پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، باید از جنبه شعاری به مرحله‌ عمل وارد شویم، گفت: راه اندازی هیئت های اندیشه ورز در این حوزه، مبنای وحدت حوزه و دانشگاه را به صورت مصداقی تحقق بخشید و ارتباط دانشی بین حوزه با دانشگاه ها را برقرار کرد و نقطه عطفی بین این دو نهاد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در دیدار دکتر بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: دو ظرفیت بزرگ علمی و دانشی در جامعه اگر ضمیمه هم شوند و هم افزایی سازنده را در مسیر حرکت انقلاب و پاسخ‌گویی به مسائل روز داشته باشند، شبهات موجود از بین می روند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، باید از جنبه شعاری به عمل وارد شویم و اینگونه نشست ها به جلسات ختم نشوند، گفت: راه اندازی هیئت های اندیشه ورز، مبنای وحدت حوزه و دانشگاه را به صورت مصداقی تحقق بخشید. با توجه به رویکرد پاسخگویی به مسائل جامعه، نظام و بین الملل، هیئت‌های اندیشه ورز در این حوزه به نحوی ارتباط دانشی با دانشگاه ها را برقرار کرد و نقطه عطفی بین این دو نهاد شد.

ضرورت توجه به معرفت دینی در جامعه

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه نیاز است چند مؤلفه را مدنظر قرار دهیم، تشریح کرد: در جامعه ما، تحول اتفاق افتاده و نظام دینی در آن در حال شکل‌گیری است، لذا دو مرجع علمی و دانشی حوزه و دانشگاه، باید به لحاظ ایدئولوژی، معرفت دینی داشته و با اعتقاد به مسیر حرکت، تحت نظام دینی، وحدت در مسیر، هدف و حرکت داشته باشند تا رسالت و حاکمیت دینی در جامعه تحقق یابد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه برای وحدت حوزه و دانشگاه باید کارهای بنیادی شکل گیرد، خاطرنشان کرد: علوم انسانی با رویکرد اسلامی، کار بزرگی را می طلبد. در قالب علوم انسانی، تفکرات غربی و غیرانسانی را القا می کردند، البته بحث این نیست که دانش انسانی و عقل انسانی استفاده نشود، بلکه طبق روایات آمده است که «عَلَی النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً».

وی افزود: یک نظام دینی در جامعه، با استفاده از عقل و علم می تواند شکل بگیرد و تفکرات لائیک، نمی تواند به علوم انسانی بپردازد و در زندگی انسان، حکم فرما باشد.

توجه به رویکرد دانشی در وحدت حوزه و دانشگاه

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه بحث معرفت دینی در وحدت حوزه و دانشگاه مهم است، ادامه داد: مؤلفه دیگر، بحث آموزشی و دانشی می باشد، از این رو که رویکرد این جلسه و همکاری حوزه با دانشگاه علوم پزشکی، بخشی مرتبط با پزشکی دارد و در فقه دینی نیز، شناخت موضوع، رکن اصلی در صدور فتوا است، لذا توجه به این موضوع اهمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه ورود مسئله محور حوزه علمیه خراسان در قضایای روز، تحول در بحث آموزش را شکل داده است، ابراز کرد: درس خارج با عنوان فقه مضاف پزشکی در این حوزه برگزار می شود که با حضور دستیار پژوهشی و ارتباط با دانشگاه علوم پزشکی، تدریس صورت می گیرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در ادامه حرکت های تحولی این حوزه از دو سال قبل شکل گرفته است و تاکنون با برگزاری جلسات و نشست های تخصصی، برکات زیادی داشته است، گفت: برگزاری این نشست صمیمی و برقراری ارتباط بین حوزه و دانشگاه علوم پزشکی، الگو و مصداقی برای وحدت حوزه و دانشگاه در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی است که مکمل یکدیگر برای تحقق آن خواهند بود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha