جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ ویدیو کنفرانس مسئولین ستاد بحران استانها ونمایندگان دفتر اجتماعی سیاسی حوزه

حوزه/ دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: ستاد حوزوی بحران از ۴ سال پیش تشکیل شده است؛ این ستاد در قم به دلیل تنوع خدمات طلاب در جریان کرونا کمیته های ۱۱ گانه ای را شکل داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در وبینار ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: برگزاری این نشست لبیکی است به بیانات مقام معظم رهبری که چند روز پیش فرمودند نیروهای جهادی در موج سوم کرونا وارد میدان شوند و در امر مقابله با این بیماری کمک رسانی کنند.

وی افزود: ۲۰ هزار نفر نیروی جهادی تاکنون در این عرصه فعالیت داشته اند؛ در طول ۹ ماه گذشته نیروهای مستقر در آرامستان ها هم کار جهادی خود را ادامه داده و آنرا تعطیل نکرده اند.

دبیرستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت:  در هفته گذشته در جلسه ای مدیریت حوزه های علمیه بر حضور طلاب در عرصه جهاد و کمک رسانی به بیماران کرونایی تأکید داشتند.

وی خاطرنشان کرد: ستاد حوزوی بحران از ۴ سال پیش تشکیل شده است؛ این ستاد در قم به دلیل تنوع خدمات طلاب در جریان کرونا کمیته های ۱۱ گانه ای را شکل داده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: یکی از کمیته های یازده گانه، کمیته عیادت از بیمارستان هاست؛ در حال حاضر در ۴ بیمارستان نکویی، کامکار، امیرالمؤمنین علیه السلام و بهشتی و بزودی در بیمارستان امام رضا علیه السلام نیروهای جهادی در حال خدمت رسانی هستند.

وی بیان داشت: در موج اول و دوم این بیماری جهادگران انواع خدمات را از استحمام و تغذیه بیماران تا تنظیف محیط بیمارستان انجام می دادند؛ اما در این موج می خواهیم کمک به پرستاران و همراهان بیماران، پرداختن به مسائل شرعی و تبلیغ معارف دینی و همچنین برگزاری مراسم دعا و سایر مراسمات متناسب با محیط بیمارستان در اولویت فعالیت های طلاب جهادی باشد.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: کمیته دیگری که در قم تشکیل شده است کمیته مشاوره روانشناسی است که زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین مهکام مشغول به خدمت رسانی است.

وی اظهار داشت: اعضای این کمیته به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند؛ اما بدلیل سختی ها و محدودیت های اعزام دو دوره آموزشی برای انجام کار مشاوره ای در شهرستان ها به صورت ثابت در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: آموزش مجازی ملی نیز از سوی این کمیته انجام خواهد گرفت که برای کل استان ها خواهد بود و در این دوره به صورت ۶۰ ساعت غیرحضوری و ۲۰ ساعت حضوری و عملیاتی در بیمارستان ها روش های مشاوره دادن را به داوطلبان آموزش خواهیم داد.

وی افزود: کمیته بعدی در زمینه فعالیت های جهادی که در قم تشکیل شده است و با حدود ۶۵ طلبه در قم فعالیت دارد، کمیته آرامستان ها و غسالخانه هاست؛ در اکثر استان ها و شهرستان ها هنوز طلاب در آرامستان ها مشغول تغسیل و تجهیز اموات هستند.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه بیان داشت: چهارمین کمیته در زمینه توزیع محصولات بهداشتی و مواسات مؤمنانه فعالیت دارد؛ درخواست داریم این گروه در شهرستان ها هم راه اندازی شود.

وی گفت: پنجمین کمیته، کمیته اقتصادی و سیاسی است؛ این کمیته برای بررسی مسائل و آسیب های اقتصادی و سیاسی ناشی از شیوع کووید ۱۹ توسط جمعی از اقتصاددانان و سیاست دانان حوزوی تشکیل شده است و در حال تحقیق و پژوهش بر روی این موضوعات هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: اگر در شهرستان ها اساتیدی در این زمینه هستند که فکر می کنند می توانند به ما در این تحقیقات کمک کنند، از مدیریت های استانی حوزه درخواست داریم آنان را به ما معرفی نمایند.

وی تصریح کرد: کمیته دیگر در زمینه تولید محتوای علمی و پاسخ به شبهات مربوط به شیوع ویروس کرونا همچون دین ستیزی و قم ستیزی که در اوایل دوران شیوع کرونا به وقوع پیوست فعالیت دارد؛ اعضای این کمیته تاکنون به ۳۰۰ شبهه در این زمینه ها پاسخ داده و ۴ کتاب را تألیف نموده اند.

دبیرستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: از دیگر فعالیت های این کمیته می توان به پرداختن به راهکارهای دین مبین اسلام در مبارزه با چنین بیماری هایی که همه گیر هستند اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۵ جلد کتاب و نشریه از طرف حوزه علمیه قم با موضوع بیماری کرونا تألیف و چاپ شده است؛ در حدود ۱۰ کتاب دیگر نیز در دست تألیف هستند که به زودی منتشر خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: کمیته ششم از کمیته های یازده گانه، کمیته رسانه است؛ این کمیته مسئولیت اطلاع رسانی محصولات و فعالیت های  ستاد بحران حوزه و گروه های جهادی را بر عهده دارد.

وی گفت:  برای این موضوع با مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در ارتباط باشید و از آنها بخواهید در نشر فعالیت های طلاب جهادی به شما کمک کنند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه عنوان داشت: یکی دیگر از کمیته های جهادی با مسائل بین المللی می پردازد و تاکنون توانسته تجربیات زیادی را به کشورهای دیگری همچون لبنان منتقل کند.

وی خاطرنشان کرد: این کمیته، نامه مفصلی به ۵۰۰ متفکر جهان و با موضوع تعبیر الهیاتی کرونا از زبان آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، با زبان های گوناگون و برای متفکرین جهان تشیع، اهل سنت، مسیحیت مانند کلیسای واتیکان و دانشگاه الازهر ارسال نمود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: کمیته هشتم، کمیته پشتیبانی است که مسئولیت آن برعهده مرکز خدمات حوزه های علمیه می باشد؛ مرکز خدمات، خدمات بسیاری همچون امور بیمه ای طلاب جهادی را ارائه کرده است.

وی افزود: کمیته بعدی کمیته افتاء شرعی است که با کمک دفتر مقام معظم رهبری فعالیت دارد.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفت: کمیته دهم در زمینه طب سنتی و اسلامی که در طول این ۹ ماه از این دو گنجینه محروم بوده ایم؛ در این کمیته افرادی حضور دارند که هم متخصص در زمینه های طب سنتی و اسلامی بوده اند و هم دارای مدارک علمی پزشکی نوین هستند.

وی خاطرنشان کرد: مسئول کمیته طب، دکتر نورمحمدی هستند که هم پزشک هستند و استاد دانشگاه تهران و هم تاکنون ۱۸ هزار حدیث طبی را استخراج کرده و حدود ۲۰ جلد کتاب نیز تألیف نموده اند که برای ما قابل استفاده هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: آخرین کمیته، کمیته دین و مناسک دینی با هدف تنظیم شیوه نامه های دینی تشکیل شده است که ریاست آن با سازمان تبلیغات اسلامی بوده و حوزه علمیه قم نیز با آنها همکاری دارد.

وی افزود: تشکیل مستمر جلسات ستاد حوزوی بحران به صورت هفتگی با مسئولیت مدیران حوزه های علمیه و با دعوت از مسئولین نهادهای مرتبط همچون دانشگاه های علوم پزشکی و جمعیت های هلال احمر استان ها را به مدیران محترم حوزه های علمیه پیشنهاد می کنیم.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه تصریح کرد: از مدیران استانی حوزه خواستاریم طلاب جهادگری را که به صورت خودجوش وارد عرصه جهاد شده اند شناسایی و سازماندهی نمایند.

وی عنوان داشت: پیشنهاد دیگری که به مدیران حوزه های علمیه استان ها داده می شود برنامه ریزی برای طلاب جهادگر برای تربیت و رشد در جهت مسئولیت های بالا و آماده شدن برای ارائه خدمات به انقلاب و نظام است که مورد تأکید مدیریت محترم حوزه های علمیه نیز می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: از مدیران استانها درخواست داریم اسامی جهادگران را برای اموری همچون بیمه به ستاد حوزوی بحران و همچنین طرح های پیشنهادی و نیز طرح های ابتکاری و در حال اجرا را ارسال نمایند تا کمک هزینه اجرای آنها برای حوزه های استان ها تأمین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران محترم حوزه های استان ها می بایست نسبت به ارائه گزارش کار موج سوم کرونا اهتمام لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha