پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی نجف آبادی، نماینده طلاب نجف آباد

حوزه/ ما تقریبا هیچ نهاد علمی نداریم که کمک مالی به دانشجو انجام دهد و بعد از ده سال یا پانزده سال هیچ برنامه و کاری از او نخواهد. حوزه باید برای طلبه های خود برنامه داشته باشد و از آنان پس از اتمام دروس، کار و برنامه بخواهد و برای آنان برنامه ریزی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی نجف آبادی، نماینده طلاب و فضلای نجف آباد و تیران استان اصفهان طی گفت و گویی به سؤالاتی پاسخ داده است . مشروح این گپ و گفت بخوانید .

  

* در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

در ابتدا که فعالیت نمایندگی را آغاز کردیم، به سراغ آمار طلاب در موضوعات گوناگونی همچون محقق، مؤلف، مبلغ و ... رفتیم تا بتوانیم از ظرفیت این عزیزان در جایگاه های گوناگون استفاده کنیم.

در لیست اولیه به یک هزار نفر از طلاب رسیدیم و پس از تماس با این عزیزان و اصلاحاتی که انجام شد، به لیست ۶۰۰ نفره رسیده و در ابتدا جلسه ای خانوادگی با حضور این عزیزان و با حضور امام جمعه نجف آباد برگزار کردیم.

از میان این ۶۰۰ نفر، اساتید را که حدود ۴۰ نفر بوده اند را استخراج کرده و دو جلسه با این عزیزان داشته ایم و مقرر شده بود که ادامه داشته باشد؛ اما با گسترش ویروس منحوس کرونا مواجه شده و در حال حاضر این جلسات تعطیل است.

برنامه بعدی ما استخراج محققین و پس از آن طلاب در حال تحصیل و برگزاری جلسات گوناگون با آنان بوده است که فعلا مواجه با داستان کرونا شده ایم.

هماهنگی با سامانه احسان از دیگر فعالیت ها بوده تا بتوانیم برای طلابی که با مشکلات معیشتی مواجه هستند، کمک هایی را دریافت نماییم و این کار انجام شده است.

همچنین در راستای موضوع همدلی و مواسات نیز با کمک یکی از خیّرین برای طلابی که اجاره منزل آنان عقب افتاده بود، مبالغی را دریافت کرده و این عقب ماندگی را جبران کردیم.

برای طلابی که فرزندشان هم متولد می شود، هدایایی را تاکنون داشته و در ادامه نیز خواهیم داشت.

   

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

مشکل امروز حوزه به نظر بنده، سردرگمی و حیرت طلاب است که بالاخره به کجا می خواهند برسند.

ما از یک طرف نگاه می کنیم که کادرسازی از نیازهای امروز انقلاب ماست و از طرف دیگر مشاهده می شود که تعداد زیادی از طلاب خوب داریم که استعدادیابی نشده اند و مسئله بعدی، سهم امامی است که هزینه یک طلبه می کنیم.

ما تقریبا هیچ نهاد علمی نداریم که کمک مالی به دانشجو انجام دهد و بعد از ده سال یا پانزده سال هیچ برنامه و کاری از او نخواهد. حوزه باید برای طلبه های خود برنامه داشته باشد و از آنان پس از اتمام دروس، کار و برنامه بخواهد و برای آنان برنامه ریزی داشته باشد.

امروزه اگر طلبه توانست جایی برای خود دست و پا کند که هیچ؛ اما اگر نتوانست، سردرگم است و نمی داند چه کاری باید انجام دهد و حوزه هم برای او برنامه ای ندارد.

ما باید به عنوان مثال ۶ سال یا ۹ سال را برای طلبه معین کنیم و در این سال ها این طلبه را رصد کرده و متوجه شویم که در چه زمینه ای استعداد دارد.

تحقیق، تدریس، تبلیغ و تألیف چهار فعالیتی است که طلبه ما می تواند انجام دهد و ما باید زمینه را فراهم کنیم طلبه ما در یکی از این فعالیت ها حضور داشته باشد و باید در ابتدا از این طلبه عزیز تعهد گرفته شود که پس از این سال ها که برای او هزینه شده، در یکی از این مباحث ورود کند.

آیا اگر ما این کار را انجام دهیم، مسجدی بدون امام جماعت می ماند؟ مدرسه علمیه ای بدون استاد می ماند؟ تحقیقات مورد نیاز روی زمین می ماند؟ یقینا با این کار، کادرسازی هم شده و افراد توانمند شناسایی شده و در این مسیرها ورود می کنند.

   

* اگر جنابعالی بجای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

وظیفه ای که رهبر معظم انقلاب برای نمایندگان طلاب بیان کردند، مسئله تبیین بوده است. ما می دانیم که مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین جزو بزرگان، نخبگان، عقلا و باید گفت رئیس العقلا هستند و از طرفی مشاهده می کنیم که این بگو مگو در میان طلاب وجود دارد که این بزرگان ما را درک نمی کنند و یا چرا فلان مشکل ما را حل نمی کنند؟.

مجمع نمایندگان طلاب که حلقه وصل میان طلاب و بزرگان است، باید وضعیت طلاب را برای بزرگان تبیین کند تا واقعیت ها را به این عزیزان برسانند.

اگر تبیین صورت نگیرد، تصمیم صحیح صورت نخواهد گرفت.

مجمع نمایندگان طلاب، طلبگی ترین ارگان در حوزه علمیه است و نمایندگان از میان طلاب انتخاب شده اند و اگر با لسان رئیس محترم این مجمع، مسائل برای بزرگان تبیین شود، تصمیمات بسیار بهتری گرفته خواهد شد.

وظیفه مسئولان مجمع نمایندگان طلاب، تبیین درست و صحیح مسائل طلاب برای بزرگان حوزه است.

    

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

حوزه انقلابی را افراد انقلابی تشکیل می دهند. اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم، افراد اندکی هستند که کاری به انقلاب ندارند و معتقد نیستند؛ اما باید مطابق با فرمایشات رهبر انقلاب، مابقی افراد را جزو دایره انقلاب بدانیم.

به نظر بنده، ما باید کارهای افراد را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کرده و فورا فلان مشکل را به خود شخص نچسبانیم؛ به این معنا که بنده نگاه می کنم فلان شخص سی سال برای انقلاب زحمت کشیده و کار کرده و برای نظام کتک خورده؛ اما می بینیم یک عملکرد او انقلابی نیست و مثلا فلان ساختمان تجملاتی را ساخته است و یا فلان ماشین گران قیمت را سوار شده است؛ باید کار این شخص را نقد کنیم و اشکال وارد کنیم؛ نه اینکه خود شخص را غیرانقلابی بدانیم.

بیان حضرت آقا جذب حداکثری است و نباید سریع افراد را از دایره انقلاب خارج کنیم.

ما باید به فعل افراد نگاه کنیم و کار او را نقد کنیم؛ نه اینکه اصل شخص را مورد هجمه قرار دهیم و غیرانقلابی بدانیم.

حوزه انقلابی، حوزه مطالبه گر است و مطابق با سخنان رهبر معظم انقلاب، اگر می خواهیم به شعارهای انقلاب برسیم، باید به این مسئله عمل کنیم.

خود طلاب هم باید نسبت به مدیران و مسئولان حوزوی مطالبه گر باشند و سوال کنند که چه کارهایی انجام شده و چرا فلان کار انجام نشده است.

آنچه که می تواند شعارهای انقلاب را زنده و عملیاتی کند، مطالبه گری است. اگر مجمع نمایندگان طلاب بتواند مطالبه گری کند، می تواند مؤثر باشد.

   

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

رهبر معظم انقلاب با دید وسیع، تیزبینی و درایتی که دارند، سبب می شود که مسئله را به صورت دقیق دیده و تصمیم دقیق بگیرند و به مسائل گوناگون همچون انتخاب شعار سال برای کشور می پردازند.

وظیفه حوزه این است که پشتوانه ها و مسائلی که سبب شده رهبر معظم انقلاب چنین تصمیمی بگیرند را برای مردم تبیین کند تا مردم بدانند چرا چنین تصمیمی گرفته شده و اگر متوجه شوند، به آن عمل هم خواهند کرد و از تولید ملی استفاده می کنند.

اگر رهبر انقلاب سال را به نام جهش تولید نامگذاری کرده اند، به این معنا نیست که ما در فلان تولید ملی، فلان مشکل را نداریم و یا به این معنا نیست که ایشان از مشکلات برخی تولیدات ملی خبر ندارند؛ بلکه ایشان مصلحت بالاتری را دیده اند که توصیه به استفاده از تولید ملی کرده اند و حوزه باید این مسائل را برای مردم تبیین نموده و توضیح دهند.

اینکه ما طلبه ها در منبرها بگوییم رهبر انقلاب فرمودند از تولید ملی استفاده کنیم، پس همه استفاده کنند، خوب است؛ اما باید مبانی این تصمیم را برای مردم توضیح دهیم تا ملت در وسط راه از تصمیم خود منصرف نشده و به سمت تولید غیرملی نروند.

اگر مبانی سخنان رهبر انقلاب برای مردم تبیین شده و توضیح داده شود، بسیار گره گشا خواهد بود و این وظیفه حوزه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha