شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار مدیر حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه حرکت در چارچوب اصول، منجر به نتیجه اثربخش خواهد شد، گفت: سیاست ما تبعیت از قانون است و در این مسیر خارج از قانون عمل نمی‌کنیم مگر اینکه بتوانیم مجوز جدیدی را دریافت کنیم.

به گزارش خبرگزاری ‌حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور امروز در دیدار با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در دفتر جامعه مدرسین انجام شد، با اشاره به آغاز به کار تلویزیون اینترنتی کوثر عنوان کرد: این بستر رسانه‌ای دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ساعت ۱۱ به ارائه محتواهای معارفی و دینی خواهد پرداخت.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که حوزه‌های اثرگذاری خود را ارتقا دهیم، اظهار کرد: به علت مشکلات موجود از جمله شیوع ویروس کرونا امسال بیشتر از ظرفیت فضای مجازی استفاده کردیم و توانستیم روند جذب خود را افزایش دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه حرکت در چارچوب منجر به نتیجه اثربخش خواهد شد، خاطرنشان کرد: سیاست ما تبعیت از قانون است و در این مسیر خارج از قانون عمل نمی‌کنیم مگر اینکه بتوانیم مجوز جدیدی را دریافت کنیم.

وی اضافه کرد: برخی از محتواهای آموزشی پیش از این تهیه شده بود و اکنون مورد استفاده قرار گرفته است اما بخش قابل توجهی از محتواهای آموزشی در قالب‌های جدید با استفاده از سامانه مدرس تولید شده است و اکنون بیش از ۸۵ درصد از طلاب در سامانه مدرس از محتواهای آموزشی استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور خاطرنشان کرد: در برخی از مدارس تلاش کردیم تا شروع سال تحصیلی را به صورت حضوری رقم بزنیم اما در مجموع با توجه به شرایط کرونا برنامه‌های حوزه خواهران با ظرفیت فضای مجازی دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: ۴۵ روز پس از سال تحصیلی ارزیابی مورد نیاز را در حوزه آموزش انجام دادیم و متوجه شدیم که همه بخش‌ها به صورت جدی وارد آموزش مجازی شده‌اند و دستاورد مطلوبی نیز حاصل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: هشت انجمن علمی ویژه اساتید در فضای کوثر نت تشکیل شده است که در آن اساتید محتواها و مطالب خود را به اشتراک می‌گذارند و از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌مند می‌شوند که این کار برای ارتقای سطح علمی اساتید کار ارزشمندی است.

وی تصریح کرد: گروه‌های دانشی را تشکیل داده‌ایم تا مدیریت امر دانش در حوزه ادبیات، فقه و دیگر حوزه‌ها را به دست گیرند و نظارت محتوایی بر آن‌ها را دنبال کنند و معاونت‌های محتوایی نیازهای محتوایی خود را با گروه‌های علمی در میان می‌گذارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور عنوان کرد: این گروه‌ها در حوزه دانشی پشتیبان معاونت آموزش هستند؛ اکنون هر حوزه دانشی دارای شناسنامه است؛ یک تیم بر انتخاب استاد و موضوعات مورد نظر برای پژوهش مدیریت می‌کند و طلابی که زیبنده یک حوزه تخصصی هستند در آن حوزه تألیف کتاب می‌کنند که این افراد در گروه‌های علمی استعدادیابی می‌شوند.

وی با بیان اینکه با استفاده از دیتا سنتر امین توانسته‌ایم به صورت متمرکز سرویس‌دهی و نظارت را به شیوه مطلوب دنبال کنیم، مطرح کرد: یکی از مزایای نسبی حوزه علمیه خواهران این است که توانسته است مجموعه خود را منظم کند و بخش زیادی از این دستاورد را مدیون بسترهای فضای مجازی است، در این راستا هفته‌ای یک یا دو جلسه برخط در حوزه مباحث سازمان و محتوای دروس برگزار می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ما باید در حوزه خواهران شاهد برپایی مدارس مجازی باشیم به این علت در کلاسی که اساتید برای شاگرد تدریس می‌کنند نمایندگان مدرسه از جمله آموزش و غیره نیز حضور دارند و برای فراهم‌سازی چنین بستری تلاش‌های بسیاری انجام شده است.

وی گفت: از همان ابتدا حضور ۱۲ هزار نفر آنلاین در بستر سامانه مدرس را فراهم کردیم و اکنون نزدیک به ۹ هزار نفر به صورت برخط در این سامانه حضور می‌یابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با تاکید بر اینکه طلاب حوزه‌های علمیه خواهران مهارت‌های پژوهش و مطالعه تخصصی را به بهترین صورت دنبال خواهند کرد، عنوان کرد: اینکه ما کتابخانه‌ها و محتواهای آموزشی و علمی را به خانه‌ها بردیم موجب ارتقای علمی طلاب شده است؛ ۲۵ نفر از ۵۲ برگزیده جشنواره علامه حلی اخیر از حوزه علمیه خواهران بودند این دستاورد نشان از دسترسی آسان طلاب به منابع است.

وی ادامه داد: جدی گرفتن آموزش غیرحضوری در چارچوب استانداردهای مورد نظر دستاوردهای مطلوبی برای حوزه‌های علمیه خواهران به دنبال داشته است؛

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به دستاوردهای حاصل شده در حوزه تدوین و چاپ کتب درسی عنوان کرد: حجم ۴۸ کتاب را با مشاوره با اساتید متناسب با واحدهای آن‌ها تغییر دادیم و بعد از آن با مشارکت نشر هاجر و معاونت پژوهش صفحه‌آرایی کتب درسی را بازنگری کردیم و صرفه‌جویی مطلوبی را رقم زدیم.

وی اضافه کرد: مقرر است کتب جدید را به عنوان جزوه چاپ کنیم و بازخوردگیری لازم را انجام دهیم تا نظرات اساتید اعمال شود که این کار طی بازه زمانی دو ساله انجام می‌شود تا بتوانیم به متن مناسب برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور تصریح کرد: همه اساتید یک رشته باید نسبت به جزواتی که طراحی می‌شود توجیه شوند و در این راستا نیز برای هر درسی جلسات مختلف برگزار می‌شود تا رفع اشکالات رقم زده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha