جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلالی

حوزه/ حجت الاسلام جلالی گفت: هم فقها و هم مفسرین می گویند، تفقه، فهم عمیق است، فهم عمیق همان معنای اجتهاد است، هدف کسی که وارد حوزه می شود باید این باشد که فهم عمیق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محسن جلالی، صبح امروز در جلسه آغاز دوره تخصصی تمهیدیه درس خارج جمع طلاب و فضلای علوم دینی با اشاره به برگزاری دوره تمهیدی جهت فضلا و طلاب دروس خارج فقه در سال گذشته، اظهار کرد: امسال به دلیل شرایط کرونا موفق به برگزاری این دوره نشدیم، اما بنا داریم این دوره را به صورت مجازی برگزار نماییم.

وی افزود: هدف درس خارج است، با توجه به این که در ذهن برخی ممکن است این باشد که نمی خواهند مجتهد شوند، اما مجتهد شدن الزاما به معنای رساله دادن نیست و آنچه که در ابتدای طلبگی برای آن آمدیم تفقه در دین بوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان با بیان معنای «لیتفقه فی الدین»، گفت: هم فقها و هم مفسرین می گویند، تفقه، فهم عمیق است، فهم عمیق همان معنای اجتهاد است و منظور فهم عرفی و عامی نمی باشد و هدف کسی که وارد حوزه می شود باید این باشد که فهم عمیق پیدا کند.

وی افزود: فهم عمیق، یا اجتهاد است، یا در مرز اجتهاد قرار دارد و به طور قطع همه فضلا اهداف بلند داشته اند، اما گاهی آن اهداف در طول زمان و در طول مسیر کمرنگ می شود، البته تاکید می کنیم که این مسئله دست یافتنی است.

حجت الاسلام جلالی با تاکید بر لزوم اجتهاد یافتن در مسائل روز، تصریح کرد: اگر در یک مسئله کار کردید و ادله آن را دیدید و مسئله مبتلابه بود و ادله را دریافتید، در این یک مسئله مجتهد هستید، لذا همین مقدار در مسائل مبتلابه باید وارد شویم و سخت هم نیست.

وی اضافه کرد: اجتهاد می تواند هدف ما باشد، به هر حال اگر برخی نیز نخواهند مجتهد شوند، بالاخره یک کارشناس دینی و آشنا با فقه آل محمد و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشند، بنابراین یک جهت این است که با آیات الاحکام و با احادیث آشنایی بیشتری در دروس خارج پیدا شود.
انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha