پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افراط گرایی در آسیای مرکزی

حوزه/ نشست علمی«زمینه‌های سیاسی- اجتماعی گسترش افراط گرایی در جریان‌های دینی- معرفتی پاکستان»، به همت گروه علمی آسیا و اقیانوسیه پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی، به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن محمدی در نشست علمی«زمینه‌های سیاسی- اجتماعی گسترش افراط گرایی در جریان‌های دینی- معرفتی پاکستان»، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائل پاکستان، افراط گرایی است که ابعاد منطقه ای و بین المللی پیدا کرده است. برخی این مسئله را با ابعاد دینی و فکری، معرفتی بررسی می کنند، ولی نباید از ابعاد سیاسی و اجتماعی این موضوع غافل شد.

وی همچنین با طرح این پرسش که «زمینه های اجتماعی افراط گرایی در جریان های دینی و معرفتی پاکستان چیست؟»، گفت: شاید اگر پاکستان همسایه افغانستان نبود، هیچ گاه دچار افراط گرایی نمی شد. حضور شوروی در افغانستان سبب باز شدن پای امریکا به پاکستان شد. پاکستان تبدیل به پایگاهی برای حضور امریکا و مقابله با شوروی در افغانستان گردید. مبارزه امریکا و شوروی سابق، نیازمند تقویت مفاهیمی مانند جهاد در این منطقه بود.

پژوهشگر همکار پژوهشگاه بین المللی المصطفی اظهار داشت: هندوستان همسایه افغانستان است و منازعات تاریخی این دو کشور بر سر کشمیر، سابقه دیرینه دارد و حضور جهادگران افراطی می تواند زمینه ای برای دست برتر داشتن در مورد منازعاتی این چنینی ایفا نماید.

وی، در پایان، خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین کنشگران سیاسی در پاکستان، ارتش است و تحلیل این کشور بدون توجه به ارتش ناقص به نظر می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha