سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حوزه و دانشگاه

حوزه/ معاون پژوهشی دانشگاه تهران برگزاری همایش کرونا و زندگی مومنانه را تجلی موفق وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد رحیمیان امروز در آیین اختتامیه همایش کرونا و زندگی مومنانه که به شکل مجازی در حال برگزاری است گفت: این همایش تجلی وحدت بین حوزه و دانشگاه در جهت حل مشکلات کشور و جامعه بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود:  دانشگاه تهران در برنامه  ساله خود سه هدف را برگزید. هدف اول، بین المللی سازی فعالیت ها بود. هدف دوم، اخلاق و مسئولیت پذیری اجتماعی بود و هدف سوم نیز کارآفرین کردن دانشگاه تهران بود.

وی یادآورشد: دانشگاه آموزشی، دانشگاه سطح اول بود و در ادامه به دانشگاه پژوهشی مبدل شدیم و به سمت دانشگاه کارآفرینی می رویم که در این زمینه مسئولیت های اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این عرصه دانشگاه باید برای جامعه خود اثربخش باشد و دردهای جامعه را رصد کند و جامعه را راهنمایی کند.

معاون پژوهش دانشگاه تهران بیان کرد: سبک زندگی و چگونه زیستن در این همایش مورد توجه قرار گرفته است که در مسیر برنامه های دانشگاه تهران است. ما به دنبال دانشگاه بی تفاوت نیستیم و باید برای سوالات جامعه پاسخ داشته باشیم.

وی گفت: از چند سال پیش به این سوی به این نتیجه رسیدیم که اگر با دانشگاه ها و مراکز دیگر همکاری کنیم به نتایج ارزشمندی می رسیم. در یک دوران با دانشگاه های دیگر رقیب بودیم ولی از این فاز عبور کردیم و به همکاری رسیدیم. بخصوص در مسایلی که مشکلات و مسایل شبیه بهم داریم. نشست های روسای دانشگاه هرچند روز یک بار برگزار می شود نسبت به مسایل دانشگاه ها همفکری دارند. همچنین این تعامل بین معاونت های دانشگاه نیز این فعالیت انجام می شود.

رحیمیان اظهارکرد: در مسایل پژوهشی نیز همکارهای مختلفی بین دانشگاه های تهران و سراسر کشور وجود دارد و خوشبختانه جلسات مشورتی بین معاونان پژوهش برگزار می شود و آیین نامه های مختلف نیز در این زمینه برگزار می شود.

وی افزود: پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که در مسایل پژوهشی نیز همکاری مستقیم انجام دهیم. برخی از طرح های پژوهی با همکاری هم قرار دهیم و به همین دلیل به کنسرسیوم پژوهی رسیدیم و برای اولین پروژه یک طرح از سازمان محیط زیست را تحویل گرفته و به انجام رسید. طرح پایش آلودگی های صنایع کشور نیز در این زمینه گرفته شده و تقسیم کار شده است.

معاون پژوهش دانشگاه تهران بیان کرد: از فاز همکاری نیز به سمت برگزاری طرح های مشترک رسیدیم. در مسایل و مشکلات کلی کشور یک تقسیم کاری بین دانشگاه های کشور صورت گرفت و برخی از چالش های مهم کشور را در 5 خوشه دنبال کردیم که مورد نظر معاون اول دولت نیز بود. خوشه اقتصاد کلان، خوشه پولی و بانکی، ارتباطات و رسانه، خوشه سرمایه اجتماعی و خوشه حقوق و شهروندی، این پنج خوشه هستند. خوشه اول را دانشگاه تهران به عهده گرفته است. دانشگاه تهران یک کارگروه را نیز در زمینه سرمایه اجتماعی که توسط دانشگاه اصفهان دنبال می شود تاسیس کرد.

وی گفت: در دو سال گذشته تعداد بسیاری از گزارشات اقتصادی داشتیم که برای مسئولان کشور ارسال شد. این گزارش ها حاصل تفکر اساتید دانشگاه تهران و تربیت مدرس و علامه طباطبایی و شیراز بوده است.

رحیمیان با اشاره به ظرفیت های دانشگاه تهران در زمینه آزمایشی در حوزه کرونا اظهارکرد: کارگروه های آزمایشی و تشخیصی و روش های درمان و تولید واکسن و آنالیز داده و هوش مصنوعی در دانشگاه تهران ایجاد شده است. 

وی افزود: در پاندمی های جهانی با مشکلات بسیاری از جمله نهاده های کشاورزی مواجه هستیم که در این زمینه نیز دانشگاه تهران کارگروهایی را با همکاری مراکز دیگر فعال کرده است که در این زمینه برنامه های خوبی داریم.

معاون پژوهش دانشگاه تهران بیان کرد: امروزه مردم ما در یک درصد خاصی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمیکنند. به همین دلیل قرار شد با هماهنگی وزارت بهداشت کارهایی انجام دهیم که مردم را با این پروتکل ها همراه کنیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha