دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ استاد حوزه با بیان این که نباید در سؤال به افراط و تفریط مبتلا شویم، گفت: عده ای از همه چیز سؤال می کنند و می خواهند به آن برسند که این امر نه تنها درست نیست بلکه به جایی هم نخواهد رسید و در مقابل، برخی حتی از ضروری ترین مسائل خود هم سؤال نمی کنند و از رسیدن به حقیقت امتناع دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان غربی، حمیده حسن‌پور امروز در نشست علمی پژوهشی با عنوان «اهمیت پرسشگری در عرصه علم آموزی از منظر نهج البلاغه» که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا(س) شاهین دژ برگزار شد، با بیان این که در هر علمی لازم است انسان به اهل آن مراجعه کند، اظهار داشت: سؤال برای رسیدن به علم و آگاهی مظهر رشد و کمال است و امام علی(ع) آن را کلید قلب ها برای تعالی انسان معرفی می کند و اگر سؤال برای رسیدن به جواب و حقیقت باشد از فضائل انسانی تلقی می شود.

وی با بیان این که نهج البلاغه مجموعه ای از خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار امام علی(ع) است، ادامه داد: امیرالمؤمنین در هر عرصه ای لب به سخن گشوده به قدری حق مطلب را ادا کرده است که گویی تمام عمرشان را در آن زمینه به تحقیق و پژوهش گذرانده اند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: براساس بیانات امام علی(ع) در نهج البلاغه سؤال کردن باید فوائد دنیوی و اخروی داشته باشد و در اموری که برای انسان ثمری ندارد، موجب اتلاف وقت می شود و انسان را از امورات مهم باز می دارد و برخورد امیرالمؤمنین با سؤال بی جای اشعث، بر این مسئله تاکید دارد.

وی با بیان این که نباید در سؤال به افراط و تفریط مبتلا شویم، گفت: عده ای از همه چیز سؤال می کنند و می خواهند به آن برسند که این امر نه تنها درست نیست بلکه به جایی هم نخواهد رسید و در مقابل برخی حتی از ضروری ترین مسائل خود هم سؤال نمی کنند و از رسیدن به حقیقت امتناع می کنند و بقا در جهالت و تاریکی را بر رسیدن به حقیقت ترجیح می دهند.

حسن پور تصریح کرد: عده ای ار طرح سؤال مقصودشان این است که به جوابی دست پیدا بکنند که دل‌خواهشان هست نه واقعیت، بنابراین به دنبال بهانه هستند و چنین انسانی باید در خود روحیه حق طلبی و حقیقت جویی را تقویت کند و بعدا به سراغ جواب سؤال برود.

انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha