به آن اشاره خواهم کرد.

یکی از مباحث مهم در حوزه، تغییرات و تحولات اساسی است که باید اتفاق بیفتد و از مباحث ضروری آن، تقسیم نیرو و تقسیم وظایف است؛ امروز از ۱۰ سنگر به حوزه هجمه می شود، اما حوزه از سه سنگر در حال پاسخگویی است؛ فرمانده جنگ در عملیات نگاه می کند از کجا به او حمله می شود و تلاش می کند آتش آنجا را خاموش کند؛ پس حوزه باید دشمن شناسی داشته و مشاهده کند از کجا در حال ضربه خوردن است و بلافاصله برای آنان نیرویی تهیه کرده و آن آتش و فتنه را خاموش نماید.

امروز در فضای مجازی صدها و هزاران کانال و گروه از بی خدایان، هم جنس بازان و براندازان، نفوذی ها، جریانات فکری انحرافی، عرفان های نوظهور و ... بر علیه ما کار می کنند؛ ولی سوال اینجاست که آیا برای مقابله و دفاع، جبهه و سنگری را باز کرده ایم یا خیر؟

امروز به صورت خودجوش کارهایی انجام می شود؛ اما تشکیلاتی و ساختاری عمل نکرده ایم.

امروز باید فضای مجازی حوزه ساماندهی شود و برای آن برنامه داشت. امروز در موضوع شبهات اعتقادی کارهای زیادی وجود دارد؛ اما آیا برای پاسخگویی به این شبهات کاری کرده ایم؟ آیا مجموعه ای را در حوزه تشکیل داده ایم که پاسخگویی داشته باشد؟

ما حرف حق خود را نمی زنیم؛ دفاع حق خود را از مظلومان عالم انجام نمی دهیم؛ در حالی که وظیفه دینی، اسلامی و اخلاقی ماست.

امروز دشمن در بدترین وقت ها، فرصت سازی داشته و ما در بهترین وقت ها، فرصت سوزی می کنیم.

حوزه باید نیروهای خود را در موضوعات گوناگون شناخته و بر اساس آن، عملیات های گوناگون داشته باشیم.

ما باید از امروز برای پذیرش های جدید حوزه باید برنامه داشته باشیم که این افرادی که امسال پذیرش شده اند، پس از ۶ سال به کجا می خواهند برسند؟ باید برای آنان برنامه ریزی داشت و برای آنان کار تعریف کرد.

یقینا ۸۰ درصد افرادی که امسال جذب شده اند، به عنوان مثال پس از ۱۰ سال از حوزه خارج شده و در سطح اجتماع حاضر می شوند؛ حوزه باید از امروز برای ده سال آینده آنان کار تعریف کرده باشد و برنامه ریزی کند.

امروز باید تبلیغ را جدی گرفت و برای آن ظرفیت سازی کرد. امروز موضوعات بسیاری وجود دارد که جای کار بسیاری دارد و باید برای آن مبلغ و پژوهشگر تربیت کنیم.

امروز آموزش مناسبی برای پژوهش به طلاب داده نمی شود و جای کار بسیاری وجود دارد.

اگر به دنبال آن هستیم که قدرت علمی حوزه حفظ شود، باید طلاب پژوهشگر داشته باشیم و طلبه از پایه پنجم به بعد باید بتواند بنویسد.

امروز حوزه باید برای پژوهشگر شدن طلاب تلاش کند و برنامه ریزی نماید؛ طلبه باید بتواند بنویسد و پژوهش، پشتوانه حوزه است.

یکی دیگر از نیازهای امروز حوزه، راه اندازی مجموعه ای برای تربیت مدیر است؛ حوزه باید برای مدارس علمیه خود مدیر تربیت کند؛ مدیر در یک مجموعه، یک قدرت است و اگر بتوانیم مدیر تربیت کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

ما می خواهیم طلبه های خود را دست یک مدیر بسپاریم؛ پس باید نیرویی را برای این کار تربیت کنیم تا بتواند طلبه ما را تربیت کند.

مدیری که از اول ورود زهر چشم از طلبه بگیرد، به درد مدیریت نمی خورد؛ این مدیر می خواهد به زعم خودش، مدیریت خود را نشان دهد؛ در حالی که کار او کاملا اشتباه است.

اگر مدیر تربیت نکرده و به مدیران فعلی، آموزش هم نمی دهیم، حداقل باید نظارت داشته باشیم.

نکته دیگر، احیاء موقوفات حوزوی است که البته آیت الله اعرافی کارهای خوبی را آغاز کرده و باید پیگیری کرد.

   

* اگر جنابعالی بجای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

بنده خود را جای رئیس محترم مجمع نمایندگان طلاب نمی گذارم؛ اما چند نکته به ذهنم می رسد که اگر انجام شود، بهتر است.

به نظر بنده، مردمی ترین و طلبه ترین نهاد حوزوی در حوزه، مجمع نمایندگان طلاب است؛ چراکه این افراد، عصاره مجموعه بدنه حوزه هستند و منتخب خود طلاب می باشند؛ حوزه، طلاب و بزرگان حوزه باید به این نکته توجه داشته باشند و این مجموعه باید مطالبه گر باشد.

ما برای کشور در سطوح گوناگون مدیریتی، نیازمند مطالبه گری هستیم؛ مطالبه با اغتشاش و فتنه فرق می کند؛ مطالبه با زد و خورد و آتش زدن و شکستن تفاوت دارد.

مجمع نمایندگان طلاب بازوی مشورتی برای حوزه است؛ اما باید فعال تر بوده و مطالبه گر باشد.

نکته دیگر اینکه باید از نمایندگان طلاب سوال شود که به عنوان مثال در این هفته چه کاری برای طلاب انجام داده اید؟ به چند طلبه زنگ زدید؟ چه مقدار از مدرسه علمیه شهر خود خبر گرفتید؟ چه مقدار برای امام جمعه شهر تماس گرفتید؟ مجمع نمایندگان طلاب  باید از نیروهای خود کار بخواهد و پیگیر فعالیت های نمایندگان باشد.

مسئله بعدی این است که باید تراز و جایگاه مجمع نمایندگان طلاب را در مجموعه های حوزوی بالا برد و اولین راه آن، فعال نمودن نمایندگان طلاب است.

امروز بنده به عنوان مدیر مدرسه علمیه مشغول به کار هستم و هر روز از مرکز مدیریت برای کارهای گوناگون با بنده تماس گرفته می شود و همین کار سبب می شود که پیگیری بنده به عنوان مدیر بیشتر شود؛ مجمع نمایندگان طلاب هم باید همینطور باشد و پیگیر فعالیت های نمایندگان طلاب باشد.

راه حل بعدی، معرفی دستاوردهای مجمع نمایندگان طلاب است که می تواند جایگاه مجمع نمایندگان را بالا ببرد.

به عنوان مثال معرفی کنیم که فلان نماینده طلاب ما چند کتاب به رشته تحریر درآورده و یا فلان نماینده ما چه کارهای عام المنفعه ای تاکنون انجام داده است و یا فلان نماینده چه دستاوردهایی علمی، فرهنگی و ... داشته است.

اگر بتوانیم مجمع نمایندگان و ظرفیت های آن را به درستی معرفی کنیم، می توانیم این تشکیلات را به جایگاه اصلی خود رسانده و در آن زمان است که حرف ما اثرگذار است.

   

* یکی از وظایف نمایندگان طلاب، مسئله «تبیین» است؛ نمایندگان چه کارهایی را باید در این راستا انجام دهند؟

وقتی نماینده طلاب با طلبه های خود ارتباط داشته باشد و مرتبط باشد، می تواند «تبیین» را به درستی انجام دهد.

وقتی طلبه بداند که خلأها و مشکلات چیست، برای آن کار می کند و یکی از مسائلی که می توانیم به تبیین آن بپردازیم، مسئله نفوذ است.

امروز برخی می خواهند تفکر سکولار را در حوزه رواج داده و طلبه ها را فقط به درس خواندن تشویق می کنند تا کاری به دنیای اسلام و اتفاقات آن نداشته باشند.

ما افرادی را در حوزه داریم که کاری به انقلاب ندارند و حتی برای ۲۲ بهمن هم از خانه خود بیرون نمی آیند و می گویند ما درس می خوانیم و دیگران را هم تشویق به این کار می کنند.

حوزه خاستگاه و زادگاه انقلاب است و دشمنان برای نابودی این انقلاب از همین حوزه برنامه ریزی کرده اند تا انقلاب به دست کسانی از بین برود که آن را ایجاد کرده اند.

برخی از دشمنان انقلاب اسلامی بر این باورند و برنامه دارند که مراجع خاموش، ساکت و خنثی را بر علیه انقلاب اسلامی فعال کنند و امروز می بینیم فلان استاد درس خارج حوزه برای فلان برنامه پیام می دهد و جدیدا فعال شده است؛ در حالی که اصلا خبری از او نبود.

امروز برخی سخنگوی نفوذ در حوزه هستند و خودشان هم متوجه این موضوع نیستند و بازیچه شده اند.

مجمع نمایندگان طلاب در موضوع حوزه انقلابی فعالیتی را با نام قرارگاه حوزه انقلابی آغاز کرد؛ اما هنوز به سرانجام نرسیده و باید برای تحقق آن تلاش کرد.

   

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

حوزه باید نسبت به شعارهای سالی که حضرت آقا اعلام می کنند، حساس باشند؛ مقام معظم رهبری زعیم و شاخص این کشور است؛ وقتی شاخص یک سخنی را می گوید، یعنی تمام جوانب را سنجیده است؛ امسال سال جهش تولید نامگذاری شده و حوزه و روحانیت باید نسبت به این شعار حساس باشد.

از حوزه این توقع نیست که به صورت عملیاتی وارد اجرای شعار سال شود؛ اما برای تبیین آن از ما انتظار می رود و باید به مردم اعلام کنیم که این شعار، شعار برون رفت از مشکلات کشور است.

شعاری که بیان شده، دقیقا درمان درد مردم ماست و حوزه باید این مسئله را برای مردم تبیین و تشریح کرده و دست به قلم شده و برای آن بنویسد.

حوزه علمیه قم، زعیم حوزه های علمیه کشور است و اگر نتواند این زعامت را به درستی انجام دهد، ضرر کرده است.

امروز مردم خریدار سخنی هستند که از قم بیان می شود و اگر تبیین، تبلیغ و تشریح شعار سال از قم انجام شود، یقینا در ساختار کشور می تواند نقش داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha