سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تعیلم و تربیت اسلامی

حوزه/ خانم لیلا یازرلو با بیان اینکه تربیت و پرورش استعدادها تنها به گفتن، شنیدن و خواندن امکان پذیر نیست، تصریح کرد: مربیان هنگامی موفق به تربیت صحیح افراد می شوند که به گفتار خود عمل کرده و رفتار آنان نیز سرمشق زندگی دیگران باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم لیلا یازرلو در نشست پژوهشی «تعلیم و تربیت در سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)» که به صورت مجازی برگزار شد، بیان کرد: تربیت زیربنای حیات، اساس فضیلت، ریشه حقیقت، نور راه، راهنمای انسان به سوی سعادت در همه شئون زندگی و بهترین طریق برای رسیدن به قرب الهی است.

وی با اشاره به آیات سوره علق، تربیت را مقدم بر تعلیم دانست و گفت: قرآن کریم با ندای آسمانی خود در این آیات به اهمیت والای پرورش و تقدم آن بر آموزش اشاره کرده است.

مشاور مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان، وراثت، محیط، سختی ها و شداید، کار، عوامل ماورای طبیعت و اراده انسان را از عوامل موثر در تربیت برشمرد و افزود: این عوامل در شکل گیری شخصیت و حالت انسان و ساختار تربیتی او تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم دارد.

یازرلو با اشاره به روش های تربیت، شیوه الگویی را از اسلوب های آن معرفی کرد و توضیح داد: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) انسان ها را با عمل و رفتار خویش تربیت می کردند.

وی، روش محبت را از دیگر روش های تربیت برشمرد و اضافه کرد: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با محبت به مردم، سرسخت ترین انسان ها را متحول کرده و آنان را از رذایل دور ساخته و به فضایل آراسته می کردند.

مبلغ حوزه، با بیان اینکه تربیت و پرورش استعدادها تنها به گفتن، شنیدن و خواندن امکان پذیر نیست، تشریح کرد: مربیان هنگامی موفق به تربیت صحیح افراد می شوند که به گفتار خود عمل کرده و رفتار آنان نیز سرمشق زندگی دیگران باشد، زیرا اگر تنها به زبان و قلم مردم را به سوی انسانیت و صفات پسندیده دعوت کرد اما عمل و گفتار هماهنگ نباشد، نتیجه معکوس می دهد.

یازرلو بیان کرد: امروز جهان به سلاح علم و صنعت مجهز بوده، اما از تربیت های معنوی بی بهره است، از این رو، رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) بنا به ماموریت آسمانی خویش، به تربیت صحیح و همه جانبه افراد پرداخته و با تمام امکانات در این راه تلاش کرده و بزرگترین درس های تربیتی را با روش و رفتار خویش به مردم آموختند.

مشاور مدرسه علمیه خواهران سعدیه رامیان، در ادامه مباحث خود، تعلیم را اساس پایداری دین و آیین دانست و گفت: جامعه بشری از طریق تعلیم می تواند از نابودی کالا و سرمایه های علمی پیشگیری کند.

یازرلو با اشاره به این نکته که اسلام از کمترین فرصت و دقیق ترین آن برای مبارزه با بی سوادی بهره گرفته است، تشریح کرد: اسلام تحصیل علم و تعمیم آن را از ضروریات اولیه حیات و زندگی قرار داده و رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) مردم را به کسب دانش تشویق می کردند که این نشان دهنده اهمیت علم و دانش در سیره نبوی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha