جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه

حوزه/ دبیر علمی همایش کرونا و زندگی مومنانه به تشریح فعالیت های این همایش از جمله برگزاری ۷۳ پیش نشست علمی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مسلم محمدی رئیس دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران در آیین اختتامیه همایش کرونا و زندگی مومنانه که به شکل مجازی در حال برگزاری است گفت: در این برهه از زمان دوستان عزیز، آشنایان و رفقا هر کدام در بخشی فعالیتی و خدمتی می‌کنند. حس می‌کردیم در بخش دانشگاهی باید خدمتی انجام بگیرد. با توجه به اینکه ما دانشکده الهیات هم هستیم و جنبه‌های مذهبی و دینی هم افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط که فضای فیزیکی که قفل شده بود و امکان برگزاری کلاس و جلسات حضوری نیست و از نظر اخلاقی و شرعی هم صلاح نبود و که جلسات در فضای حقیقی برگزار شود ما به فضای مجازی روی آوردیم.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: فضای مجازی، فضای بسیار قابل توجهی است که استفاده کمی از این فضا می شد. بنده همیشه اعتقاد داشتم که وقتی امکانات کمتری داریم و یا در معرض تهدیدی قرار می‌گیریم می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم. این جمله تاریخی سردار شهید سلیمانی نیز صحه ای بر این اعتقاد است. «آن اندازه که در تهدیدها فرصت هست، خود فرصت‌ها فرصت ندارند».
وی افزود: دلیل این اتفاق می‌تواند این باشد که وقتی انسان در تهدید و شرایط بحرانی قرار می‌گیرد و احساس می‌کند عرصه بر او تنگ شده و اوضاع بر وفق مراد نیست؛ بیشتر از زمان فراغ بال و آرامش اندیشه‌اش را به کار می‌اندازد.

مدیر دانشکده الهیات پردیس فارابی گفت: از اینجا بود که با دوستان و همکاران در پردیس فارابی و به خصوص دانشکده الهیات تصمیم گرفتیم یک چنین کاری را شروع کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم مهم‌ترین امتیاز و برجستگی همایش که آن را ماندگار، قابل ثبت و منحصر به فرد می‌کند؛ این است که ساختار رایج همایش در ایران و تمام جهان را به هم زد.

حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: کار مرسوم در همایش‌ها این است که فراخوان مقاله داده می‌شود. شرکت کنندگان شش ماه تا دو سال برای ارایه مقالات خود فرصت دارند. در یک روز خاص جمع می‌شوند و مقالاتشان را ارائه می‌دهند. ارزیابی می‌شوند و پرونده‌ی کار همان جا بسته می‌شود.

دبیر همایش کرونا و زندگی مومنانه ادامه داد: علاوه بر فراخوان مقالاتی که داده شد و مقالات قابل توجهی به دست ما رسید و پنچ شش مقاله برگزیده شدند و امروز بعد از ظهر ارائه خواهند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این قدم که انجام شد، یک اتفاقی دیگر رخ داد و کار بدیع و جدید شد. یک سلسه پیش نشست‌هایی را تقریبا از اوایل اردیبهشت که مصادف با ابتدای ماه رمضان بود برگزار کردیم. حتی دوستان نزدیک ما، ما را از این ریسک بر حذر داشتند و گفتند نمی‌شود هر شب یک نشست ارائه داد.

حجت الاسلام محمدی افزود: ولی توکل ما به خدا بود. من همیشه می‌گویم سه رکنی که زندگی را تشکیل می‌دهد، توکل، اراده و تلاش است. دوستانی که در این نشست همراه ما بودند؛ در این داستان به خوبی نشان دادند که دارای این سه رکن هستند.

دبیر همایش کرونا و زندگی مومنانه بیان کرد: وقتی که ماه رمضان تمام شد، ما شاهد علاقه و پیگیری مخاطبانمان بودیم. از جایی که نشست‌های ما از چند طریق واتساپ، سامانه امجد(سامانه جهاد دانشگاهی)، اینستاگرام و آپارات و همچنین رسانه‌هایی مثل ایسنا، ایکنا و حوزه منتشر می‌شد؛ علاقه‌مندان زیادی داشت و حتی افرادی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: تمام این‌ها انگیزه ما را مضاعف کرد و ما تصمیم گرفتیم نشست‌هایمان را ادامه دهیم. پس از ماه رمضان شنبه و سه‌شنبه هر هفته و در مرداد ماه هفته‌ای سه جلسه برگزار می‌شد.

حجت الاسلام محمدی بیان کرد: از ابتدا نگاه همایشی به این رویداد نداشتیم و فقط می‌خواستیم خدمتی کرده باشیم و مباحثی که در حوزه کرونا در ابعاد مختلف وجود داشت را ارایه دهیم. همایش اولویت دوم ما بود. برگزاری ۷۳ پیش همایش کار بزرگی بود با یاری خداوند در این عرصه انجام شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha