جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گفت و گو

حوزه/ دبیر میز تمدن اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی از تدوین تاریخ شفاهی حوزه های علمیه در دفتر تبلیغات اسلامی خبر داد و از جمله اهداف این پروژه را کمک به ایجاد جریان تاریخ شفاهی در حوزه های علمیه، روشن شدن نقش حوزه ها در تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران و روشن شدن تاریخ تحولات درونی حوزه های علمیه عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجید نقدی در گفت و گویی با اشاره به پروژه «تاریخ شفاهی حوزه های علمیه» اظهار داشت: این پروژه با عنوان مسئله فقدان بینش تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی، ذیل کلان برنامه پژوهش های معطوف به تاریخ تمدن گذشته اسلامی در میز تمدن اسلامی قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، در حال انجام می باشد که فاز اول این طرح در قالب ۵ جلد کتاب در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به اتمام رسیده است.

وی کمک به ایجاد جریان تاریخ شفاهی در حوزه های علمیه، روشن شدن نقش  حوزه ها در  تحولات اجتماعی و سیاسی  و فرهنگی ایران، روشن شدن تاریخ تحولات درونی حوزه های علمیه و حفظ میراث تجربی عالمان و اندیشه وران حوزوی را جزو ضرورت و اهداف اجرای برنامه خواند.

دبیر میز تمدن اسلامی ضمن تأکید بر اینکه در این پروژه کوشش می شود تا برای دستیابی به هدف یا هدف های نهایی اقداماتی همچون استقرار کادر آموزش دیده در تاریخ شفاهی حوزه های علمیه (قم) در مشهد.، شناسایی نیروهای مستعد و گزینش آن ها برای گذراندن دوره های آموزشی ویژه تاریخ شفاهی، اجرای دوره های آموزشی ویژه به شرح پیوست، ارتباط با دفاتر و بیوت علما برای فراهم آوردن مقدمات انجام مصاحبه ها، انجام مصاحبه ها (۷۰ نفر) در قالب ۷۰۰ ساعت، پیاده سازی نوارها و تجمیع اطلاعات و بازخوانی، تقسیم بندی موضوعی/ محتوائی/ مخاطبی(مخاطبان خاص- نخبگان - عموم مردم)، انتشار در قالب کتاب و... انجام شود.

وی افزود: تاریخ شفاهی حوزه ها پیشینه های مختلفی دارد و توسط مراکز حوزوی مختلف به صورت جسته و گریخته انجام شده است؛ به عنوان نمونه، می توان به مجله حوزه اشاره کرد که بخش هایی از حوزویان تحت پوشش تاریخ شفاهی خاطرات خود را بیان کرده اند، اما این مصاحبه ها هرگز به صورت حرفه ای انجام نشده که در این پروژه نخستین بار با کادری آموزش دیده انجام خواهد گرفت.

نقدی با اشاره به اینکه این طرح هم اکنون در مرحله مشاهده طرح اجمالی و تدوین سفارشنامه است، اظهار داشت: جامعه هدف طلاب، دانشجویان و پژوهشگران حوزه تاریخ و تمدن می باشند که پیش بینی شده در بازه زمانی شهریور ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰ برنامه اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پیشنهادی طرح «تاریخ شفاهی حوزه های علمیه» گروه پژوهشی هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی (شعبه خراسان رضوی) و حوزه خراسان رضوی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha