جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام زمان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گرگان گفت: دعای سلامتی امام عصر(عج) اصلاح فرد و جامعه است، زیرا منتظر واقعی کسی است که زمینه ظهور آن را با اصلاح خود و دیگران فراهم می سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم لادن یونسی در مراسمی که به مناسبت سالروز آغاز امامت امام زمان(عج) برگزار شد، با استناد به دعای سلامتی حضرت، دعا را بزرگترین عبادت و واسطه ارتباط بنده با خدا و یکی از علت های تعجیل فرج معرفی کرد.

وی، با اشاره به اینکه اثر دعا در حق دیگران، به خود انسان برمی گردد، حفظ و سلامتی حضرت از آفات و بلاها و ایجاد ارتباط روحی و معنوی بنده با خدا برای رسیدن به کمال و سعادت را از جمله اثرات دعا برشمرد و اضافه کرد: اراده و محبتی که نسبت به امام معصوم(عج) وجود دارد و با دعا ابراز می شود، هیچ گاه بدون پاسخ نخواهد ماند.

استاد حوزه خواهران با استناد به دعای سلامتی امام زمان(عج) و فراز "لِولیکَ"، به جایگاه محبت ولی خدا اشاره کرد و ادامه داد: منظور از ولی الله؛ پیشوا، انسان کامل و جانشین خداوند بر روی زمین است و از آنجایی که خداوند هیچ گاه زمین را از حجت خود خالی نمی گذارد، این جایگاه محبت به ولی خدا را بدنبال دارد.

یونسی با اشاره به روایاتی بر قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) و دعا جهت تعجیل در ظهور امام تاکید کرد و در بیان شناخت جایگاه حضرت، اضافه کرد: با استناد به آیات و روایات؛ ائمه معصومین(علیهم السلام) جز در نزول وحی و جایگاه نبوت، به لحاظ جایگاه و پیروی و اطاعت همچون انبیای الهی هستند، از این رو، هرگاه در ردیف انبیاء قرار می گیرند، اطاعت از آنان، اطاعت از خداوند بوده و رضایت آنان رضایت خداوند را نیز بدنبال دارد.

وی با استناد به فراز "صلواتک علیه و آله" از دعای سلامتی امام زمان(عج) تصریح کرد: در این فراز از دعا، درود و صلوات انسان بر پیامبر و آل پیامبر(ص)، تشکر از ائمه معصومین(علیهم السلام) و سپاسگزاری از حق رسالتِ امامت است.

استاد حوزه خواهران، از دیگر نکات تربیتی این دعا را تربیت عاطفی برشمرد و اظهار کرد: بهترین راه پیوند بین افراد، محبت کردن است و یکی از جلوه های تجلی محبت انسان به حضرت ولی عصر(عج)، قرائت مستمر دعای سلامتی حضرت است.

یونسی با استناد به سوره شوری، محبت به اهل بیت(علیهم السلام) را مزد اجر و پاداش پیامبر اکرم(ص) برشمرد و عنوان کرد: از دیگر آموزه های تربیتی دعای سلامتی حضرت، پیوند روحی و عاطفی انسان با امام(عج) است که این مهم با شناخت، معرفت و اطاعت حاصل خواهد شد که از آثار این ارتباط؛ آراسته شدن به اخلاق و آداب منتظران است.

وی افزود: مراد از "حافظاً" در این دعا، درخواست از خداوند در حفظ امام عصر(عج) از گزند حوادث است تا به خوبی انسان را هدایت کند، چنانچه در زیارت آل یاسین نیز این دعا به مضمون دیگری وارد است و کلمه "ناصراً" نیز به یاری امام(عج) اشاره دارد، چنانچه خداوند قدرت مطلق است و این فراز؛ دعا و درخواست از خداوند جهت یاری امام عصر(عج) و پاسخ به ندای "هل مِن ناصر ینصرنی" است.

استاد حوزه خواهران تصریح کرد: مراد از لفظ "عین" این است که انسان خود را در محضر امام(ع) ببیند و از آنجایی که خداوند برای امام(ع) به منزله "عین" است، لذا امام زمان(عج) در هر عصر و زمانی ناظر بر کردار، اعمال و رفتار انسان است، چنانچه در بسیاری از دعاها، از ائمه معصومین(علیهم السلام) به "عین الله" تعبیر شده است.

یونسی اظهار کرد: کلمه "قائدا و دلیلا" در این دعا بدین معنا است که از خداوند تقاضا می‌کنیم؛ برای امام زمان(عج) دلیل و راهنما باشد تا زمینه های ظهور او فراهم و با قیام زیبای او عدالت را در جهان حاکم گرداند و عبارت "حتی تسکنه ارضک طوعا" مغز دعا است که در این فراز از خداوند درخواست می شود "زمین و اهل آن را مطیع و فرمان بردار امام عصر(عج) قرار دهد و حکومت او را برای ابد بر زمین مستقر و پابرجا به دارد".

وی عبارت "تمتعه فیها طویلا " را بیانگر آرزوی طول بقا برای حکومت آن حضرت و موعود جهانی دانست، دعا کننده در این فراز از خداوند می خواهد که حضرت مهدی(عج) را به صورت طولانی در زمین متمکن و قدرتمند سازد.

یونسی در پایان گفت: دعای سلامتی امام عصر(عج) اصلاح فرد و جامعه است، زیرا منتظر واقعی کسی است که زمینه ظهور را با  اصلاح خود و دیگران فراهم می سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha