جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کویت نے اسرائیلی مصنوعات فروخت کرنے والی دکان  بند کر دیا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل به موهنین به پیامبر اسلام پیوست

هواداران یک باشگاه فوتبال رژیم صهیونیستی در اعتراض به خرید بخش زیادی از سهام این باشگاه از سوی امارات، عبارت های موهنی را نسبت به پیامبر اکرم(ص) روی دیوار بیرونی استادیوم این باشگاه در شهر قدس نوشتند. پایگاه خبری« sport۱» وابسته به روزنامه عبری زبان «معاریو» گزارش داد: هواداران باشگاه «بیتار القدس» پس از باخت تیم فوتبال شان در برابر باشگاه «مکابی حیفا» و در اعتراض به تلاش برای فروش سهم این باشگاه به یک سرمایه گذار از خاندان سلطنتی امارات عبارت های موهنی را نسبت به عرب ها و حضرت محمد(ص) روی دیوار بیرونی استادیوم این باشگاه در شهر قدس نوشتند. این پایگاه خبری گزارش داد: عبارت هایی مشابه «مرگ بر عرب ها»، «هرگز نمی توانند ما را بخرند» روی دیوار استادیوم این باشگاه نوشتند. علاوه بر این عبارت ها، هواداران این تیم صهیونیستی با عبارت هایی موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اهانت کردند. پیش بینی می شود که «موشیه حوجیج» رئیس این باشگاه در ساعت های آتی به همراه اعضای مدیریت تیم بیتار القدس به ابوظبی سفر می کند تا درباره تکمیل معامله فروش مذاکره کند. این پایگاه اعلام کرد: در چارچوب این معامله، انتظار می رود که یک شرکت کارگزاری به ریاست «ناعوم کوهین» دیدار با خاندان سلطنتی امارات را ترتیب دهد. به نظر می رسد که این معامله در روزهای آینده انجام شود پایگاه خبری عبری زبان «واللا» گزارش داد: مالکان بیتارالقدس فاش کردند که شیخ حمد بن خلیفه آل نهیان ۴۹ درصد از سهام این باشگاه را در اختیار دارد. باشگاه فوتبال بیتار القدس، بزرگ‌ترین باشگاه قدس است که هواداران آن به نژادپرستی و دشمنی با عرب ها و مسلمانان شهرت دارند.

یزد نامزد پایتخت «صحیفه سجادیه» شد

حسین دشتی، رئیس امور قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امروز ۱۴ آذرماه، در وبیناری با حضور مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان، اظهار کرد: گروه قرآن و عترت این اداره از چند بخش ساماندهی مؤسسات مانند «تمدید و تقاضای ایجاد مؤسسه» با مسئولیت فاطمه عبدالحسینی، «برگزاری دوره‌های آموزشی و آزمون سراسری قرآن و عترت» با مسئولیت سیدمحمدرضا نجم‌الهدی، «بیمه فعالان قرآنی» با مسئولیت حسین عبدالحسینی و «ارتباطات و هماهنگی مؤسسات قرآنی و شهرستان‌ها» با مدیریت حجت‌الاسلام حسن مظفری در حال ارائه خدمت به جامعه قرآنی است. وی با اشاره به برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری «قرآن و عترت» در استان یزد، گفت: این آزمون هفته اول اسفندماه سال جاری در این استان و به صورت آنلاین و غیرحضوری برگزار خواهد شد. دشتی با اشاره به اینکه اول دی‌ماه سال جاری ثبت‌نام قرآن آموزان آغاز می‌شود، ادامه داد: این آزمون در سه گروه امتحانی «ترجمه و مفاهیم قرآن کریم» شامل دو  رشته، گروه «معارف اهل بیت (ع)» شامل سه رشته و «حفظ قرآن کریم» در ۹ رشته برگزار خواهد شد و جوایز در نظر گرفته شده نیز اگر فردی بتواند در رشته حفظ کل از نمره حدنصاب، ۷۵ از آزمون کتبی و ۱۰۰ از آزمون شفاهی را کسب کند، بدون قرعه‌کشی یک میلیون تومان دریافت خواهد کرد. وی افزود: همچنین اگر از حد نصاب نمره ۷۵ از آزمون کتبی و ۹۰ از آزمون شفاهی کسب کنند، بدون قرعه‌کشی ۳۰۰ هزار تومان جایزه دریافت می‌کنند و بقیه در قرعه‌کشی شرکت داده می‌شوند که ۱۰۰ هزا تومان جایزه و خردسالان نیز ۱۵۰ هزار تومان جایزه دریافت خواهند کرد. رئیس امور قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از اختصاص جایزه ویژه استانی برای رشته «صحیفه سجادیه» خبر داد و به نامزدی این استان برای کسب پایتختی «صحیفه سجادیه» اشاره کرد و گفت: از بین شش استان کشور که متقاضی اخذ عنوان پایتخت صحیفه سجادیه بودند، استان یزد انتخاب شد که تا پایان سال ۱۴۰۰ پایتخت صحیفه سجادیه ایران خواهد بود و امیدواریم با همکاری مؤسسات و فعالان قرآنی بتوانیم به خوبی این کتاب گران‌سنگ و میراثی که از امام سجاد(ع) به دست ما رسیده، را معرفی و از غربت در آوریم. وی نقش مدیران مؤسسات قرآنی در تشویق عموم مردم برای شرکت در رشته‌ صحیفه سجادیه آزمون را یادآور شد و  گفت: مدیران برای غربت‌زدایی از این کتاب گران‌سنگ  نقش مؤثری دارند و امیدواریم با کسب این عنوان فعالیت‌های در خور و شایسته‌ای در این حوزه انجام شود.

استاد جعفر الهادی درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین‌ جعفر الهادی (خوشنویس)  پدر شهید  و از اساتید پیشکسوت حوزه‌ علمیه قم درگذشت. حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر الهادی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در ۷۴ سالگی بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. وی که در علومی چون حدیث، کلام، ملل و نحل صاحب نظر بود در تاسیس مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم تلاش‌های بسیاری انجام داد و آثار گرانقدری را نوشت . این استاد برجسته حوزه علمیه قم، علاوه بر تالیف و تدریس سفرهای تبلیغی بسیاری به خارج از کشور داشت و در ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) از هیچ تلاشی فروگذار نکرد   . خبرگزاری حوزه،‌ فقدان این عالم محدث را به حوزه های علمیه و خانواده وی تسلیت می گوید. خبرهای تکمیلی در خصوص مراسم تشییع و تدفین متعاقبا اعلام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی هشدار انقلابی داد

حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس پیش از ظهر امروز در جریان بازدید از خبرگزاری رسا با اشاره به ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان، گفت: ما باید این نکته را بدانیم که دشمن این اقدام را در پی شکست های متعددی که از انقلاب اسلامی خورده بود، انجام داد و نباید این موضوع را دست برتر بودن آنها دانست. وی ادامه داد: امروز انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و تعالی قرار دارد و موقعیت ها و زمینه ها را یکی پس از دیگری از استکبار می گیرد، از این رو استکبار نیز آرام ننشسته و عکس العمل نشان می دهد. حجت الاسلام والمسلمین مصلحی هشدار داد: نباید در انعکاس های خبری فضا به گونه ای جلوه داده شود که جمهوری اسلامی از استکبار لطمه خورده است؛ اگر چه فقدان دانشمند هسته ای کشورمان بسیار سنگین است، اما باید دانست که این اقدام تروریستی در پی ضربه هایی بود که دشمن از جانب ما دریافت کرده است که ما به دلیل مصالح امنیتی نمی توانیم آنها را بیان کنیم. رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افول دنیای استکبار خاطرنشان کرد: امروز دنیای استکبار رو به افول بودن خود را به خوبی حس می کند، لذا دست به اقدامات ناشیانه می زند. باید نظریه افول دنیای استکبار را در مجامع علمی آمریکا مورد بررسی قرار دهیموی با تأکید بر اینکه امروز دنیای استکبار در حال فروپاشی است، عنوان کرد: امروز ما باید نظریه افول دنیای استکبار و آمریکا را در فضای علمی و دانشگاه های خود آمریکا مورد بررسی قرار دهیم؛ امروز ۱۴ میلیون مقاله از سوی هیأت علمی ها و اساتید دانشگاه های خود آمریکا نوشته شده که افول این کشور را در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و حتی نظامی مورد بررسی قرار داده اند و باید دانست که همه اینها نتیجه انقلاب اسلامی است. حجت الاسلام والمسلمین مصلحی در ادامه به حضور و نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان خاطراتی از حضور خود در دفاع مقدس پرداخت و بیان کرد: روحانیت مجموعه ای است که متناسب با اقتضای زمان و مأموریتی که دارد در عرصه های مختلف حضور می یابد. رییس سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با اشاره به اینکه روحانیت در عرصه های مختلف همچون دفاع مقدس حضور سازنده داشته است، گفت: حتی با صراحت می توان گفت که شهید حاج قاسم سلیمانی دست پرورده روحانیت بود؛ ایشان کتاب های اخلاق آیت الله مصباح یزدی را همواره مطالعه می کردند و از آنها برای زندگی خودشان راهکار می گرفتند. وی بر ضرورت بررسی نقش روحانیت در عرصه های مختلفی همچون دفاع مقدس، مقابله با تهاجم فرهنگی و دوران پس از دفاع مقدس تأکید کرد و افزود: اصحاب رسانه باید نقش روحانیت در عرصه مقابله تهاجم فرهنگی و مقابله با تهاجم های اقتصادی دشمن را با خط دهی و طرح موضوع دنبال کنند. حجت الاسلام والمسلمین مصلحی با اشاره به ضرورت پیگیری مستمر و مداوم مطالبات امامین انقلاب در رسانه های کشور گفت: امروز رسانه های حوزوی باید در راستای زمینه سازی برای ظهور حرکت کرده و اذهان حوزویان را نسبت به پدیده نفوذ در حوزه حساس کنند. وی در پایان هشدار داد: امروز دشمن با نفوذ در حوزه های علمیه در پی آن است که آنتی تز انقلاب ار از درون حوزه استخراج کند و باید دانست برای این موضوع سرمایه گذاری های بسیار سنگینی صورت گرفته است.

بودجه حج و زیارت بالا رفت

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت دیروز (چهارشنبه، ۱۲ آذرماه) به مجلس تحویل داد، مجموع اعتبارات سازمان حج و زیارت برای سال آینده رقمی بالغ بر ۱۲۲.۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده است که در مقایسه با بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۶۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بودجه این سازمان برای سال ۹۹ بالغ بر ۶۸.۰۰۰ میلیون ریال بود. بیشترین هزینه این سازمان در اعزام زائر به عربستان و عراق مصرف می‌شود که به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته و تاثیر آن در هزینه‌های حج و عتبات، رقم بودجه سازمان حج و زیارت را برای سال بعد این‌چنین تحت تاثیر قرار داده است. تنها ماموریت تعریف شده برای سازمان حج و زیارت «سامان‌دهی اعزام زائران به حج، عمره و عتبات عالیات» است. طبق این بودجه‌بندی، در سال ۱۴۰۰ همانند سال‌های گذشته سازمان حج و زیارت مامور به اعزام ۸۵ هزار زائر به عربستان برای حج تمتع و ۵۰۰ هزار زائر به عتبات عالیات است که اعتبار هزینه‌ای درنظر گرفته‌شده برای سفر حج تمتع ۷۸.۰۷۴ میلیون ریال و برای سفر عتبات عالیات ۳۳.۹۲۶ میلیون ریال برآورد شده است. در این لایحه همانند سال‌های اخیر، ردیف بودجه‌ای برای سفر عمره درنظر گرفته نشده است. ایران از سال ۱۳۹۴ در اعتراض به تعرض دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی، اعزام زائران را به عمره متوقف کرده است. اعتبارات هزینه‌ای نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با عنوان استفاده از کالا و خدمات در این لایحه، ۵۰.۰۰۰ میلیون ریال محاسبه شده است.

انگلستان حامی بانک‌های اسلامی شد

بانک انگلستان تاریخ راه‌اندازی تسهیلات جدید بدون سود مبتنی بر شریعت اسلامی را اعلام کرد که اولین بار از یک بانک مرکزی غربی ارائه می‌شوند. بانک می‌گوید این تسهیلات، که در آن سپرده‌های بانک‌های اسلامی توسط صندوق بازدهی از دارایی‌های سازگار با شریعت با کیفیت بالا پشتیبانی می‌شود ، «نقش انگلستان را به عنوان مرکز مالی بین المللی پیشرو در امور مالی اسلامی در خارج از جهان اسلام بیشتر تقویت می کند».دارایی اقتصاد اسلامی در سال ۲۰۱۹ مجموعاً ۲.۴ تریلیون دلار دارایی بود که ۱۱ درصد بیشتر از سال قبل و یک سوم بیشتر از سال ۲۰۱۵ بود. در سخنرانی که در هفته مالی اسلامی انگلستان ایراد کرد ، اندرو هاوزر از بانک انگلیس گفت که جنبه‌های کلیدی «اقتصاد اسلامی»، آن را به ویژه برای تامین مالی پس از بهبودی از بیماری کرونا مناسب می‌سازد. هاوزر گفت که این جنبه ها شامل اولویت‌بندی سهام مشابه ریسک نسبت به بدهی، در نظر گرفتن ملاحظات اخلاقی و زیست محیطی در تصمیم گیری‌های مربوط به سرمایه گذاری و پذیرش راه حل‌های نوین مالی فراتر از بانکداری سنتی است. با این حال ، وی خاطرنشان کرد که بانک‌های اسلامی چالش‌های طولانی در مدیریت کارآمد نقدینگی خود دارند، با بیان اینکه تسهیلات جدید سپرده بانک مرکزی بدون بهره بانک انگلیس «برای کمک به تساوی شرایط بازی طراحی شده است».گفته می‌شود بانک‌های متعارف (غیراسلامی) برآورده ساختن تعهدات، طیف وسیعی از دارایی‌های نقدینگی با کیفیت بالا را در اختیار دارند ، از جمله پول نقد و ذخایر بانک مرکزی. بدهی دولت و شرکت ها؛ و اوراق بهادار با پشتوانه دارایی. آنها همچنین می‌توانند در بازارهای پول ایمن و بدون ضمانت وام بگیرند و به عنوان پشتوانه از بانک‌های مرکزی استفاده کنند. اما ممنوعیت بانک‌های اسلامی در پرداخت یا دریافت سود به این معنی است که آنها نمی توانند به بسیاری از این ابزارها دسترسی داشته باشند. تسهیلات جدید نقدینگی بانک انگلیس قرار است انعطاف‌پذیری بیشتری در تأمین نیازهای داراییهای نقدینگی با کیفیت بالا برای بانکهای اسلامی انگلستان فراهم کند و آنها را قادر می سازد دارایی مشابه ذخایر خود را در یک محیط مبتنی بر عدم بهره نگه دارند.

شیخ عیسی قاسم توطئه عادی سازی را محکوم کرد

آیت الله شیخ عیسی قاسم گفت: از ابتدا روشن بود که عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی عواقب خطرناک و فاجعه باری به همراه خواهد داشت. آیت الله قاسم در بیانیه ای درباره عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: ذلت رژیم های عادی کننده روابط با رژیم صهیونیستی اندکی پس از امضای سند خیانت خود را نشان داد. شیخ قاسم بیان کرد: عادی کنندگان روابط با صهیونیست ها از امت خود اعلام برائت کردند و ایمان آوردند که سرنوشتشان در دستان آمریکا و رژیم صهیونیستی است. وی تاکید کرد: در محافل عادی و نخبگان امت اسلامی، هرگز چنین خواری و ذلتی را نخواهند پذیرفت؛ ذلتی که با بافت فکری و روانی و مقاومت آن تناقض دارد.

مسجد هراسی در اروپا شدت گرفت

ماه نوامبر سال جاری میلادی ماه آگاهی از اسلام هراسی با هدف مقابله با پیش داوری ها و تعصب هایی بود که مسلمانان انگلیس اغلب آنها تحمل می کنند. شاید برخی از افراد به اندازه کافی خوش شانس بودند که این آزارها و اذیت ها را تجربه نکرده باشند و به همین دلیل فکر کنند اسلام هراسی مربوط به گذشته است. اما در مارس ۲۰۲۰ وزارت کشور انگلیس گزارش داد که ۵۰ درصد از جنایات های ناشی از نفرت که بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به پلیس گزارش شد علیه مسلمانان در انگلیس و ولز انجام شده بود. در این دوره زمانی سه هزار و ۸۹ تخلف در این زمینه به پلیس انگلیس گزارش شد. هیچ گروه مذهبی دیگری در انگلیس و ولز به اندازه مسلمانان این میزان آزار و اذیت را تجربه نکرده اند. گزارش ها حاکی از آن است که حملات اسلام هراسانه پس از حوادث تروریستی اخیر افزایش یافته است. پس از حمله سال ۲۰۱۹ به مساجد «کریستچرچ» نیوزیلند ، حملات اسلام هراسانه تقریبا ۵۹۳ درصد افزایش یافت و پس از بمب گذاری های منچستر در سال ۲۰۱۷ این حملات ۷۰۰ درصد افزایش یافت. اما در حالی که این روزها مسجد هراسی هم تبدیل به پدیده ای در حال افزایش در کشورهای اروپایی از جمله انگلیس شده است مساجد شروع به روایت واقعیت سخت اسلام هراسی در این کشور و راه های مقابله با آن کرده اند. «شهیده رحمن»،نویسنده و عضو هیئت امنای مسجد مرکزی کمبریج در این باره گفت: ما قبلا هرگز از کلملات اسلام هراسی و مسجد هراسی استفاده نمی کردیم اما اکنون این ها تبدیل به پدیده هایی شده اند که اکثریت مسلمانان و مکان های عبادی در انگلیس با آنها مواجه هستند. وی افزود:من در کمبریج بزرگ شدم و در آن زمان با نژادپرستی مواجه بودیم و خبری از اسلام هراسی نبود. در آن زمان مسئله این بود که ما از کجا آمده ایم اما اکنون مسئله دینی است که ما پیرو آن هستیم. رحمن همچنین گفت: از اوایل دهه ۲۰۰۰ به دلیل حوادث اتفاق افتاده در سراسر جهان به ویژه حمله القاعده به برج های دوقلو در نیویورک اسلام هراسی شدت بیشتری گرفت. «عثمان بات»،امام جماعت و از رهبران اسلامی در کمبریج و هرتفوردشایر نیز در این باره می گوید: ما نمی توانیم اجازه دهیم دین ما نادرست معرفی شود. یکی از تعالیم در اسلام که همیشه وجود دارد این است که اگر کسی جان یک انسان بی گناه را بگیرد مانند این است که جان همه انسان ها را گرفته است و از سوی دیگر نجات یک زندگی شبیه نجات همه بشریت است. وی افزود: چگونه یک مسلمان می تواند به شخص دیگری آسیب برساند؟ این بر خلاف آموزه های اسلام است و یک مسلمان واقعی هرگز دست به چنین اقدامی نمی زند. بات همچنین گفت: هراس مانع ادغام ما در جامعه می شود و به همین دلیل است که عمل کردن به آنچه ما آن را به عنوان صلح در جامعه تبلیغ می کنیم بهترین شکل آموزش به افراد اطراف ماست و در هر کجا که زندگی می کنیم. شهیده هم این جمله را تایید می کند و می گوید: این در اصل به معنای تعامل با افرادی است که اسلام را به درستی نمی فهمند و برای این است که این افراد از دین اسلام آگاه شوند. وی افزود: از طریق صحبت با مردم و برقراری ارتباط آزاد ، گاهی اوقات می توانید دیدگاه مردم را تغییر دهید و باید این گفتگوها را تا آنجا که به نتیجه می رسد ادامه دهید. شهیده همچنین گفت: اگرچه تلاش برای از بین بردن تعصب ها از طریق گفتگوی آزاد و آموزش راهی مسالمت آمیز برای پرداختن به هر مسئله ای است ، اما برای افرادی که با تعصب روبرو هستند این اغلب یک کار بزرگ روزانه است و افراد باید دائما برای این کار آماده باشند. عضو هیئت امنای مسجد مرکزی کمبریج تاکید کرد: ما باید به طور مضاعف و سخت کار کنیم تا نشان دهیم مسلمانان چیزی نیستند که رسانه ها از آنها تصویر می کنند. اقلیت کوچکی نام مسلمانان را لکه دار می کنند و این منصفانه نیست که به همه مسلمانان با همین دید نگاه شود.

شیخ زاریا جنایت بوکوحرام را محکوم کرد

دفتر «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه با صدور بیانیه‌ای کشته شدن جمعی از کشاورزان این کشور از سوی عوامل گروه تروریستی بوکوحرام را محکوم کرد. این دفتر در بیانیه خود ضمن محکوم کردن کشتار کشاورزان بیگناه در ایالات «بورنو» اعلام کرد، بوکوحرام به هیچ وجه نماینده مسلمانان نیست. در بخش دیگر این بیانه آمده است: این گروه توسط نیروهایی ایجاد شده که تصمیم دارند چهره صلح‌آمیز اسلام را نابود کنند. افزایش حملات تروریستی و آدم‌ربایی آخرین نمونه از اقدامات رژیم حاکم بوهاری در نیجریه است. رژیم حاکم به جای محافظت از جان و مال مردم که وظیفه هر دولتی است، در تلاش برای کشتن و از بین بردن معیشت مردم بیگناه است. در بخش دیگر این بیانیه آمده است: حتی اخیرا معترضان صلح طلب به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز به ادامه بازداشت غیرقانونی شیخ زکزاکی در «آبوجا» مورد حملات بیرحمانه عوامل امنیتی قرار گرفته‌اند. اعضای گروه تروریستی بوکوحرام یکشنبه به کشاورزان روستای «گارین کواشبه» در ایالت بورنوی نیجریه که در حال کار در مزارع برنج بودند، یورش بردند. «حسن زبرماری» رئیس سابق اتحادیه کشاورزان ایالت بورنو پیش‌تر اعلام کرده بود که در این حمله تروریست‌ها، حداقل ۴۴ کشاورز کشته و چند تن زخمی شدند. بوکوحرام، در سال ۲۰۰۹ یک شورش و جنگ خونین را در شمال شرقی نیجریه به راه انداخت و بتدریج دامنه حملات خود را به کشورهای همسایه شامل نیجر، چاد و کامرون گسترش داد. این گروه تروریستی همچنین در سال ۲۰۱۵ ارتباط و بیعت خود را با داعش اعلام کرد. بنا بر اعلام دفتر هماهنگی امور انسان‌دوستانه سازمان ملل، در نتیجه فعالیت‌های تروریستی یک دهه‌ اخیر بوکوحرام در نیجریه، بیش از سی هزار نفر کشته و نزدیک به ۳ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

«عاشقانه‌ها»‌ی شهدای از راه رسید

دفتر اول کتاب «عاشقانه‌ها»؛ با عنوان کامل «عاشقانه‌هایی از شهدای انقلاب و دفاع مقدس» که به کوشش پژمان عرب، گردآوری و تدوین شده است، انتشارات «راه یار» آن را منتشر و روانه بازار نشر کرد. بنابرین گزارش، دفتر اول «عاشقانه‌ها»؛ برش‌هایی از وصیت‏نامه‌ها و نامه‌های شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خطاب به همسران و فرزندانشان است. در مقدمه کوتاه کتاب، این چنین آمده است: «عاشقانه‌های ساده، اما زلال، از جان‌های سرشار و سرمست از عشق و محبت به همسرانشان، این هم‌پایان ابدی و فرزندان ثمره جان‌هایشان سرچشمه می‌گیرد. کلمات و جملاتی پُرشکوه و پُرطراوت، دلنشین، عزتمندانه و هستی‌بخش که راه و رسم زندگی را با همین اندک نوشتن‌ها به ودیعه گذاشته‌اند. در اندک مجالی که داشتند عاشقانه‌هایی نگاشتند، ولی کیست که نداند هزاران هزار جمله عاشقانه در سینه‌ها ماند و جدی جدی وعده دادند که در آن بَزم ابدی منتظرتانیم برای جبران. این مجموعه ماحصل خوانش هزاران وصیت‏نامه و نامه شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. به طورِ دقیق‌تر، قریب به ده‌ها برابر حجم این کتاب، وصیت‌نامه شهدا مطالعه شد تا چنین مجموعه‌ای فراهم آمد. قطعاً هنوز تا چند جلد دیگر، با همین زاویه نگاه، از وصیت‌نامه و نامه‌های شهدا می‌توان برگزید؛ خصوصاً نامه‌های منتشر نشده‌ای که خانواده‌های مُعزز شهدا می‌توانند برای چاپ‌های بعدی کتاب، ما را یاری کنند. امید است این متن‌های ساده و بی‌واسطه، زندگی‌ساز شوند و به کمک آیند تا نگاه تازه‌ای به تجربه زیستی شهدایمان داشته باشیم.» در بخشی از این کتاب با عنوان «تو قهرمان پیروز زندگی من هستی» از شهیدسیدعبدالرضا موسوی می‌خوانیم: همسر عزیز و مهربان و وفادارم، سلام. قصد دارم تا مدتی که هستم اگر میسر شود، آنچه متوجه می‌شوم و حس میکنم و می‌یابم برایت بنویسم. شاید فاصله دور را کم کرده باشم. همسر عزیزم، دوست داشتن از عشق برتر است؛ زیرا عشق بیشتر از غریزه آب می‌خورد و هر چه از غریزه آب بخورد و هرچه از غریزه سر بزند بی‌ارزش است؛ ولی دوست داشتن از روح طلوع می‌کند و تا هر جا که روح ارتفاع دارد، دوست داشتن نیز همگام با آن اوج می‌یابد. عشق با زمان و عبور سال‌ها در رابطه است؛ اما دوست داشتن در ورای سن و زمان و مزاج است. عشق با دوری و نزدیکی در نوسان است و فقط با بیم و امید و تزلزل و اضطراب و دیدار و پرهیز، زنده و نیرومند است؛ اما دوست داشتن سراسر یقین و امید است. عشق طوفانی و متلاطم؛ ولی دوست داشتن آرام و استوار و پروقار و سرشار. در عاشقانه دیگری با عنوان «دست‌های تو را می‌بوسم» از شهید ابوالفضل نظامی پورخیابانی نیز آمده است: همسرم، از دور، دست‌های پررنج تو را می‌بوسم و نمی‌خواهم با این کلمات مرهمی بر قلب رنجور و کوچکت بگذارم. آسوده باش و فکری جز فکر خدا را بر خود راه مده که رنج‌ها و ناراحتی‌های من و تو چنان اجر و پاداشی داشته باشد که اگرچه در نظر بی خردان کوچک باشد، ولی در نظر خردمندان بسی بزرگ است. از دوری من ناراحت نباش و باید که خدا را شکر کنی که ما منتخب او هستیم. خداوند بندگانی را که دوست دارد می‌رنجاند که ایمان آن‌ها را بیازماید و آن‌ها را امتحان کند. براساس این گزارش، دفتر اول کتاب «عاشقانه‌ها» در ۲۲۴ صفحه، تیراژ ۱۵۰۰ نسخه و با قیمت ۲۵ هزار تومان توسط انتشارات «راه‌یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب‌ها علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی @raheyarpub و یا سایت vaketab.ir مراجعه کنند. یادآور می‌شود؛ دفتر دوم «عاشقانه‌ها» نیز با عنوان کامل «عاشقانه‌هایی از شهدای مدافع حرم»، پیشتر به همت همین انتشارات روانه بازار نشر شده بود.

مسلمانان «کوئینزتاون» صاحب مسجد شدند

این مسجد که با کمک‌های خیریه و بعد از خرید یک ملک از سوی جامعه مسلمان این شهر ساخته شده، قرار است از جمعه آینده درهای خود را به روی نمازگزاران باز کند. به گفته جلال قاضی، خزانه‌دار مرکز اسلامی کوئینزتاون هزینه ساخت این مسجد در دو بخش پرداخت خواهد شد. ۴۳ هزار دلار نیوزیلند سپرده بانکی  باید تا روز سه‌شنبه و ۳۸۷ هزار دلار  باقیمانده برای سال آینده پرداخت شود. قاضی افزود: در حال حاضر از کمک‌هایی که برای انجام این پروژه انجام شده کاملاً راضی هستیم. ما می‌توانیم وام بگیریم اما در این کشور باید مبلغی بابت سود آن بپردازیم که در دین ما مجاز نیست. بنابراین آنچه ما به آن وابسته هستیم کمک‌های مالی از جوامع مسلمان و جوامع دیگر است. جیم بولت (Jim Boult) شهردار کوئینزتاون نیز گفت: جامعه مسلمانان بخش مهمی از جامعه ما هستند. بسیاری از آنها کارگران مهاجر و مقیم نیوزیلند هستند و فکر می‌کنم داشتن یک عبادتگاه برای آنها یک ارزش مهم برای جامعه ماست. پیش از این ۵۰ خانواده مسلمان این شهر برای انجام مناسک خود از جمله نمازجمعه مکان‌هایی را اجاره و یا در ساحل دریاچه واکاتیپو (دریاچه نزدیک به کوئینزتاون) اعمال دینی خود را انجام می‌دادند. شهر کوئینزتاون در جنوب نیوزیلند واقع شده و در حدود ۱۶ هزار نفر جمعیت دارد.

مصر و پاکستان توافق همکاری قرآنی امضا کردند

طارق دحروج، سفیر مصر در اسلام آباد در دیدار با «محمد سلیم مظهر»، نائب رئیس دانشگاه «پنجاب» در شهر «لاهور» پاکستان، طرح دارالفتوای مصر با عنوان «کلمه» برای آموزش مجازی قرآن و تفسیر آن به دانشجویان دانشگاه‌های پاکستان را مورد بررسی قرار داد. هدف از این طرح، آموزش قرآن و تفسیر صحیح آن به دانشجویان پاکستانی و جلوگیری از گرایش آن‌ها به سمت تفاسیر افراطی گروه‎های تندرو است. دولت محلی ایالت پنجاب باکستان درصدد جلوگیری از ترویج تفاسیر تندرو و افراطی از آموزه‌های اسلام است و به همین خاطر تدریس قرآن را برای دانشجویان این ایالت اجباری کرده است، این در حالی است که این مسئله به دلیل دانش محدود زبان عربی میان دانشجویان پاکستانی با دشواری‌هایی مواجه است. طرح آموزش مجازی قرآن و تفسیر آن با عنوان «کلمه» قرار است با حمایت دارالفتوای مصر و به صورت آموزش از راه دور اجرا شود که تسهیل آموزش قرآن به دانشجویان پاکستانی و آشنایی آن‌ها با تفسیر صحیح قرآن از اهداف اجرای این طرح است. دانشگاه پنجاب یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های پاکستان است که در سال ۱۸۸۲ میلادی تأسیس شده و حدود ۴۷ هزار دانشجو دارد.

شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برای تحریم بیانیه داددند

در پی اقدامات دولت فرانسه علیه مسلمانان و تصمیم دولت این کشور برای تعطیلی برخی مساجد و انحلال برای انجمن‌های اسلامی در این کشور، شماری از علما، مبلغان و دانشگاهیان جهان اسلام در بیانیه‌ای تحریم کالاها و محصولات فرانسوی را خواستار شدند. در این بیانیه آمده است: «دولت فرانسه با حمایت از توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص)، شماری از مساجد و مراکز اسلامی را تعطیل و قوانین ناعادلانه‌ای وضع کرده که آزادی شخصی مسلمانان را هدف قرار داده است».شخصیت‌های جهان اسلام در این بیانیه تأکید کردند: فرانسه همچنین در تلاش است که تصویربرداری از نیروهای پلیس را با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات سرکوبگرایانه آن‌ها جرم اعلام کند. در این بیانیه آمده است: «حمله به کودکان مسلمان و ترساندن آن‌ها با حمله پلیس به منازل آن‌ها و بازجویی از آنها به اتهام تروریسم فقط به این دلیل که آنها از توهین به پیامبر(ص) خودداری می‌کنند، از دیگر اقدامات دولت فرانسه است». یوسف قرضاوی، رئیس سابق اتحادیه علمای جهان اسلام، احمد الریسونی، رئیس کنونی اتحادیه جهان اسلام، محمد الحسن الددو، رئیس مرکز تربیت علمای موریتانی، الحسن الکتانی، رئیس انجمن علمای مغرب عربی، احسان العتیبی، مبلغ و پژوهشگر دینی اردن، و..از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. دولت فرانسه قصد دارد موج گسترده و بی‌سابقه‌ای از مقابله با آنچه را که تندروی مذهبی می‌داند، آغاز کند و ۷۶ مسجد را که به زعم مقامات فرانسوی مظنون به تجزیه‌طلبی هستند، تعطیل کند. بر اساس این گزارش، جرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه پنجشنبه در توئیتی نوشت: طی روزهای آینده، نظارت در خصوص این اماکن مذهبی انجام خواهد شد و اگر شک و تردیدها تایید شود، خواستار تعطیلی آنها خواهم شد. وی افزود: ۶۶ مهاجر غیرقانونی که مظنون به افراط گرایی مذهبی هستند نیز اخراج شدند. وزیر کشور فرانسه گفت: این ۷۶ مسجد بخشی از ۲۶۰۰ مکان مذهبی مسلمانان در فرانسه به شمار می رود که تهدید احتمالی علیه ارزش‌ها و امنیت فرانسه به شمار می‌رود.

حجت الاسلام اکبرنژاد دعوت به اعتصاب علمی کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد، رئیس مؤسسه فقاهت و تمدن اسلامی، هشتم آذرماه، در نشستی خبری به مناسبت فعالیت ده ساله این مؤسسه، گفت: در ابتدا که وارد حوزه شدم تصورم به عنوان یک جوان وجود شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی، شهید مطهری و حوزه فعال و پویا بود، ولی بعد از گذشت مدتی دیدم کتب و نظام آموزشی حوزه و افق‌های فرارو چندان سنخیتی با تصور قبلی‌ام ندارد؛ باور دارم آن شخصیت‌ها استثنائات حوزه بودند و نه محصول طبیعی. وی افزود: در چنین شرایطی انسان یا باید در این سیستم هضم و تسلیم شود و یا بر حسب وظیفه انسانی و الهی برای تغییر تلاش کند که راه دوم را برگزیدم. از سال ۱۳۸۹ پیرو فرمایشات و مطالبات رهبری در باب تحول حوزه مؤسسه را تأسیس کردیم. گسترش منطق استنباط دین یکی از کارهای اصلی ماست؛ زیرا مسائل فقه در گذشته مرتبط با دنیای مدرن و جامعه امروز نیست؛ امروز مسائل فقهی چندوجهی پیچیده شده است؛ لذا بنا داریم با زبان علمی این مسئله را در سطح طلاب و اساتید گسترش دهیماکبرنژاد با بیان اینکه از مباحث انتزاعی و صرفا ذهنی گریزان هستیم، گفت: جامعه درگیر یک سری مسائل است و ما نباید دنبال موضوعات حاشیه‌ای برویم، امروز نحوه مواجهه مردم با زندگی مدرن و جامعه آزاد و مباحث اندیشه سیاسی و ... از موضوعات مبتلابه و ضروری است که باید به آن پرداخت؛ در چنین فضایی نباید از یکطرف از کیسه خلیفه ببخشیم و در احکام سستی بورزیم، بدون آنکه ضابطه روشنی در کار باشد و از طرف دیگر متصلبانه برخورد نکنیم تا فقه، فقاهت و جامعه مؤمنان منزوی شوند؛ ایجاد خط تعادل براساس کتاب و سنت و پرهیز از بدعت‌گذاری ضروری و البته نیازمند منطق و روش است. اکبرنژاد با بیان اینکه من از تحریم انتخابات مجمع عمومی جامعه مدرسین پشیمان هستم، اظهار کرد: به همین میزان بر اعتصاب علمی طلاب اصرار دارم و معتقدم راهی برای ابراز ناراحتی طلاب از وضعیت دروس آموزشی کنونی حوزه جز همین راه وجود ندارد؛ البته منظورم این نیست که بریزند بیرون و در فیضیه تجمع کنند، بلکه یک هفته کلاس‌ها را تحریم کنند یا در سر کلاس‌ها هر استادی را که می‌بینند، دائماً تذکر بدهند که دروس فعلی برای آنها مفید نیست و همین تکرار اثرگذار خواهد شد. کتاب جایگزین نیز وجود دارد. در همین مؤسسه آثاری را نوشته‌ایم که اگر آقایان قبول ندارند، این ضرورت را انجام دهند و در این راه تلاش کنند.

البرز از دو کتاب جدید حوزه علمیه خواهران رونمایی کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در آئین رونمایی دو عنوان کتاب از دستاوردهای اخیر اساتید حوزه علمیه خواهران استان که به صورت مجازی و حضوری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت دانشمند برجسته هسته ای کشورمان شهید محسن فخری زاده، اظهارکرد: دشمن به دنبال حذف علم و دانش در کشورمان است. امام جمعه کرج افزود: باید راه و مسلک این مردان خدا در بین پژوهشگران و صاحبان علم تداوم داشته باشد و راسخ تر از قبل به پیشرفت علم و تولید علوم انسانی اسلامی اهتمام داشت. رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه اینگونه مراسم و توجه به نوقلمان و پژوهشگران نباید منحصر به زمان های خاصی باشد، تأکید کرد: فرهنگ کتابخوانی و اهمیت به کتاب بایستی در کشور و خصوصا در استان البرز ارتقاء یابد و مطالعه به یک رفتار مستمر و مداوم تبدیل شود. در ابتدای این مراسم احمد شایانفر، مدیر مرکز نشر هاجر با اشاره به فعالیت‌های این مرکز، گفت: در این مجموعه تولید آثار فاخر و متفاوت که در سطوح مختلف جامعه به ویژه قشر طلاب طرفدار داشته باشد مورد توجه است. وی اظهار کرد: قطعا حمایت از چاپ آثار طلاب و نویسندگان جوان حوزوی ضمن بالا بردن انگیزه تحقیق و پژوهش میان جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه خواهران گام مؤثری در عرصه تألیف و تدوین کتب با موضوعات روز خواهد بود. حجت الاسلام والمسلمین محدر، مدیر حوزه علمیه خواهران استان البرز دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی گفت: امروز ظرفیت علمی و پتانسیل بالای دانشی در طلاب استان وجود دارد که امید است با حمایت های مرکز نشر هاجر بیش از پیش شاهد رشد تألیفات طلاب این استان باشیم. وی افزود: یقینا در صدد تحقق بخشیدن به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، خصوصا در امر پژوهش طلاب خواهر و عملی نمودن سه وظیفه اصلی طلاب در هدایت فکری و دینی، هدایت سیاسی و بصیرت افزایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی هستیم. همچنین در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران به عنوان استاد راهنمای مؤلف کتاب «روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی در پرتو حکمت و جهاد» توضیحاتی را در خصوص این اثر علمی ارائه داد. لازم به ذکر است، در این مراسم هر یک از مولفان، خانم ها هاشم خانی و عبدلی به معرفی و سیر تکاملی تحقیق و تحریر و محتوای علمی کتاب خود پرداختند. در پایان مراسم از دو کتاب «حضور خداوند در زندگی انسان» اثر برگزیده استانی و «روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی در پرتو حکمت و جهاد» اثر برگزیده در جشنواره کتاب سال حوزه رونمایی و از مولفان تقدیر شد.

دوره تربیت مبلغ در فضای مجازی برگزار شد

دوره تربیت مربی مبلغ دینی در فضای مجازی اواخر آذرماه با همکاری حوزه علمیه لرستان و سازمان فضای مجازی سراج مرکز استان برای طلاب و روحانیون برگزار می شود . طلاب و روحانیون علاقمند به شرکت در این دوره می توانند نام و نام خانوادگی خود را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۷۰۲۰۰ ارسال کنند گرافیک موبایل، نویسندگی موثر، ضررت فعالیت در فضای مجازی، جنگ روایت ها در شبکه های اجتماعی، معرفی ظرفیت های تبلیغ دینی در شبکه های اجتماعی و ... از سرفصل های این دوره آموزشی است.

نیوزیلند مسجد کویینزتاون را افتتاح کرد

جامعه مسلمانان شهر کویینزتاون در نیوزیلند تا هفته آینده صاحب مسجد می‌شوند. جامعه اسلامی این شهر سرانجام هفته آینده مالکیت ساختمانی را که قرار است محل عبادت اختصاصی آنان باشد به دست خواهند آورد. این جامعه به حدود ۵۰ خانواده در منطقه را شامل می‌شود که تاکنون چندین مکان را برای اقامه نمازهای جماعت اجاره کرده و در اختیار گرفته‌اند، اما اقدام نهایی که با جمع آوری کمک‌های مالی از مسلمانان و نماگزاران، سرانجام جامه عمل پوشید، باعث شد که مسلمانان از سه شنبه آینده عبادتگاهی مخصوص به خودشان را داشته باشند. این درحالی است که در غیر این صورت ، نزدیکترین مساجد برای مسلمانان این منطقه نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. جلال کاسی ، خزانه دار مرکز اسلامی کویینزتاون گفت: مبلغ ۴۳ هزار دلار باید از سوی ما تا سه شنبه آینده پرداخت شود. به علاوه  ۳۸۷ هزار دلار دیگر نیز در سال آینده داده خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما از کمک‌هایی که برای این پروژه انجام شده کاملاً راضی هستیم و کاملاً به هدف نهایی برای پرداخت این ودیعه نزدیک شده‌ایم. وی گفت: برای مبلغ باقیمانده بعدی ، ما قصد داریم با تمام جوامع دیگر و جامعه مسلمان تماس بگیریم تا به آن‌ها بگوییم چرا به این پایگاه دائمی در اینجا در کویینزتاون نیاز داریم. جلال افزود: ما می‌توانستیم وام بگیریم، اما در این کشور باید مبلغی را بابت سود بپردازیم که در دین ما مجاز نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم از طریق جمع آوری‌ کمک‌های مردمی پیش برویم.

آیت الله مصباح یزدی از مردم قدردانی کرد

حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی فرزند آیت الله مصباح یزدی پیرامون وضعیت جسمانی ایشان توضیحاتی ارائه کرد و گفت: امروز صبح خدمت آیت الله مصباح در منزل رسیدم و به ایشان گزارشی از محبت ها، توسلات و دعاهایی که مؤمنان، دوست داران و ولایتمداران در این مدت انجام دادند، ارائه کردم. وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی ضمن تشکر از همه اقشاری که در داخل و خارج کشور اظهار محبت کرده، پیام داده و احوال پرسی کردند و با همان نگاه الهی و توحیدی، همه این موارد را از نعمت های بزرگ الهی برشمردند و به ما سفارش کردند قدردان این نعمات الهی باشیم. حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی خاطرنشان کرد: روند درمان آیت الله مصباح یزدی به طور معمول در منزل در جریان است و در همین جا باید از همه پزشکان و متخصصان جدید و سنتی که در طول این مدت اقدامات لازم را انجام دادند، تشکر کنم. فرزند آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: مشکل حاد جدیدی الحمدلله برای آیت الله مصباح یزدی پیش نیامده، اما همچنان نیاز به ادامه روند مداوا و درمان پزشکی احساس می شود. وی با بیان اینکه دوستان به شایعاتی که این روزها از سوی جریانات مختلف در فضای مجازی پخش می شود و در جامعه ایجاد نگرانی می کند، توجه نکنند، تصریح کرد: عزیزان اخبار مرتبط با آیت الله مصباح یزدی را صرفاً از پایگاه اطلاع رسانی آثار ایشان در اینترنت و کانال های فضای مجازی دنبال کنند و به شایعات و اخبار دیگر توجه نکنند. حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند متعال هر چه زودتر دعاهای مؤمنان را در حق همه بیماران به ویژه آیت الله مصباح یزدی مستجاب بفرماید و به زودی خبرهای خوبی را بشنویم؛ همه این اقدامات متوقف بر اراده الهی است، بنابراین همچنان به دعاها و توسلات عزیزان و دوستداران و مؤمنان محتاج هستیم. وی در پایان گفت: از همه دوستداران و عزیزانی که با دعاها و توسلاتشان ما را همراهی کرده اند، تشکر می کنم.

حوزه از جهاد کشاورزی درخواست همکاری کرد

آیت الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار وزیر جهاد کشاورزی  ضمن خسته نباشید به مسؤولان بخش کشاورزی کشور، گفت: روستاها در حال حذف هستند، اما وجود همین روستاها در جهت رشد تولیدات کشاورزی بسیار مهم است و لازم است با نگاه علمی و جهادی به مقوله روستا، چرخه خودکفایی در محصولات غذایی مخصوصا محصولات استراتژیک و راهبردی طراحی و عملیاتی گردد و روشن است که تدارک نیازهای فعالین این عرصه یعنی کشاورزان، روستائیان و دامداران باید محوریت و فوریت پیدا کند. مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن تاکید بر ضرورت اهتمام به مطالعات تاریخی، فرهنگی و فقهی در مسائل مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی توسط کارگروه‌های تخصصی و مشترک حوزه و وزارت جهاد کشاورزی افزود: تعامل وزارت جهاد کشاورزی با فعالانن فرهنگی حوزه علمیه که تحت طرح‌هایی همچون هجرت بلند مدت شبکه گسترده ای را در نقاط مختلف کشور اعم از شهرها و روستاها تشکیل داده اند می تواند اتفاقات خوبی علی الخصوص در حوزه تولید دانش، ترویج و ارتقای همکاری‌های مردم و مسئولین و متخصصین را به دنبال داشته باشد. مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: سهم مواد غذایی در سبد مردم در حال کاهش است و امیدواریم زنجیره تولید و تأمین و عرضه این مواد اصلاح شود تا مردم کمتر دچار این مشکلات شوند. آنچه ضرورت دارد توجه مضاعف به طبقات محروم است تا نیازهای اساسی مردم به ویژه مواد غذایی با قیمت مناسب در دسترس ایشان قرار گیرد. وی تصریح کرد: میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی متناسب با مقدار خروجی آن نیست و می بایست با روش های نوین آبیاری، بازدهی آن را بالاتر برد. آِیت الله اعرافی گفت: حوزه علمیه موقوفات و منابع پایدار بسیاری داشته است و امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی در مورد احیای آنها در زمینه های کشاورزی و در خدمت به مردم و محرومین همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

جامع مدرسین از استاد خوشنویس قدردانی کرد

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی که به امضای آیت الله یزدی رسیده است، درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر خوشنویس را تسلیت گفت و از تلاش های خالصانه آن مرحوم تجلیل کرد. متن پیام بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون رحلت استاد برجسته حوزه علمیه و عضوهیئت علمی مجمع جهانی اهل بیت ابو الشهید مرحوم ت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد جعفر خوشنویس(جعفر الهادی)رحمه الله علیه موجب تالم و تاثر گردید. ایشان نویسنده ای متفکر، مترجمی مسلط و فقیهی ژرف اندیش بودند که در نشر و ترویج معارف اسلامی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی نقش به سزایی داشتند. سالها تدریس در حوزه و دانشگاه و تالیف مقالات فقهی و علمی در زبان های عربی و فارسی و همچنین تربیت شاگردان و فضلای بسیاری در حوزه های علمیه ،بخشی از مجاهدت های این عالم بزرگوار است. این عالم دانشمند از صاحب نظران و کارشناسان علوم حدیث ، کلام و ملل و نحل بودند که در تاسیس مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم تلاش‌های بسیاری انجام داده و آثار گرانقدری را به رشته تحریر درآوردند .این عالم انقلابی از همراهان و یاوران راستین انقلاب اسلامی بودند و در انتقال معارف انقلاب به مشتاقان و علاقمندان به انقلاب اسلامی فعالیتهایی بین المللی داشتند . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم پرهیزگار را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری«مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید «دامت‌برکاتهم»، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم وشاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن عالم وارسته علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha