پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
زهرائیه نجف آباد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان گفت: استادی که درسش باعث سازندگی شود و دانشش سبب تعالی، رشد و تعالی فرد گردد، موفق بوده است. 

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان در جلسه اساتید مدرسه علمیه زهرائیه نجف آباد به شرایط سخت آموزشی اشاره کرد و گفت: کلاس های غیرحضوری و عدم درک حضور استاد و طلبه، آفت ها و سختی هایی به دنبال دارد؛ اما در کنار این دشواری ها مربوط به ویروس کرونا، تلنگرهایی به بشریت زد تا او را متوجه کند.

وی افزود: در یک نگاه توحیدی بلاها و سختی ها هم در جای خود نعمت است. غفلت بشر از برکات و نعمت های الهی، به دلیل تکرار و به دلیل عادی شدن، به وجود آمده است ولی به واسطه این بلا چشم انسان به روی نعمت های ابتدائی زندگی باز شده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان از طلاب به عنوان امانت های الهی در دست اساتید نام برد و گفت: راهبری بانوان طلبه به دست اساتید سپرده شده است و نقش استاد حیاتی و محوری است؛ اگر نقش استادی خوب ایفا نشود خوب امانت داری نشده است. 

وی ادامه داد: استاد باید روش، فکر و منش خود را ارتقاء دهند؛ استادی که درسش باعث سازندگی شود و دانشش سبب تعالی، رشد و تعالی فرد گردد، موفق بوده است. در غیر این صورت به رسالت خود عمل نکرده است.

حجت الاسلام بهرامی به نقش اجتماعی مبلغان، اساتید و طلاب اشاره کرد و گفت: «ان الحسن من کل احد حسن و  منک احسن لمکانک منا و ان القبیح من کل احد قبیح و منک اقبح لمکانک منا»؛ حضرت به یکی از صحابه خود فرمود: خوب از همه خوب است و از تو بهتر است چون تو منتسب به ما هستی، بد از همه بده و از تو بدتره چون تو منتسب به ما هستی؛ و ما چون منتسب به حوزه هستیم در هر سمتی، استادی، طلبگی و ... نقش کلیدی در تأثیرگذاری و تربیت داریم.

وی تصریح کرد: اگر زمانی برسیم به جایی که اثر کار ما خروجی خوبی نداشت باید به خود یادآور شویم که چرا کلام ما نتوانسته نفوذ داشته باشد و سازندگی کند و إلا نشستن سر سفره قال الصادق و قال الباقر(علیهم السلام)، نفوذ کلام می آورد و اثرگذاری و تربیت دارد و وقتی نتوانیم خروجی خوبی داشته باشیم باید به خود برگردیم چون هر چه هست در ماست و باید اول تحول در ما ایجاد شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان از اخلاق و تربیت به عنوان زاویه فرهنگی حوزه ها نام برد وگفت: اساتید باید به این بخش به طور خاص اهتمام ورزند، زیرا آمده ایم درمکتب امام صادق علیه السلام تلمّذ کنیم و این تلمذ باید ما را به تربیت بکشاند و این تربیت ما را به رشد، تعالی و تکامل برساند و اگر این اتفاق بیافتد موفق خواهیم بود.

وی به سنگینی وظیفه اساتید اشاره کرد و گفت: اساتید حوزه، این وظیفه سنگین را با توجه به خداوند متعال، با توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و با اهتمام و جدّیت تمام در خودسازی می توانند به دوش بکشند، در غیر این صورت در کار خود ناموفق خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، با اشاره به تدریس در فضای مجازی گفت: لازم است اساتید در تدریس خود به بخش تربیتی و اخلاقی اهتمام بورزند و در ابتدای کلام خود از احادیث انسان ساز استفاده کنند و حتماً طلاب را به خدای متعال متوجه دهند و طلاب را در این امر دامنگیر دلداری دهند و حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha