جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
موسی نجفی

حوزه/ رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی، گفت: باید یک فرهنگ اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم به تمدن رضوی دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی در دومین نشست علمی کنفرانس ملی «امام رضا(ع) و علوم روز» که به صورت مجازی برگزار شد به موضوع تمدن سازی در مکتب سیاسی امام رضا(ع) پرداخت و گفت: تمدن رضوی، حلقه وصل تمدن گذشته اسلامی و تمدن آینده اسلامی است.

وی با طرح این سؤال که تمدن رضوی در کجای تاریخ اسلام است؟، اظهار کرد: زمانی که کتاب تمدن رضوی را چاپ کردم، با این مشکل روبه‌رو بودم که استعمال لفظ تمدن رضوی موجب انتقاد عده زیادی شده است و برای آنها جا نمی‌افتد و تقریباً می‌خواهند بگویند جعل واژه صورت گرفته است، اما این بحث به‌ قدری مهم است که اگر روی آن متمرکز نشویم، بحث ‌های دیگر در تاریخ اسلام و در امروز ما ناقص می‌ شود.

نجفی افزود: ما دو تمدن مصداقی و معیاری داریم و حتماً نباید وقتی از تمدن حرف می‌زنیم بحث ما روی مصادیق باشد، بنابراین، اگر این بحث را نداشته باشیم، کمبود داریم و این را خدمت رهبری نیز بیان کردم که در کتاب انسان ۲۵۰ ساله، جای این بحث خالی است و باید تکمیل شود.

وی با اشاره به کتاب انسان ۲۵۰ ساله که مقام معظم رهبری آن را به نگارش در آورده اند، ادامه داد: ایشان زندگی انسان ۲۵۰ ساله را به چهار دوره تقسیم کرده‌اند؛ از سال هجری تا ۴۰، یک دوره که شهادت امام علی(ع) است؛ از سال ۴۰ تا ۶۱ که دوره سلطنتی معاویه و شهادت امام حسین(ع) است؛ از شهادت امام حسین(ع) تا ۱۴۰ سال بعد که دوره امام سجاد(ع) تا امام کاظم(ع) است و سال ۲۰۰ هجری، دوره بعد از امام رضا(ع) آغاز می‌شود و ائمه بعدی را ابن‌الرضا(ع) می‌گویند.

رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی با اشاره به اینکه وقتی می‌خواهیم از تمدن رضوی حرف بزنیم، باید به عنوان پیش‌فرض آن ۱۴۰ سال را در نظر بگیریم، افزود: نزدیک‌ ترین واژه به تمدن، فرهنگ است و فرهنگ و تمدن با هم قرابتی دارند و باید این طور گفت که نمونه عالی فرهنگ، تمدن است که جنبه مادی فرهنگ، تمدن و جنبه معنوی تمدن، فرهنگ تلقی می شود؛ یعنی وقتی که فرهنگ نهادسازی می شود و به ظهور اجتماعی می ‌رسد، تبدیل به تمدن می‌گردد.

وی با بیان این‌که باید یک فرهنگ اسلامی داشته باشیم تا بتوانیم تمدن رضوی داشته باشیم، اظهار داشت: اگر این حلقه مفقوده یعنی تمدن رضوی را گم کنیم، تمدن نوین اسلامی ما نیز خلأ تئوریک پیدا می‌کند؛ بنابراین ما باید فاصله بین فرهنگ علوی به طرف تمدن رضوی را بررسی کنیم.

نجفی تصریح کرد: مهم ‌ترین ویژگی بحث تمدن رضوی که باید در بسط فرهنگی علوی به آن توجه کنیم، بسط فرهنگی است که نقطه مرکزی آن خود ولایت‌عهدی است.

وی افزود: در مورد امام رضا(ع) یک ویژگی وجود دارد که در هیچ کدام از ائمه(ع) وجود ندارد و آن عبارت از ولایت‌عهدی است که در بقیه ائمه(ع) نیست. چون راهی برای اثبات امامت  نبود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha