شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / درس اخلاق آیت الله محسن فقیهی در مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی

حوزه/ مسئولین و متولیان امور فرهنگی و سیاستگذاران باید با برنامه ریزی مناسب، آموزه مهم دینی را در میان سایر اقشار مردم فرهنگ سازی و نهادینه کنند.

آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره وضعیت سرانه مطالعه در کشور، گفت: مطالعه و کتابخوانی یکی از مهمترین راه های افزایش شناخت و معرفت آدمی نسبت به خود، جهان پیرامون و خالق هستی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: در طول تاریخ بشر، مطالعه و کتاب خوانی همواره مورد تاکید تمدن ها و ملت ها بوده و در این میان دین مبین اسلام بیشترین تاکید بر مطالعه و کتابخوانی دارد تا حدی که کتاب، بزرگ ترین معجزه پیامبر اسلام(ص) است.

این استاد حوزه افزود: اهمیت خواندن و مطالعه در اوایل اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به ۱۰ نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد.این امر از اهمیت علم و مطالعه در اسلام، آن هم بدترین شرایط جنگ خبر می‌دهد.

وی ادامه داد: در این باره هم آیات و روایات فراوانی مردم را دعوت به مطالعه و تفکر می کنند. پیامبر اکرم  هم در مورد اهمیت مطالعه می فرمایند: طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه یحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛ لذا با توجه به اهمیت مطالعه و کتابخوانی در دین اسلام شایسته است عموم انسان ها و به ویژه مسلمانان که تابع قرآن و سنت هستند، انس بیشتری با مطالعه و کتابخوانی داشته باشند.

آیت الله فقیهی با اشاره به نقش مسئولین در ارتقاء امر مطالعه در جامعه گفت: مسئولین و متولیان امور فرهنگی و سیاستگذاران باید با برنامه ریزی مناسب این آموزه مهم دینی را در میان سایر اقشار مردم فرهنگ سازی و نهادینه کنند تا سرانه مطالعه افزایش یابد و اثرات مثبت آن در جامعه مشهود باشد.

این عضو جامعه مدرسین یکی از راه های تشویق مردم به کتابخوانی را ایجاد انگیزه برای مطالعه در خانواده ها دانست و اظهار داشت: خانواده به عنوان اولین و کوچکترین نهاد اجتماعی می تواند در این راستا نقش به سزایی ایفاء کند و والدین و فرزندان بخشی از روز را درخانه وقت برای مطالعه و کتابخوانی بگذارند.

این استاد حوزه عنوان کرد: رهبر حکیم انقلاب که خود این شخصیت بزرگوار از نوجوانی مانوس با کتابخوانی و مطالعه بودند، بارها به اهمیت و ترویج کتاب خوانی در جامعه تاکید داشته و فرمودند کتابخوانی برای ملت، فریضه و لازم است.

وی گفت: بزرگان و علمای ما نیز در طول زندگی شان همواره درحال مطالعه بوده اند و تا نیمه های شب کارهای علمی می کردند و به مطالعه و کتاب خوانی بسیار اهمیت می دادند.

آیت الله فقیهی ادامه داد: در احوالات علما آمده که لحظه ای وقت خود را به بطالت نمی گذراندند چرا که یا مشغول عبادت یا مطالعه بودند. بنابراین سزاوار است سیره عملی این بزرگان و شخصیت ها برای نسل امروز بیان تا الگویی برای جوانان و فرزندان ما باشند.

عضو جامعه مدرسین افزود: اما نکته دیگری که باید در امر مطالعه و کتاب و کتاب خوانی مورد توجه ویژه قرار داد، این است، مطلع ایم کتاب های زیادی در کشور منتشر می شود، منتها هر کتابی برای مطالعه مفید نیست و چه بسا مضر هم باشد. به همین دلیل باید در این امر نیز مواظبت هایی صورت گیرد تا شاهد مشکلاتی در مسیر هدایت نشویم.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha