پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خنده

حوزه/ خنده ارزان ترین داروی پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها است و باعث پائین آمدن ضربان قلب و کاسته شدن فشار خون می‌شود. دانشمندان معتقدند که وقتی انسان می‌خندد هورمونی به نام «ایمونوگلوبولین» در بدن‌ انسان ترشح می‌شود که با میزان خندیدن ما ارتباط مستقیم دارد.

خبرگزاری حوزه | گاهی خندیدن آنقدر برای انسان عادی می‌شود که فراموش می‌کنیم، چقدر شگفت‌آور است! آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که خنده به چه میزان  می‌تواند در کنش و واکنش بدن سودمند باشد؟ و آیا می‌دانید موقع خندیدن  چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟ ‌

خنده باعث می‌شود انرژی از منبع درونی وجود شما به سطح بیاید. انرژی همانند سایه‌ای، خنده را دنبال می‌کند و به‌دنبال آن جاری می‌شود. در واقع در این لحظات، فکر کردن کاملاً متوقف می شود.

به نظر می‌رسد هنگامی که انسان می‌خندد در آن لحظه، غم‌ها و گرفتاری‌ها از یادش می‌رود و همین باعث می‌شود که فکر کردن نسبت به امور ناخوشایند را فراموش کند.

 خندیدن یکی از بهترین، ساده‌ترین و طبیعی‌ترین راه‌های خلاصی از شر ناآرامی‌های ذهن است. خنده بهترین داروی نشاط جسم و روح انسان است و عمر را طولانی می‌کند.

در حدیثی ازحضرت امام صادق‌ علیه‌السلام آمده است که می‌فرمایند: تبسم مؤمن به صورت برادر مومن خود، حسنه است و نیز آن حضرت در جای دیگر چنین می‌فرمایند: کسی که به خاطر تواضع در صورت برادر مؤمنش بخندد، خدا او را وارد بهشت می کند. (جامع الاحادیث ج۱۵ص۵۴۳)

از دیدگاه روانشناسی، لبخند در زندگی ما از اهمیت به‌سزائی برخوردار است. لبخند و خنده هیچ عارضه‌ی جانبی مضری ندارد و یا اگر نتواند به خودی خود بیماری و فشارهای روحی را علاج کند، حداقل می‌تواند لحظات نگرانی به‌وجود آمده از بیماری را برطرف سازد.

خنده حالتی‌است که کل سیستم بدن را درگیر می‌کند. گاهی ممکن است خنده در اثر شنیدن یک مطلب خنده‌دار باشد که در این حالت از عصب شنوائی ما شروع می‌شود و گاهی نیز ممکن است خندیدن در اثر دیدن تصویرهای خنده دار باشد که در این حالت به‌ اصطلاح خنده از چشم‌هایمان شروع می‌شود، ‌ چشم‌ها خنده را دریافت می‌کنند و حتی اگر شدت خنده زیاد باشد، مجاری اشک فعال می‌شود و علایم فشار و استرس را کاهش می‌دهد.

از دریچه‌ی نگاه روانشناسی، ‌ لبخند زدن و خندیدن، نشانه‌ی داشتن شخصیتی دست و دلباز، اجتماعی و خوش‌قلب است. گرچه ما معمولاً خندیدن زیاد را با سبکسری یکی می‌دانیم؛ ولی باید بدانیم که تغییراتی به واسطه‌ی خندیدن و لبخند زدن به‌وجود می‌آید که نماد عینی آن شادمانی است.

وجودمقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مظهر انسان کامل است و قرآن او را به «خُلق عظیم» یاد نموده است. در سیره‌ی آن حضرت آمده است: گشاده رو بود و همیشه تبسم بر لب داشت و شادی در چهره‌اش نمایان بود. (المیزان، ج، ۶ ص ۲۰۹)

حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: «خنده‌ مؤمن تبسم است» در واقع هم چنان که در احادیث بیان شده، خنده مؤمن در چهره‌ی او آشکار، و غم او باید در دل و درونش نهفته باشد. (اصول کافی، ج ۴، ص ۷۵۷)

خنده، درمان مؤثر و قدرتمندی برای غلبه بر پیری و حفظ زیبائی و شادابی است. در خندیدن تنها یک عضله‌ی اصلی به‌کار گرفته می‌شود؛ در صورتی‌که برای بروز حالتی چون خشم و اندوه و اخم، تعداد زیادی از عضلات باید درهم کشیده شوند. لبخند موجب می‌شود تا افراد سرزنده‌تر و شاداب‌تر به‌نظر برسند.

در اثر خنده، افراد مثبت‌نگر و خوش‌بین، کمتر به اختلالات ناشی از فشار روانی مبتلا می‌شوند. به یاد داشته باشید که افراد می‌توانند به واسطه‌ی خنده، ‌ بیماری‌های خود را راحت و بدون هیچ هزینه‌ای درمان کنند.

نورمن کازنیز با وجود داشتن بیماری و در شرایطی که همه‌ی پزشکان معتقد بودند مشکل او لاعلاج است، اما در عین حال توانست با دیدن فیلم‌های خنده‌دار آن را مداوا کند و همین مسئله باعث شد وی از این شیوه به‌عنوان یک روش درمانی استفاده کند.

احتمالا شما هم این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گویند خنده بر هر درد بی درمان دواست. به راستی چرا چنین است؟

خنده ارزان ترین داروی پیشگیری و مبارزه با  بیماری‌ها است و باعث پائین آمدن ضربان قلب و کاسته شدن فشار خون می‌شود. دانشمندان معتقدند که وقتی انسان می‌خندد هورمونی به نام «ایمونوگلوبولین» در بدن‌ انسان ترشح می‌شود که با میزان خندیدن ما ارتباط مستقیم دارد.

در اثر خندیدن، نوعی ماده‌ی شیمیایی خاص دیگر که با سیستم عصبی ما ارتباط دارد به نام «آندروفین» تولید می‌شود که دردها را تسکین می‌دهد.

دانشمندان بعد از سال‌ها تحقیقات به این نتیجه رسیدند که برای مقابله با بعضی ازمشکلات، ‌ یک دقیقه از ته دل خندیدن معادل ۴۵ دقیقه ورزش، انسان را سر حال می‌آورد. ‌

کسانی که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند در روز با حداقل ۳۰ دقیقه خندیدن می‌توانند احتمال  حمله‌ی قلبی دوم را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. همچنین کسانی که فشار خون دارند نیز با وجود روحیه‌ی شاد و خندیدن می‌توانند فشار خون خود را در حد مطلوب نگه دارند. ‌

   

مهری یزدان پناه، عضو گروه نویسندگی صریر وابسته به دفتر تبلیغات‌ اسلامی اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسحاقیان IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    یادداشت بسیار زیبایی بود.ممنون