سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ هفته کتاب امسال حال و هوای متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است. دیگر نه خبری از نمایشگاه‌های کتاب در سالن‌های مختلف بود و نه سلفی‌ با کتاب‌های جدید! اما یک پیام، هفته کتاب متفاوتی را برای طلبه‌های مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) رقم زد: «خواهران، برای نمایشگاه کتاب آماده‌اید؟»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، هفته کتاب امسال حال و هوای متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده است.

دیگر نه خبری از نمایشگاه‌های کتاب در سالن‌های مختلف بود و نه سلفی‌ با کتاب‌های جدید!

جشن امضا و شرکت در نشست‌های کتاب‌خوانی، این‌ها همه به خاطراتی تبدیل شد که طلبه‌ها با غصه آن‌ها را مرور و تصاویر سال‌های قبل را در گروه‌ها با هم به اشتراک می‌گذاشتند.

حتی کمتر کسی از بن‌های خرید کتاب حرف می‌زد و همه گوش‌به‌زنگ آخرین اخبار قرنطینه بودند که تا چه زمانی امتداد پیدا خواهد کرد؟

اما یک پیام، هفته کتاب متفاوتی را برای طلبه‌های مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) رقم زد: «خواهران، برای نمایشگاه کتاب آماده‌اید؟»

بین طلبه‌ها ولوله شده بود و فضای مجازی را روی سرشان گذاشتند؛ نمایشگاه کتاب؟ آن‌هم در شرایطی که کرونا بر گلوی شهر چنگ انداخته است؟! امکان ندارد.

نمایشگاه فروش کتاب در کمال ناباوری و به‌صورت مجازی آن‌هم همراه با تخفیف برگزار شد؛ سبد خرید خواهران طلبه پر شده بود و لیست کتاب‌های انتخابی‌شان را با هم به اشتراک می‌گذاشتند.

استاد بلدی نیز نشست‌های علمی را با موضوعات روش‌های مطالعه و پژوهش برای طلاب برگزار کرد.

بخش معرفی کتاب اما کلی حرف برای گفتن داشت؛ این بار علاوه بر معرفی کتب اربعه و چند عنوان کتاب تخصصی دیگر توسط اساتیدی چون سلامی و بهمئی، از خود خواهران طلبه خواسته شد تا طی نشست‌های شبانه و به‌صورت آنلاین از بهترین کتاب‌هایی که تأثیر مثبتی بر سبک زندگی‌شان داشته صحبت و چکیده‌ای از آن را معرفی کنند.

کتاب خودآموز مقدمات پژوهش یکی از عناوین کتب معرفی شده توسط استاد سلامی بود که در نشستی مجازی به بررسی آن پرداختند.

این فعالیت علاوه بر ایجاد فضای صمیمی باعث مشارکت فعال تمام طلاب و ایجاد فضایی مطمئن جهت به اشتراک‌گذاری مطالب مفیدی شد که در حصار ذهن‌ها محصور بود.

خبر خوش دیگر، افزایش کیفیت و کمیت کتاب‌های کتابخانه حوزه بود که از پوستر کتاب‌های تهیه شده در فضای مجازی رونمایی و طلاب در جریان تازه‌ترین‌های کتابخانه قرار گرفتند.

فایل‌های پی‌دی‌اف بیش از یک هزار نسخه کتاب نیز به‌صورت آرشیوی در اختیار طلاب قرار گرفت تا در شرایط کرونا و با توجه به قرنطینه از مطالعه باز نمانند.

همچنین با توجه به عدم آشنایی کامل طلاب جدیدالورود با نحوه سیر مطالعاتی، ضمن برگزاری سخنرانی مجازی و معرفی کتب شهدا از جمله کتاب خاک‌های نرم کوشک توسط استاد اکرم بهمئی و میزگردی با موضوع روش‌های مطالعه بین تمام طلاب برگزار شد تا تجربه‌های خود را از روش‌های مطالعه بازگو کنند.

علاوه بر فایل‌های صوتی، کلیپ‌های چند دقیقه‌ای معرفی کتاب‌های شاخص و به‌ویژه مفید از دیدگاه رهبری در اختیار طلاب قرار گرفت که از جمله آن‌ها می‌توان به کلیپ کتاب‌های ۳ دقیقه در قیامت، خاطرات سفیر و انسان ۲۵۰ ساله اشاره کرد.

گزارش از؛ حنان سالمی

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha